منابع مصری از تحولات غافلگیر کننده در پرونده تبادل اسرای فلسطینی و تماس‌های غیرمنتظره مقامات تل‌آویو با قاهره و اعلام امتیازدهی چشمگیر در قبال فعال کردن این پرونده راکد خبر می‌دهند.



منابع بلندپایه مصری فاش کردند که قاهره پیام‌هایی «ناگهانی و بی سابقه» از اسرائیل در خصوص به حرکت درآوردن و فعال کردن پرونده تبادل اسرا  با جنبش حماس دریافت کرده است. این در حالی‌است که طی ماه‌های گذشته این پرونده شاهد رکود و بن‌بست در مورد نکات اساسی توافق نهایی بود.

این منابع در گفت‌وگو با روزنامه «رأی الیوم»، تصریح کردند که مقامات مسئول اسرائیلی چند روز پیش با تماس تلفنی به میانجیگر مصری اعلام کرده‌اند که امکان برگزاری نشست‌های ویژه برای بررسی پرونده تبادل اسرا و شروط نهایی مقاومت فلسطین و در رأس آن حماس، به صورت کلی وجود دارد تا این پرونده در اسرع وقت تکمیل و نهایی شود.

بنا بر این گزارش، تل‌آویو به قاهره ابلاغ کرده است که زمان بازگرداندن سربازان اسرائیلی یا اجساد آنها که از سال 2018 نزد مقاومت در غزه نگهداری شده‌اند، عملا فرا رسیده است و مصر تلاشهای دوجانبه و بزرگی برای تکمیل این سند تبادل اسرا و دستیابی به راه حل‌های فوری با حماس برای اجرای مراحل نهایی انجام می‌دهد.

به گفته منابع مصری، قاهره از موضع جدید اسرائیل غافلگیر شد به ویژه پس از آن‌که، تل‌آویو موانع و شروطی طولانی و فلج کننده  وضع کرده بود که  مانع تکمیل پرونده تبادل اسرا یا حتی دستیابی به یک نقطه مشترک برای ایجاد مذاکرات جدی و واقعی می‌شد. مصر وعده داده است که این پرونده را فعال کند و تماس‌ها و جلساتی را در ساعات آینده برای بررسی شروط و طرح آن بر روی میز مناقشه، برگزار خواهد کرد.

منابع ویژه، این تحول ناگهانی اسرائیل در خصوص سند تبادل اسرا را به تحولات غزه و کرانه باختری و احتمال شعله‌ور شدن آن در هر لحظه، همچنین تحولات اخیری که با فرار شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع و سپس دستگیری آن‌ها پس از چندین روز تعقیب و جستجو مرتبط می‌‌کنند.

لذا انتظار می‌رود که در صورت صادق بودن اسرائیل در تعهداتش و عدم وضع موانع جدید، سند تبادل اسرا در اسرع وقت و طی تنها چند ماه آینده تکمیل شود به ویژه آن‌که، شروط مقاومت کاملا شفاف و به تعداد اسرای فلسطین، اسامی آن‌ها، کاهش محاصره تحمیلی علیه نوار غزه و ارتباط آن با اوضاع قدس و کرانه باختری مرتبط است.

تسهیل روند بازسازی غزه طی روزهای اخیر

روزنامه فلسطینی «الایام» نیز نوشت که اسرائیل از شرط تکمیل پرونده تبادل اسرا در قبال رفع محدودیت‌ها از نوار غزه و بازسازی آن عقب‌نشینی کرده و روند بازسازی نوار غزه را تسهیل کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: «روزهای اخیر شاهد لغو گسترده و ملموس محدودیت‌های اسرائیل برای نوار غزه بودیم که مهمترین آنها ورود مصالح ساختمانی و سایر مصالحی است که اشغالگران از ورود آنها به نوار جلوگیری کرده بودند. این امر منجر به آرامش بی‌سابقه‌ای در نوار غزه طی شش روز گذشته شد.

گروه‌های فلسطینی پیشتر اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند به میانجی‌گران از جمله مصر فرصت بیشتری برای اعمال فشار بر رژیم اشغالگر جهت رفع محدودیت‌های تحمیلی بر نوار غزه، اعطا کنند.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود که رژیم صهیونیستی طی روزهای آینده تسهیلات بیشتری ارائه کند و در صورت رفع محدودیت‌ها و پاسخ این رژیم به شروط مقاومت، آرامش در نوار غزه نیز ادامه یابد. تل آویو به خوبی دریافته که هرگونه اقدام نظامی علیه هر منطقه‌ای در کرانه باختری ممکن است به آرامش غزه آسیب بزند و باعث آغاز تنش گسترده شود.

حماس: توپ در زمین تل آویو است

«زاهر جبارین» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین«حماس» نیز دیروز گفت که این جنبش، نقشه راه  شفاف و واضحی را برای مبادله زندانیان به میانجیگران ارائه کرده و در حال حاضر توپ در زمین رژیم صهیونیستی است.

وی تاکید کرد که رهبری حماس سالهاست که مسأله اُسرا را دنبال می‌کند و شاخه نظامی این جنبش به پرونده اسرا توجه ویژه‌ای دارد و این موضوع، در رأس فهرست اولویت‌های این جنبش و در دستور کار نشست‌های مختلف آن قرار دارد. اولویت حماس در آزادسازی اسرای فلسطینی، آن دسته از اسرایی است که تل آویو حکم‌های سنگینی را علیه آنها صادر کرده است.

جبارین تصریح کرد رژیم اشغالگر بارها سعی کرده است، ماجرای غزه و پیشرفت در روند بازسازی آن را به پرونده تبادل اسرا مربوط سازد اما  حماس و رهبری مقاومت  با رد قاطعانه این موضوع، آن را در این مسیر ناکام گذاشتند و از طریق همه میانجیگران اعلام کردند که مرتبط کردن این دو مسأله غیرممکن است. 

وی در عین حال گفت: رژیم اشغالگر در قصد و نیت خود شفاف نیست. گاهی اوقات یک یا دو گام بر‌می دارد و سپس سه گام عقب می‌رود و سعی دارد بدون نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای به اطلاعات سربازان خود در غزه دسترسی پیدا کند.

این عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که اسرای سند تبادل اسرای «وفاء الاحرار» (تبادل بیش از هزار اسیر فلسطینی با «گلعاد شالیط» سرباز صهیونیست در سال ۲۰۱۱)، شرط اصلی موفقیت و تکمیل سند تبادل اسرای آتی است. اشغالگران مجبور خواهند شد که پیش از هرگونه اقدام برای سند جدید، به تعهدات خود در سند پیشین عمل کنند. مقاومت دارای بازویی قوی برای محافظت از دستاوردهای خود است، زیرا اشغالگر متعهد به هیچ معامله ای نبوده مگر با قدرت بازوی مقاومت.

بر اساس آمار هیأت امور اسرا و آزادگان فلسطینی، ۴۸۵۰ فلسطینی از جمله ۲۲۵ کودک و ۴۱ زن  در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌برند که ۵۴۰ نفر از آن‌ها تحت بازداشت اداری هستند. از سوی دیگر، جنبش حماس از زمان جنگ تابستان ۲۰۱۴، چهار اسرائیلی را در اسارت خود گرفته است که دو نفر از آن‌ها نظامی هستند که در این جنگ مشارکت داشتند و دو نفر دیگر نیز به صورت غیرقانونی وارد غزه شده بودند. 

رژیم صهیونیستی پس از جنگ اخیر علیه نوار غزه، که به نبرد «سیف القدس» (شمشیر قدس) و جنگ ۱۲ روزه معروف شد، در مقابل پایداری و حملات مقاومت مجبور به توقف حملات علیه نوار غزه شد و پس از آن بود که از طریق میانجیگر مصری، مذاکرات دو طرف آغاز شد. در جریان این مذاکرات تل آویو تلاش کرد تا موضوع تبادل اسرا را با روند بازسازی غزه مرتبط کند، امری که مقاومت زیر بار آن نرفت و تاکید کرد که روند تبادل اسرا روندی مستقل بوده و باید به خواسته‌های گروه‌های مقاومت غزه پاسخ داده شود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران