سازمان امنیت مصر در دستور العملی، سیاست‌های مد نظر خود در خصوص هفت کشور را به وزارت خارجه و رسانه‌های مصر ابلاغ کرد.



روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشته است که سازمان اطلاعات مصر طی دستور‌العملی به وزارت خارجه و رسانه‌های این کشور از آن‌ها خواسته اولویت‌ها و نکات به‌خصوصی را در رابطه با هفت کشور رعایت کنند.

به نوشته روزنامه الاخبار، طبق این دستورالعمل دستگاه دیپلماسی و رسانه‌های مصر باید در خصوص کشورهایی که در آن‌ها جنگ در جریان است (سوریه، یمن و لیبی) و کشورهایی که شاهد اعتراضات هستند (سودان و الجزایر) و کشورهایی که مصر با آن‌ها رابطه تنش‌آمیزی دارد (ترکیه و قطر) نکات به خصوصی را رعایت کنند.

اما در خصوص موضوع فلسطین از آن‌جایی که پرونده این کشور مستقیما در اختیار سازمان اطلاعات مصر است، ذکری از آن در این دستورالعمل نشده است.

این دستورالعمل‌ها را ژنرال «عباس کامل» رئیس اطلاعات مصر با نظارت ریاست‌جمهوی تدوین کرده و علی‌رغم اینکه در آن از عبارت «لازم است» و «لازم نیست» استفاده شده اما به وزارت خارجه این اختیار داده شده تا تغییراتی در آن طبق متغیرهای منطقه‌ای و بین‌المللی اعمال کند.

سوریه: تأکید بر نقش مخرب ترکیه و ایران

طبق این دستورالعمل ارسالی به وزارت خارجه مصر، با تأکید بر اهمیت سوریه برای مصر می‌بایست تاریخ و روابط استراتژیک دو کشور و ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه به کرات بیان شود. همچنین همراه با حمایت از «تصمیمات مردم سوریه» هرگونه دخالت خارجی در امور این کشور رد شود.

در این دستورالعمل همچنین آمده است که وزارت خارجه باید تلاش و تحرکات دیپلماتیک خود را در همکاری با کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای حل سیاسی بحران سوریه به کار گیرد و در این راستا مذاکرات ژنو و قطعنامه‌های بین‌المللی باید مبنای تمامی اقدامات باشد. وزارت خارجه همچنین باید از تلاش‌های بین‌المللی برای تشکیل کمیته آماده‌سازی قانون اساسی جدید حمایت کند.

در این دستورالعمل با اشاره به روابط و حمایت‌های آمریکا از کردهای سوریه و ترکیه از ترکمن‌ها، آمده است که وزارت خارجه مصر باید با هرگونه جدایی‌طلبی مخالفت کند. حمایت از «ارتش ملی برای مبارزه با تروریسم و استقبال از نقش حکومت سوریه در این راستا» دیگر نکته‌ای است که سازمان اطلاعات مصر بر آن تأکید کرده است.

اما در خصوص نقش ایران و ترکیه در سوریه نیز به وزارت خارجه و رسانه‌های مصری تأکید شده است که باید عناوینی چون «لزوم بازگشت سوریه به میان کشورهای عربی»، «تلاش برخی کشورها از جمله ایران و ترکیه برای بسط نفوذ خود در سوریه»، «تأکید بر تلاش ترکیه برای حمایت از ترکمن‌ها»، «تأکید بر تلاش ایران برای بسط تشیع در سوریه و کل منطقه و تغییر بافت جمعیتی در اطراف دمشق و منطقه قلمون» در دستور کار قرار گیرد.

همچنین سازمان امنیت مصر توصیه کرده که رسانه‌های این کشور سخنی از مواضع رسانه‌های سوری در خصوص مصر به زبان نیاورند و به نوعی آن را بایکوت خبری کنند.

یمن: عدم انتقاد از امارات و حوثی‌ها

اما در خصوص یمن، سازمان اطلاعات مصر در دستورالعمل خود، وزارت خارجه و رسانه‌های این کشور باید گزاره‌هایی چون «حمایت مصر از تلاش‌های بین‌المللی برای حل سیاسی بحران یمن»، «حفظ وحدت شمال و جنوب به عنوان جزئی از امنیت جهان عرب» و «حمایت از ارتش‌های ملی» را در دستور کار خود قرار دهند.

از سوی دیگر باید در خصوص پیامدهای منفی حضور نیروهای خارجی در یمن به بهانه حفظ امینت این کشور و همچنین در خصوص قدرت‌یابی گروه اخوان‌المسلمین در یمن هشدار داده شود.

در مقابل سازمان اطلاعات مصر تأکید کرده است که باید از بیان آثار منفی عملیات‌های ائتلاف سعودی-اماراتی خودداری کرد. همچنین نباید از دولت منصورهادی که از آن با عنوان «دولت مشروع» یاد شده انتقادی صورت گیرد. درباره نقش امارات و اقدامات این کشور در استان‌های جنوبی یمن نیز نباید حرفی به میان آید.

اشاره به «نقش منفی ایران در یمن» نیز به رسانه‌ها توصیه شده است.

اما قابل توجه‌تر از همه تأکید بر عدم انتقاد مستقیم از حوثی‌ها و همچنین عدم بزرگنمایی نقش سعودی و امارات و ذکر تحولات به صورت خبری است.

ترکیه و قطر: تأکید بر حقوق کُردها و حمایت دو کشور از تروریسم

نوع جهت‌گیری در خصوص ترکیه و قطر طبق این دستورالعمل تقریبا یکی است. بیان روابط دو کشور با «اخوان‌المسلمین» که از سوی مصر تروریستی خوانده می‌شود و تأکید بر تسهیلات دولت اردوغان به این گروه همراه با تحریکاتی که علیه مصر صورت می‌گیرد باید مورد توجه وزارت خارجه و رسانه‌های مصری باشد.

آن‌ها همچنین باید بر روی نوع رفتار ترکیه با کُردها و «ظلم‌هایی که علیه آنان می‌رود» و «بازداشت‌ها» و «محاکمه‌های خارج از قانون» تبلیغ کنند.

همراستا با تأکید بر حقوق کردها موضع‌گیری‌های دیپلماتیک و محتوای رسانه‌ای باید بر «تلاش حکومت اردوغان برای اسلامی‌کردن ترکیه علی‌رغم سکولار بودن حکومت و تلاش وی برای احیای حکومت عثمانی» و «همکاری میان آنکارا و تهران برای بسط نفوذ در سوریه و تهدید تمامیت ارضی این کشور» باید مورد تأکید قرار گیرد.

همچنین باید از بازتاب مواضع اردوغان در خصوص رهبران مصر کاملا خودداری شود.

در خصوص قطر نیز همراه با تأکید بر حمایت این کشور از تروریسم باید گفته شود که دوحه همچنان در امور دیگر کشورها دخالت می‌کند و مسبب بسیاری از ناآرامی‌ها در مصر و دیگر کشورهای شاخ آفریقا از جمله لیبی و سودان است.

بی‌طرفی در سودان، حمایت از حفتر در لیبی، حمایت از ارتش در الجزایر

طبق توصیه سازمان امنیت مصر، سودان اولویت استراتژیک سیاست خارجی این کشور در آفریقا محسوب می‌شود و وزارت خارجه و رسانه‌ها باید بر روابط تاریخی با سودان و حمایت از تصمیمات مردم این کشور همراه با عدم دخالت مصر در امور داخلی سودان و تلاش برای مصالحه بین طرفین بحران تأکید کنند.

همچنین می‌بایست بی طرفی به طور کامل رعایت شود و هیچ موضعی علیه هیچ کدام از طرفین در سودان گرفته نشود.

در مورد لیبی نیز استراتژی مصر باید به طور کامل در راستای حمایت از «خلیفه حفتر» و علیه دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس باشد. تبلیغات رسانه‌ای و اقدامات دیپلماتیک باید بر این ادعا که حفتر در حال مبارزه با تروریسم در لیبی است متمرکز شود.

تأکید بر نقش مخرب قطر و ترکیه و گروه‌های اخوانی در ثبات‌زدایی از لیبی از سال 2011 نیز باید مورد اهتمام رسانه‌ها قرار گیرد و در مقابل هیچ سخنی از حمایت‌های دیگر کشورها از «خلیفه حفتر» از جمله فرانسه و امارات به میان نیاید.

در آخر در خصوص الجزایر نیز باید مواضع ارتش این کشور کاملا مورد حمایت قرار گیرد و چنین گفته شود که مخالفت‌های برخی گروههای الجزایری با جزئیات مراحل انتقالی، این کشور را به سوی بحران و آشوب می‌کشاند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران