-
admin
۱۳۸۹/۴/۱۶
| دفعات بازدید: 46
يهوديان به ويژه صهيونيسم همواره مي کوشيدند که خود را حاکم مطلق جهان بدانند. علاوه بر آن کاري ترين تير زهرآگين خود را از ديرباز در چله نگه داشته اند تا در فرصتي مناسب، که غفلت مسلمانان را فراگيرد آن را برقلب اسلام بنشانند. اين تير بي ترديد گسترش دادن يأس و زدودن مفهوم اميدواري و انتظار مهدي موعود است، هرچند خداوند قهار وعده داده است که نيرنگ هاي آنان را خنثي کند و آن را به خودشان برگرداند: "و مکروا و مکرالله و الله خيرالماکرين؛ و نيرنگ زدند و خدا نيز به آنان نيرنگ زد و بي ترديد خداوند بهترين مکر انگيزان است".
در نگاهي دقيق و بررسي انبوه کتاب هايي که عالمان دين و پژوهشگران حوزوي و دانشگاهي نکته ياب نوشته اند و نيز کاويدن پژوه هايي که در کنگره ها ي همايش هاي تخصصي عرضه شده است، اين نکته آشکار مي شود که آنان به پايندگي و نقطه قوت اسلام حقيقي يعني تشيع پي برده اند و مي دانند تنها دو عامل بنيادي و ريشه اي مايه حيات و پويايي و بقاي تشيّع شده است؛ نهضت حسيني يا حماسه عاشورا که پرچم سرخ شهادت را برافراشته است و دومي نهضت مهدوي که بيرق سبز اميدواري را به دوش دارد و همواره موجب ِ استبصار و انتظار و اصلاحگري شده است. شيعيان با الگو گرفتن از امام حسين – عليه السلام – خاندان و ياورانش در برابر ستمگري ايستادگي مي کنند و فرهنگ اعتراض و ظلم ستيزي و ضرورت هدايتگري و اصلاح طلبي بنيانگذاري کرده اند و با انتظار مصلحي که زمينِ آکنده از ظلم را يکسره عدالت و دادگري خواهد کرد، هم، تن به خواري نخواهند داد و هم نمي گذارند جوانه هاي اميدواري در دلشان بخشکد و غنچه هاي نوشکفته غنچه ايمانشان بپژمرد. دشمنانِ ديرينه ما با برگزاري کنفرانس هاي تخصصي و هزينه کردن مبالغ هنگفت توانستند به اين راز مقدس پي ببرند.
در سال هاي اخير اين دو پرچم سرخ و سبز يا اعتراض و اميد در سراسر قاره زخم خورده آفريقا به اهتزاز درآمده است و بشارت رحمانيِ "و يدخلون في دين الله افواجاً؛ و در آيين خدا گروه گروه داخل مي شوند" براي هر کسي که اندکي هشيارانه بنگرد و آفريقا را گذرا بکاود واضح و آشکار شده است. چشم انداز آشکار اين عطش سوزناک در دهه عاشورا و دهه مهدويه ملموس تر و تماشايي تر رخ مي نمايد. حرکت هاي خودجوش مردمي درباره اسلام و آموزه ها و شعائر آن گاه موجب مي شود که يهوديان، به ويژه صهيونيسم جهاني تمامي توانِ پرگستره خويش را به کار گيرند و با برنامه ريزيي هاي دقيق و شيطاني، شرکت هاي بزرگ و کمپاني هاي غول پيکر خود را مانند هاليوود وادار سازند که با توليد فيلم ها و گسترش و توزيع نرم افزارهاي بروز و نوپديد، انديشه منجي خواهي را با استفاده از روانشناسي اجتماعي و فرديِ اقوام مختلف، تخريب کنند و منجيِ دادگستر طرح شده در کتب آسماني مانند: تورات و انجيل و قرآن را تخريب نمايند و به جاي آن منجيِ پوشالين خود را مطرح سازند و درگذر زمان ذهن و هوش مردمِ عالم را به سوي آنها تمايل سازند و مسلمانانِ قاره سياه را تضعيف کنند. آنها گاه در ناکامي هاي خويش سناريوهاي جديدي پيش مي کشند تا شايد از اين رهگذر حرکت شتابان گسترش اسلام در اين قاره را متوقف سازند. مثلا در مسير همين تلاش هاي مذبوحانه کوفي عنان را برمي گزينند و در عرصه جهاني با او بازي هاي جديدي مي کنند و گاه با روي کار آوردن کانداليزا رايس و مطرح کردن او در مجامع عمومي و رسانه هاي گروهي. امروزه نيز با انتخاب باراک اوباماي افريقايي نژاد مي کوشند که خواب و خيال هاي تسخير قاره آفريقا را عينيت بخشند. زهي خيال باطل!
باري، آنچه حجت الاسلام بحرالعلوم و مهندس تجويدي به نمايندگي از مرکز جهاني حضرت ولي عصر – عج الله تعالي فرجه الشريف – در مدت بسيار کوتاه خود در سفرِ به کشور کنيا و به خصوص در نايروبي پايتخت کنيا از نزديک ديده اند دقيقاً عکس تبليغات پوچ و تلاش هاي نوميدانه آنهاست. آري، در کشور هميشگي اوباما آسمانِ آبي اسلام را به عيان مي بينييد که چه صاف و پذيرا چشم نواز رنجيدگان و محرومان سياه است، و البته اين فقط و فقط تقدير حکيمانه خداوند سبحان و عنايت هاي اهل بيت – عليهم السلام – است. در اين ميان کم شمار بودن مؤسسات تبليغي و مبلغان دلسوز و نيز بي پاسخ ماندن فريادهاي مددخواهانه مسلمانانِ آن ديار، زخم دردناکي است که به آساني التيام نمي يابد و هيچ بهانه و توجيهي را برنميتابد. چه بجاست اگر عزمي همگاني صورت گيرد و تشنه کامانِ ولايت اهل بيت – عليهم السلام – در آفريقاي ستمديده سيراب کند، و همه با هم در انتظار صبح ظهور و طلوع عدالتِ منجيِ آل محمد دل هاي خزان زده و براي رسيدن به روز سبز ظهور و زندگيِ کريمانه در دولتِ کريمه خود را آماده سازيم، همان حکومتي که قرآن کريم در باره اش فرموده است:
... ليظهره علي الدين کله ...
به نقل از: http://imamalmahdi.net/main/far/news.php?extend.1541
-
admin
۱۳۸۹/۵/۲۷
| دفعات بازدید: 47
استقبال
با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، مردم در نواحی که امکان رؤیت زودتر ماه بیشتر است، به استهلال میپردازند. آنان در هر جایی که باشند اگر ماه را مشاهده کنند به "قاضی دولت" ـ که از طریق رییس کشور انتخاب میشود ـ اطلاع میدهند. سپس خود قاضی در رادیو اعلام میکند که طبق اخبار موثق که دریافت شده، مردم در چند ناحیه ماه را مشاهده کردهاند. اگر خبر زود اعلام شود مردم بعد از نماز عشاء در مسجد میمانند تا نمازهای مخصوص ماه را به جا آورند.
تغذیه
در تانزانیا و زنگبار هنگام افطار بسیاری اوقات غذاهایی طبخ میشود که در ماههای دیگر طبخ نمیشود مانند بعضی از شیرینیها و یا ماکارونی. به طور معمول در سحری برنج و در افطار سیب زمینی، لوبیا و ماکارونی استفاده می شود. قیمت بعضی از غذاها نیز در ماه رمضان گرانتر از ماههای دیگر به فروش میرسد.
افطار
تانزانیاییها معتقدند که مستحب است شخص بعد از اذان چیزی بخورد و بعد به نماز مشغول شود؛ لذا مردم شیرینیهایی به مسجد میآورند و گاهی هم قهوه فروشهایی هستند که به فروش قهوه مشغول میشوند. مردم بعد از نماز مغرب برمیگردند تا افطار مفصلی بخورند و سپس به نماز عشاء و عبادت مشغول شوند.
تلویزیون
فضای رادیو و تلویزیون تانزانیا در ماه رمضان، بسیار متفاوت است. در سیما آثار و مظاهر اسلامی نمایانتر میشود؛ مثلاً گویندگان خانم، باحجاب میشوند و روسری میپوشند؛ یا فیلمهای مذهبی مثل "محمد رسولالله"، "عمر مختار" و "زندگی پیامبران" پخش میشود. در رادیو هم صبح و ظهر و شب، بعد از اذان ابتدا یک ربع قرآن خوانده میشود، سپس ترجمه آن و تفسیر خلاصهای آیات ـ به طور معمول با صدای «شیخ محمود خلیل» ـ پخش میشود.
مسجد
نماز در مساجد تانزانیا، از ساعت یک بامداد شروع میشود و تا حدود ساعت سه ادامه دارد. بعضی از مردم، غذایشان را به مسجد برده، همانجا میل میکنند و بعد از آن، نماز صبح را به جماعت میخوانند، بعد به خانه برمیگردند تا استراحت کنند.
بنابراین آنچه در ایران معمول است ـ که هنگام سحر گوینده رادیو اعلام میکند تا اذان صبح چقدر مانده ـ در تانزانیا وجود ندارد زیرا اکثر مردم زودتر سحری را خوردهاند. آنانی که سحری دیر میخورند کسانی هستند که اهل تهجد هستند.
کار و مرخصی
برنامه معمول در ماه مبارک رمضان این است که افراد اداری باید تا ساعت 5/3 کار کنند؛ اما به خانمهای کارمند ساعت 12 مرخصی میدهند.
برنامه جلسات قرآن
به طور معمول بعد از نماز عصر در اکثر مساجد، برنامه تفسیر قرآن وجود دارد و بسیاری از مردم پس از نماز عصر تا اذان مغرب پای تفسیر مینشیدند. شخص قاضی دولت نیز برنامه تفسیری در رادیو دارد و بعضی که به مسجد نمیروند، میتوانند به این برنامه گوش فرا دهند.
شب قدر
شب قدر در بین اهلسنت تانزانیا، مانند شیعیان مرسوم نیست. برخی افراد، در ده شب آخر که تأکید زیادی روی آن شده و گفته میشود که شب قدر در آنهاست، به نماز و تهجد روی میآورند. بعضی هم میگویند معلوم نیست که حتماً شب قدر در آن ده شب آخر باشد، لذا از اول تا آخر ماه رمضان را به شبزندهداری میگذرانند تا شب قدر را درک کنند. بیشتر مردم اعتقاد دارند که هرکس شب قدر را درک کند هر دعا و تقاضایی از خدا بکند مستجاب خواهد شد ومطمئن هستند هر کس هر مشکلی داشته باشد در شب قدر دعای او اجابت خواهد شد.
آداب مخصوص دیگر در ماه مبارک رمضان
بعضی سنتها وجود دارد که دیگر در حال کمرنگ شدن است؛ مثلا بعضی از مردم بیرون خانه رفته سفره میاندازند و افطار میکنند و اگر یک غریبه ازآنجا عبور کند به او تعارف میکنند؛ یا اینکه از افطاری خود به همسایه میدهند ؛ یا اگر اقوامی داشته باشند که فاصلهشان کمی دور باشد، غذا را به دست فرزندشان داده تا به آنها برساند.
روزه گرفتن بچه ها
بچه ها در کشور تانزانیا به روزه گرفتن خیلی علاقه دارند و گاهی از7 یا 8 سالگی شروع به روزه گرفتن میکنند. در مکتبخانهها هم روش خاص در مورد تعلیم بچهها اعمال میکنند؛ به اینگونه که بچههایی که روزه میگیرند از ساعت 5/7 آمده تا ساعت 5/2 به آنها مرخصی نمیدهند، آن موقع هم تواشیح یا بعضی مراسم خاص انجام میشود و ساعت 3 تعطیل میشوند. اما بچههایی که روزه نمیگیرند از ساعت 5/7 که میآیند تا 9 در مکتب میمانند، بعد آنها را مرخص میکنند تا برای صبحانه بروند، بعد برمیگردند و تا ساعت 12 میمانند، مجدداً برای نهار میروند و از ساعت5/2 دوباره برمیگردند و تا 5/5 در مکتبخانه میمانند. برای این بچهها اینگونه رفت و آمد و اینکه بچههایی که روزه میگیرند چند ساعت زودتر تعطیل میشوند خیلی سخت است و این امر باعث میشود تا کودکان به سمت روزه گرفتن گرایش زیادی بیابند. آنها شاید حتی برای روزه گرفتن با خانوادهشان به دعوا برخیزند، چراکه ممکن است خانواده توان روزه گرفتن را در آنها نبینند و اجازه ندهند.
تأثیر ماه مبارک رمضان بر جوّ درونی شهرها
مردمی که توان روزه گرفتن ندارند در انظار عمومی هرگز غذا نمیخورند. نکته جالب اینکه در ماه رمضان بعضی از افرادی که اصلاً اهل نماز نیستند، نماز میخوانند و مساجدی که در دیگر ماهها خلوت است پر میشود. حتی جمعیت تا بیرون مسجد هم کشیده میشود.
تعدادی از آن بینمازها، متأثر میشوند و بعد از ماه مبارک هم به نماز خواندن ادامه میدهند، امّا بقیه دوباره نماز نمیخوانند تا ماه رمضان بعد!
عید فطر
یکی از رسومی که در عید فطر در تانزانیا معمول است، خرید لباس عید است برای کودکان است. دهه آخر ماه رمضان خیاطیها و لباس فروشیها شلوغ میشود و آنهایی که شاید روزهای دیگر تا ساعت10 کار میکردند تا ساعت 12 نیمه شب هم کار کنند. به طور معمول دخترها برای عید فطر پاهایشان را حنا می بندند و پسرها نیز برای کوتاه کردن مو به آرایشگاهها میروند و آن روزها آرایشگاهها هم شلوغ میشود.
وقتی عید فطر اعلام میشود مردم صبحانه عید را آماده میکنند و صبح روز اول شوال مردان برای نماز عید میروند و بعد برای صبحانه خوردن بر میگردند. بعد از صبحانه، بچهها لباسهای نو خود را میپوشند، بعضیها لباس عید قبل را صبح روز بعد میپوشند و لباس نوتر را عصر آن روز؛ مثلاً اگر بخواهند به گردش یا پارك بروند لباسهای نوتر را میپوشند. بعد ار خوردن صبحانه بچهها به خانه اقوام میروند تا عیدی بگیرند. در كشور تانزانیا برای عید فطر چهار روز تعطیل میشود. و این عید مهمترین عید در آن كشور است.نماز عید فطر در همه مساجد جمعه برگزار میشود؛ چون اهل تسنن نماز جمعه را در چندین مسجد برگزار میکنند.
به نقل از قاره اسرا
-
admin
۱۳۸۹/۳/۳۱
| دفعات بازدید: 47
چهره بدنما و کريه وهابيت حتي در کشورهاي آفريقايي هم تحمل ناپذير شده است. فرقه ضاله وهابيت در برخي کشورهاي شرق اين قاره مطرود و بي توجه شده و تبليغات پوشالين و واپسگرايانه آنها بي ثمر و بي اثر گرديده است.
از جمله کشورهايي که در آن هيچ پايگاه مردمي و اعتبار اجتماعي ندارند اوگاندا بخصوص پايتخت آن، کامپالا است. مردم ساده دل و خوش قلب و صادق آنجا به صورتِ ديدني و شگفتي از وهابيت متنفر و بيزارند، به گونه اي که آنها مجبور شده اند از ذکر نام وهابيت در کارهايشان بپرهيزند و از تعابيري مانند (انصار السنه) و سايرِ نام هاي مشابه استفاده کنند، اما باز هم اين نيرنگبازي هايشان افشا مي شود.
حال از سوي ديگر شيفتگي و شوقمندي شان از اسلام حقيقي که مذهب تشيع و مکتب اهل بيت - عليهم السلام - است، روزبه روز افزايش مي يابد، به گونه اي که از حد وصف و بيان بسي بيشتر است. گفتني است که حتي هزينه کردن هاي فراوان و ساختن مساجد بزرگ و چشمگيري که ديگران انسجام مي دهند، بازهم موجب کم رنگ شدن تشيع و عشق به اهل بيت - عليهم السلام - نمي شود. در اين باره مسجدي را که معمر قذافي با هزينه حدود 15 ميليون دلار ساخته و در کل آفريقا بي نظير است و از آن با عنوان بزرگترين و زيباترين مسجد ياد مي شود، محض نمونه ياد مي کنيم. اين مسجد بي نظير و زيبا در کامپالا ساخته شده است.
آنچه دل شيعيان دلسوز را به درد مي آورد کمبود مبلغان و هدايتگران شيعه است. اوگاندا نيز بستر مناسبي براي گسترش فرهنگ گرانسنگ تشيع است، اما افسوس و صدافسوس، مبلغان ديني به اين امر کمتر توجه مي کنند. دردناک است اگر بگوييم که مثلا براي نمونه يکي از روحانيان شيعه، که ده سال در حوزه هاي قم و زينبيه سوريه درس خوانده است، به دليل مشکلات مالي و معيشتي، به شغلي معمولي روي آورده است که با شخصيت علمي و فضلِ او تناسب ندارد. بپذيريد که اين مسأله براي نظامِ تبليغي شيعه فاجعه اي است دردناک. چرا بايد سيستم تبليغي شيعي از چنين مشکلاتي رنج ببرد؟
اگر دقيق و کلان بنگريم مؤسسات فرهنگي و مذهبي شيعيان با همت خيرخواهان شيعي از کويت و ايران و عربستان در سراسر کشور پهناور اوگاندا تأسيس شده و به فعاليت هاي خود مشغولند. اين مؤسسات هم در مناطق فقيرنشين، که فقرشان را نمي توان با واژه و کلام بيان کرد، و هم در مناطق مرفه، که رفاه در آن کشور پرواضح و بسيار پايين و محدود است، تأسيس شده اند.
فقدان نظم و هماهنگي و مديريتِ واحد و همسوي موجب شده است که پراکندگي جغرافيايي مؤسسات شيعي و امور مالي و هزينه هاي اجرايي آنها بسيار آشفته مي باشد و مثلا گاه مؤسسه يا حسينيه اي پس از تکميل و در مرحله بهره برداري دچار مشکل تأمين هزينه مي شود. پيامد اين امر تعطيل شدن يا ضعف فعاليت آن مؤسسه يا حسينيه خواهد بود، اما اگر تشکيلاتي نظام مند و مسئول وجود داشته باشد، چنين رويدادهاي دردناکي روي نمي دهند. البته اين سخن بدين معنا نيست که همه مؤسسات از چنين مشکلاتي رنج مي برند، بلکه به صراحت بايد گفت که کم نيستند شيعيان خيرخواهي که تبرّعاً و براي کسب رضايت خداي سبحان برنامه هاي بزرگي انجام داده اند. و همچنان به کارهاي خير خود ادامه مي دهند. سخن بر سر نياز فراوان مردم و کمبود هزينه هاست که هزينه ها نسبت به نيازها و فضاهاي خالي کار اندک است و بايستي بيشتر از پيش به فعاليت هاي خيرخواهانه پرداخت.
شوق مردم نسبت به شناخت منجي آل محمد عج و آشنا شدن با مفاهيم و آموزه هاي مهدويت و شناخت آن حضرت بسيار زياد و همواره رو به فزوني است، و مردم روزبه روز و دم به دم چشم انتظار ظهور آن عدالت گستر هستند. ازا ين روي و به سبب وجود چنين احساس پاک و مقدسي، برخي از فرقه هاي ضالّه، پس از بررسي هاي فراواني که انجام داده اند، مراکز فعاليت مسموم و گمراه کننده خود را در کشور اوگاندا به ويژه پايتخت آن، کامپالا قرار داده اند. امروز در کامپالا ساختمان بزرگ و پرشکوهي براي مديريتِ کارهاي مسموشان ساخته اند که حتي در جذبِ مردمِ ساده دل بي تأثير بوده اند. آنها براي کارهاي خود مستقيماً با اسرائيل در تماس اند و هزينه هاي فراوان و مبالغ نجومي و پردامنه اي دريافت مي کنند تا از اين رهگذر منجي پوشالين خود را معرفي نمايند، و از سوي ديگر در ضربه زدن به عقايد شيعيان و شبهه افکني فعاليت کنند.
باري، به سبب ضرورت فعاليت در چنين بستري، مرکز جهاني حضرت ولي عصر - عليه السلام - با مؤسسات شيعي ارتباط برقرار کرد و پس از نشست ها و جلسات مفيدي که انجام داده اند، در مسأله مهدويت و امامت به توافق هايي دست يافت که از جمله آنها تأسيس حدوداً هشت کتابخانه تخصصي در موضوع تشيع، امامت و مهدويت است. علاوه بر آنها مقرر شد که در برنامه هاي آينده کلاس هاي آموزشي و علمي ويژه نسل جوان با موضوعات تشيّع و نقد شبهات و رد بابيگري، بهائيگري و ... تشکيل مي گردد.
پايان سخن تأکيد بر ضرورت فعاليت در اين عرصه و عرضه تفکرات شيعي است، زيرا بستر بسيار مناسبي است، و تمامي مردم مسلمان در اين امر واقعاً مسئول هستند.
در توضيح اين سخن که همه ما مسئوليم اين نکته را به عرض مي رسانيم که آنکه توانايي علمي دارد با علمِ خود، آنکه قدرت مالي دارد و از نعمتِ ثروت برخوردار است، با ثروتِ و مساعدت هاي مالي اش، و آنکه هيچ يک از دو مورد فوق را ندارد، با "زبان " و تبليغ و دعوت کردنِ ديگران و آگاهانيدنِ کساني که توانايي همکاري و خدمت رساني دارند، وظيفه اش را انجام دهد، زيرا مسلمانان بايستي فريادرس ديگران باشند و آدميان به سان اندامِ به هم پيوسته يک بدن، وامدار همديگرند.
کيست که نداند که بني آدم اعضاي يکديگرند... .
به نقل از: http://imamalmahdi.net/main/far/news.php?extend.1542
-
admin
۱۳۸۹/۱۲/۲۵
| دفعات بازدید: 47
-
admin
۱۳۸۹/۲/۲۶
| دفعات بازدید: 47
نام «دماغه اميدنيك» همواره با يادآوري ماجراجوييهاي دريانوردان در قرون گذشته همراه بوده است. اين دماغه براي دريانوردان خسته و بيمار كه از مناطق و قارههاي دور، به اين منطقه زيبا ميرسيدند، پيامآور آرامش و سلامتي بوده است. ديدن اين منطقه و جاذبههاي آن بيشتر از اينرو قابل تامل است كه بدانيم آفريقاييها براي اداره و مديريت پاركهاي ملي و در مجموع اكوتوريسم چه پيشرفت قابل ملاحظهاي داشتهاند. متأسفانه در كشور ما و در فاصله سالهاي اخير، سخن از طبيعتگردي و اكوتوريسم، بسيارگفته شده و سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري نيز در اين زمينه، حرفهاي بسياري زده است.
اما موضوع، دقيقا به اين نقطه باز ميگردد كه هربار اين سازمان، منطقهاي طبيعي و قابل توجه را بهعنوان منطقه نمونه گردشگري تعيين و براي توسعه و رونق گردشگري معرفي كرد اوضاع طبيعت در آن به هم ريخت و محيطزيست در آنجا به شدت در معرض خطر قرار گرفت. با اين اوصاف آخر آفريقا را بايد با اين نگاه خواند كه بر خلاف تصور ما درباره كشورهاي آفريقايي آنها چقدر قدرشناس طبيعت و موقعيت جغرافيايي خود هستند و قواعد اكوتوريسم را به اجرا ميگذارند.
دماغه اميد نيك، انتهاي آفريقا
نام قاره آفريقا، با نام مناطق طبيعي و پاركهاي ملي مهم و همچنين نام برخي حيوانات نام آشنا مانند زرافه، زبرا (گورخر آفريقايي) و شيرآفريقايي عجين شده و از نظر اكوتوريسم (طبيعتگردي) حائز اهميت فراواني است. در جنوبيترين قسمت قاره آفريقا، كشور زيباي آفريقاي جنوبي واقع شده و يكي از مناطق ارزشمند در آفريقاي جنوبي، «دماغه اميدنيك» است.
در بررسي نقشه جغرافيا، قاره آفريقا در انتهاي جنوبي خود منطقه كم عرضي را تشكيل ميدهد كه به شكل يك شبهجزيره از شهر كيپ تاون آغاز شده و تا دماغه اميد نيك در انتهاي خود، امتداد دارد و پارك ملي تيبل مانتين نيز در همين محدوده قرار دارد.
با اين وصف، به تعبيري، دماغه اميدنيك را كه درجنوبيترين قسمت كشور آفريقاي جنوبي قرار گرفته ميتوان آخر قاره آفريقا قلمداد كرد. دماغه اميدنيك و پارك ملي تيبل مانتين، جاذبههاي طبيعي بيشماري را در خود جاي داده و همواره طبيعتگردان بسياري را از اقصينقاط جهان بهخود جذب ميكنند. هر نقطه از اين منطقه، يك چشمانداز زيبا، براي گرفتن يك عكس ماندگار به شمار ميرود.
چشماندازهاي ماندگار در محل تلاقي 2 اقيانوس
اين دماغه محل تلاقي اقيانوس هند (از سمت شرق) و اقيانوس اطلس (از سمت غرب) است و يكي از نادرترين ويژگيهاي اين منطقه، مشاهده همزمان منظره 2 اقيانوس از دماغه اميدنيك است. هنگام ايستادن بر بلندي مشرف بر اين دماغه و تماشاي 2 اقيانوس، ميتوان محل اتصال اين اقيانوسها را به شكل يك خط فرضي، كه به واسطه پيشروي دماغه اميدنيك در آب به وجود آمده، مشاهده كرد.
فانوس دريايي معروف دماغه اميدنيك نيز از ديدنيهاي جالب به شمار ميرود. اين فانوس در نقطه انتهايي شبه جزيره قرار دارد و چشماندازهاي زيبايي از 2اقيانوس و خليج فالزبي را در شمالشرقي به نمايش ميگذارد.
در پايين دست فانوس دريايي، آنجا كه اقيانوس اطلس و اقيانوس هند به يكديگر پهلو ميزنند، دوربينها بيوقفه به كار ميافتند و اگر دوربين ديجيتال ابداع نشده بود، شايد هزينه عكس و فيلم از اين منطقه ميتوانست از اقلام اصلي هزينه سفر ما محسوب شود.
چشماندازهاي بسيار زيباي جنگل در مناطق شمالي دماغه اميد نيك (در پارك ملي تيبل مانتين) و همچنين كوهستان و مراتع غني با درختچههاي كوتاه، همراه با آبي بيكران اقيانوس، تلفيقي از رنگهايتند و حياتبخش طبيعت را در اين مناطق به معرض نمايش ميگذارند.
حيات وحش اين منطقه نيز به جهت طبيعت بكر و پوشش گياهي مناسب آن از تنوع زيادي برخوردار است. بابونها (از گروه ميمونها) به وفور در سطح منطقه حتي در مسير جادهها و سواحل اقيانوس مشاهده ميشوند. اين جانوران معمولاً با گردشگران نيز رابطه بدي ندارند و حتي از خودروي گردشگراني كه براي گرفتن عكس پياده ميشوند نيز براي نشستن و ژست گرفتن استفاده ميكنند.
ضمناً اين منطقه زيستگاه حيات وحش جانوري منحصر به فرد از جمله زبرا (گورخر آفريقايي) و آنتالوپاست. پارك ملي تيبل مانتين كه گستره وسيعي را شامل ميشود، چشماندازهاي زياد ديگري را در شمال دماغه اميد نيك شامل ميشود كه از آن ميان، ميتوان به حضور والها در سواحل شرقي اين پارك در ماه سپتامبر (در خليج فالزبي در حاشيه اقيانوس هند) و همچنين زيستگاه طبيعي پنگوئنها اشاره كرد كه بسيار جالب توجه است.
زيستگاه پنگوئن در آفريقا
با توجه به شهرت «پنگوئن امپراتور» كه بزرگترين نوع از انواع پنگوئنها به شمار ميرود و در قطبجنوب زندگي ميكند، شايد بسياري از ما پنگوئنها را مختص قطب جنوب بدانيم و از اينكه گونهاي از پنگوئنها در سواحل صخرهاي كشور آفريقاي جنوبي (در سواحل اقيانوس هند) زندگي ميكنند، بيخبر باشيم.
پنگوئنهاي پارك ملي تيبل مانتين يكي از 4 گــونه پنگــوئن شناخته شده در جهان است كه به «پنگوئن آفريقايي» مشهور است. زيستگاه اين پنگوئنها در نزديكي شهر «سيمونز تاون» در صخرههاي برآمده در نزديكي سواحل اقيانوس هند مشاهده ميشود. اندازه اينگونه از پنگوئنها بسيار كوچكتر از ساير گونهها بوده و قد آنها حداكثر 30تا 40سانتيمتر است.
وجود يك مركز بازديدكنندگان شامل فروشگاه و سالن نمايشفيلم، تريلهاي چوبي (مسيرهاي پياده روي) و طراحي زيباي فضاي طبيعي در ساحل اقيانوس هند، از جاذبههاي اين منطقه است كه در كنار سايت بازديد از پنگوئنها براي توريستها فراهم شده است.
بازديد از جزيره فكهاي دريايي
سطح جزيره فكهاي دريايي تقريباً بهطور كامل توسط فكهاي در حال استراحت، پوشيده شده بود و با مشاهده فكها در سواحل جزيره و هنگام شنا و جست و خيز در اطراف كشتي، دريافتيم كه اين جانوران برخلاف اينكه در خشكي، سرعت كمي دارند، در محيط آب، بسيار شناگران فعال و قابلي هستند.
جزيره فكها در نزديكي سواحل غربي پارك ملي تيبل مانتين و در شمال غربي دماغه اميد نيك قرار گرفته است. دسترسي به اين جزيره از طريق خليج «هوت بي» درساحل اقيانوس اطلس، ميسر ميشود. در اين خليج، هنگام حركت به سمت اين جزيره و همچنين در بازگشت از آن، علاوه بر امكان خريد از بازار صنايعدستي، حضور افرادي كه با ساز و آواز به استقبال و بدرقه توريستها ميپردازند نيز بسيار ديدني است.
مشاركت سازمانهاي دولتي در اداره پاركهاي ملي
نحوه مديريت و تامين مالي هزينههاي پارك ملي تيبل مانتين بسيار جالب توجه است. در مديريت اين پارك كه تحتنظر اداره پاركهاي ملي آفريقاي جنوبي مديريت ميشود، علاوه بر جلب مشاركت مردمي، از مشاركت ادارات و سازمانهاي دولتي مرتبط نيز به خوبي بهره گرفته شده است. مشاركت مالي سازمانهاي شهري، مانند شهرداري كيپ تاون در برنامههاي اجرايي پارك تيبلمانتين در اين ارتباط، قابل ذكر است.
به عبارت ديگر، درصورت عملكرد بهينه اين پارك ملي منافع بيشتري در سطح منطقه حاصل ميشود كه منجر به توسعه منطقه و شهرهاي پيرامون آن ميشود. بنابراين، برخي سازمانها كه از رهگذر جلب گردشگر منافعي كسب ميكنند، از حاميان مالي مهم براي اداره و انجام اقدامات اجرايي در پارك ملي به شمار ميروند.
پرويز شاكري
براي مشاهده منبع اصلي بر روي آدرس كليك كنيد
-
admin
۱۳۸۹/۱۱/۱۷
| دفعات بازدید: 48
-
admin
۱۳۸۹/۲/۱۳
| دفعات بازدید: 48
سودانی ها به مناسبت پیروزی عمر البشیر در انتخابات ریاست جمهوری اخیر،قربانی می كنند.
«عمر البشیر» با كسب 6901694رای از مجموع تقریبا 10میلیون رای ( 68 درصد از مجموع آراء)، توانست بار دیگر در مقام ریاست جمهوری سودان باقی بماند. اكنون پس از فراغت از مساله انتخابات، مهمترین دغدغه های وی در دوره آتی فعالیتش، مساله همه پرسی جدایی جنوب سودان و برقراری صلح و آرامش در دارفور است. همه پرسی جنوب، قرار است دی ماه امسال برگزار شود كه نه تنها سودان بلكه كل قاره آفریقا از پیامدهای آن تاثیر خواهد پذیرفت.
قاره اسرار
-
admin
۱۳۹۰/۲/۵
| دفعات بازدید: 48
-
admin
۱۳۸۹/۱۰/۱۸
| دفعات بازدید: 48
من باور دارم
که هر چقدر دوستمان خوب و صميمى باشد هر از گاهى باعث ناراحتى ما خواهد شد و ما بايد بدين خاطر او را ببخشيم.
من باور دارم
که دوستى واقعى به رشد خود ادامه خواهد داد حتى در دورترين فاصلهها. عشق واقعى نيز همين طور است.
من باور دارم
که ما مىتوانيم در يک لحظه کارى کنيم که براى تمام عمر قلب ما را به درد آورد.
من باور دارم
که زمان زيادى طول مىکشد تا من همان آدم بشوم که مىخواهم.
من باور دارم
که هميشه بايد کسانى که صميمانه دوستشان دارم را با کلمات و عبارات زيبا و دوستانه ترک گويم زيرا ممکن است آخرين بارى باشد که آنها را مىبينم.
من باور دارم
که ما مسئول کارهايى هستيم که انجام مىدهيم، صرف نظر از اين که چه احساسى داشته باشيم.
من باور دارم
که اگر من نگرش و طرز فکرم را کنترل نکنم، او مرا تحت کنترل خود درخواهد آورد.
من باور دارم
که قهرمان کسى است که کارى که بايد انجام گيرد را در زمانى که بايد انجام گيرد، انجام مىدهد، صرف نظر از پيامدهاى آن.
من باور دارم
که گاهى کسانى که انتظار داريم در مواقع پريشانى و درماندگى به ما ضربه بزنند، به کمک ما مىآيند و ما را نجات مىدهند.
من باور دارم
که گاهى هنگامى که عصبانى هستم حق دارم که عصبانى باشم امّا اين به من اين حق را نمىدهد که ظالم و بيرحم باشم.
من باور دارم
که بلوغ بيشتر به انواع تجربياتى که داشتهايم و آنچه از آنها آموختهايم بستگى دارد تا به اين که چند بار جشن تولد گرفتهايم.
من باور دارم
که هميشه کافى نيست که توسط ديگران بخشيده شويم، گاهى بايد ياد بگيريم که خودمان هم خودمان را ببخشيم.
من باور دارم
که صرفنظر از اين که چقدر دلمان شکسته باشد دنيا به خاطر غم و غصه ما از حرکت باز نخواهد ايستاد.
من باور دارم
که زمينهها و شرايط خانوادگى و اجتماعى برآنچه که هستم تاثيرگذار بودهاند امّا من خودم مسئول آنچه که خواهم شد هستم.
من باور دارم
که نبايد خيلى براى کشف يک راز کند و کاو کنم، زيرا ممکن است براى هميشه زندگى مرا تغيير دهد.
من باور دارم
که دو نفر ممکن است دقيقاً به يک چيز نگاه کنند و دو چيز کاملاً متفاوت را ببينند.
من باور دارم
که زندگى ما ممکن است ظرف تنها چند ساعت توسط کسانى که حتى آنها را نمىشناسيم تغيير يابد.
من باور دارم
که گواهىنامهها و تقديرنامههايى که بر روى ديوار نصب شدهاند براى ما احترام و منزلت به ارمغان نخواهند آورد.
من باور دارم
که کسانى که بيشتر از همه دوستشان دارم خيلى زود از دستم گرفته خواهند شد.
من باور دارم
«شادترين مردم لزوماً کسى که بهترين چيزها را دارد، نيست بلکه کسى است که از چيزهايى که دارد بهترين استفاده را مىکند.»
-
admin
۱۳۹۰/۹/۲۱
| دفعات بازدید: 48