آفران بلاگ


روز آفريقا


به مناسبت روز آفريقا
روز آفريقا

در تاريخ 25 مي (4 خرداد) سال 1963 ميلادي، سران 32 كشور آفريقايي در آديس آبابا، پايتخت اتيوپي، گردهم آمده و توافقنامه اي را مبني بر ايجاد "سازمان وحدت آفريقا" امضا نمودند.
از آن تاريخ به بعد، اين روز به عنوان "روز آفريقا" در صفحه تقويم كشور هاي مختلف آفريقايي و ساير كشور هاي جهان ثبت گرديده است.
اگر چه در سال 2002 ميلادي اين سازمان به "اتحاديه آفريقا" تغيير نام يافت، اما روز آفريقا هم چنان اهميت خود را حفظ نموده است. به مناسبت "روز آفريقا"، در اكثر كشور هاي آفريقايي و حتي ساير كشور هاي جهان و همچنين سازمان ملل جشني به مناسبت آن برگزار مي شود.
در سال 2009 ميلادي، اجلاس اتحاديه آفريقا كه در ليبي برگزار شده بود، سال 2010 ميلادي را به نام "سال صلح و امنيت آفريقا" نام گذاري كرد.

با نگاهي به تحولات اين قاره در آستانه روز آفريقا و به بهانه نام گذاري اين سال به نام سال صلح و امنيت درخواهيم يافت كه اين قاره كماكان از مشكل عدم ثبات و صلح در برخي مناطق رنج مي برد.
در كشور ماداگاسكار كماكان بحران دولت انتقالي و كودتا تمامي روند امور در اين كشور را مختل ساخته و آينده اين كشور را مبهم نموده است.
كشور سومالي نيز كماكان با بحران جنگ داخلي روبروست. سودان نيز بعد از يك انتخابات نفس گير مي رود تا شاهد برگزاري همه پرسي استقلال جنوب و به نوعي جدايي و انشقاق در بزرگترين كشور اين قاره را نظاره كنيم.
در غرب آفريقا در كشور گينه نيز بعد از تحولات مربوط به كودتا اكنون اوضاع كمي آرام تر گرديده و در ماه آينده انتخابات رياست جمهوري در اين كشور برگزار خواهد گرديد.

در نگاه جزئي تر به مسايل اين قاره اين موضوع به ذهن متبادر مي گردد كه چه كساني مخالف آرامش و صلح در آفريقا مي باشند؟
كشور هاي غربي و در راس آنها ايالت متحده آمريكا با شعار هاي عوام فريبانه براي ايجاد امنيت و اهداء دموكراسي در كشور هاي آفريقايي فعاليت دارند. در اينجا اين سئوال مطرح مي شود كه آيا حضور آنها براي كشور هاي آفريقايي آرامش را به همراه آورده يا خود به نوعي عامل بحران و درگيري بوده اند؟
سؤالاتي از اين قبيل در كنار افزايش حضور نظاميان امريكايي در كشور هاي مختلف آفريقا و مانورهاي نظامي اين كشور به نوعي انسان را با دوگانگي سياست تغيير رييس جمهور جديد اين كشور (باراك اوباما) مواجه مي سازد.
البته با توجه به هوشياري و قضاوت وجدان های بیدار مردم آزاده آفریقا نسبت به عملکرد قدرت های غربی در اين قاره، اميد است كه آینده روشنی در پیش روي قاره آفريقا باشد.
كشور جمهوري اسلامي ايران نيز با رويكرد جديد به سمت آفريقا در حال حركت به سمت توسعه روابط در كشور هاي مختلف اين قاره از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق اين قاره مي باشد.
بر اين اساس موسسه مطالعاتي و تحقيقاتي آفريقا و ايران (آفران) درصدد برآمد تا با حركت اصولي و علمي به بررسي و حل چالش ها و نقاط كور روابط بين دو ملت بزرگ ايران و آفريقا پرداخته و چراغي در پيش روي تصميم گيران عرصه اجرايي كشور روشن سازد.
حال با توجه به مناسبت روز آفريقا خرسنديم به تمامي دست اندركان عرصه آفريقا اين مژده را بدهيم كه موسسه آفران با راه اندازي چهار پايگاه اطلاع رساني، به شرح ذيل، در حال ارائه خدمت به شما عزيزان مي باشد:

* http://www.afran.ir

پايگاه اصلي اطلاع رساني موسسه كه اطلاعات كشور هاي آفريقايي و بسياري از مطالب ديگر در خصوص اين كشور ها در آن قابل مشاهده است.

* http://amin2010.com

در اين پايگاه كه يك پايگاه خبري است، تمامي اخبار مرتبط با آفريقا به صورت روزانه تغذيه شده و در اختيار عموم علاقه مندان قرار مي گيرد.
لازم به ذكر است كه دو پايگاه اطلاع رساني فوق الذكر به چهار زبان فارسي، انگليسي، فرانسه و عربي طراحي گرديده و در حال ارائه خدمات مي باشند.
موسسه در تكميل فعاليت هاي خود، وبلاگ هاي فارسي و انگليسي به آدرس هاي ذيل را نيز طراحي نموده است:

http://www.afranblog.com * (وبلاگ‌ فارسي)

* http://www.abh.ir/blog (وبلاگ‌ انگليسي)

همچنين خرسنديم تا اعلام نماييم كه اطلاعات تمامي كشور هاي آفريقا در قالب "شناسنامه كشور ها" بر روي پايگاه اصلي اطلاع رساني موسسه در حال بارگذاري بوده و به زودي تمامي علاقمندان قادر به تهيه مطالب مرتبط با كشور هاي آفريقايي در تمامي زمينه هاي فرهنگي، اقتصادي، سياسي، گردشگري و ساير موضوعات مورد علاقه خواهند بود.
موسسه آفران هنوز در ابتداي راه قرار دارد و دست ياري شما دوستان گرامي را براي تحقق هر چه بهتر اهداف مي فشارد. اميد است تا در پيمودن اين مسير طولاني در كنار ما بوده و موسسه آفران را از نظرات و پيشنهادت خود مطلع سازيد.

اميد به توسعه روابط ملت بزرگ ايران و آفريقا
موسسه آفران

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم