آفران بلاگ


چین تهدید جدی بر علیه منافع امریكا در قاره آفریقا ؟


وزیر امور خارجه ایالات متحده خانم هیلاری كلینتون سفر ده روزه خود را به قاره افریقا در تاریخ 23 شهریور ماه سال 87 به پایان رساند. ایشان از كشور های كنیا ، افریقای جنوبی ، آنگولا ، كنگو ، نیجریه و لیبریا در این سفر بازدید نمودند. این مطلب بسیار پر اهمیت می باشد كه رئیس جمهور امریكا در ماه جولای سال 2009 قبل از این سفر از كشور دیگر این قاره غنا بازدید نمود. دیدار اوباما از غنا یك ماه پس از دیداری بود كه رئیس جمهور روسیه از چهار كشور آفریقایی مصر ، نامیبیا ، نیجریه و آنگولا داشت. رئیس جمهور چین هوجین تائو نیز در زمستان سال 2009 دیداری از چند كشور آفریقایی داشت.

چرا وزیر امور خارجه آمریكا سفری به مدت 10 روز از قاره سیاه داشت ؟

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در سخنانی اظهار داشت كه سفر هیلاری كلینتون به منظور بسط روابط با كشور های آفریقایی و حل موضوعات مناقشه بر انگیز در این قاره می باشد. بیانیه وزارت امور خارجه آمریكا نیز در برگیرنده نكاتی بود كه پیش از این در سخنان باراك اوباما هنگامی كه زمامداری ایالات متحده را در دست گرفت دیده می شود.

چهار هدف امریكا از رابطه با افریقا در موارد زیر خلاصه می گردد : مسایل امنیتی ، توسعه دموكراسی ، توسعه بازار های اقتصادی و مبارزه با بیماری های واگیر دار از قبیل ایدز در این قاره.

بر خلاف ظاهر این بیانیه كه به صورت فقط شفاهی اظهار گردیده است. ایالت متحده امریكا به طور قطع منافع اقتصادی بسیار زیادی در كشورهایی كه خانم كلینتون از آنها بازدید نمود دارد. آمریكا بزرگترین مشتری نفت قاره آفریقا می باشد ، در جایی كه نیجریه و آنگولا بزرگترین صادر كنندگان نفت قاره آفریقا می باشند. جمهوری دموكراتیك كنگو بزرگترین منابع تانتالیوم را دارد فلزی كه به صورت گسترده در صنایع الكترونیك استفاده می شود.

كشور چین دومین خریدار نفت از قاره آفریقا می باشد. حجم مبادلات تجاری مابین چین و قاره آفریقا در سال 2008 میلادی از 100 میلیار دلار تجاوز نمود.

این مطلب قابل مشاهده است كه قاره آفریقا به میدان منازعه پكن و واشنگتن تبدیل گردیده است. چین همچنین اظهار علاقه جهت ورود به بازار هایی نموده كه پیش از این در اختیار آمریكا بوده است.

سیاستمداران امریكا بر این باورند كه رشد چین در قاره آفریقا پیامد های منفی بر روی منافع امریكا بر جای خواهد گذاشت.

ادامه مطلب از وبلاگ كسايي

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم