آفران بلاگ


سفر وزیر امور خارجه ایران به شرق آفریقا


سفر به آفریقا

سفر وزیر امور خارجه ایران به کنیا
مقدمه
وزیر امور خارجه کشورمان برای انجام سفر رسمی به کنیا یکشنبه شب (12/11/93) در صدر هیاتی اقتصادی و سیاسی وارد نایروبی پایتخت این کشور شد. این سفر دوره‌ای به آفریقا  به کشورهای کنیا، اوگاندا، بروندی و تانزانیا طی چهار روز انجام شد.

نشست "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه (13/11/93) باتجار و بازرگانان ایرانی مقیم کنیا برگزار شد. محمد جواد ظریف در این نشست از نزدیک در جریان مشکلات و مسایل تجار ایرانی مقیم نایروبی قرار گرفت. "ملک حسین گیوزاد" سفیر ایران در کنیا با اشاره به این که اقتصاد کنیا دروازه ورود به اقتصاد شرق و مرکز افریقاست، اظهار امیدواری کرد که تجار و بازرگانانی ایرانی که به کنیا آمده اند به تفاهمات خوبی با طرف های کنیایی خود برسند. ظریف در روز دوشنبه (13/11/93) در ادامه سفر خود به کشور کنیا علاوه بر دیدار با همتای خود با مسوولان بلندپایه این کشور نیز دیدار و با آنان در باره روابط دوجانبه، مسایل منطقه ای و بین المللی گفت وگو کرد.

صبحانه کاری ظریف با شورای تجاری ایرانیان مقیم کنیا
وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه صبحانه کاری با شورای تجاری ایرانیان مقیم کنیا با نمایندگان شرکت های بخش خصوصی ایران فعال در کنیا در هتل کمپینسکی گفت‌وگو کرد. محمد جواد ظریف به همراه ملک حسین گیوزاد، سفیر ایران در نایروبی، "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت خارجه کشورمان و دیگر مسوولان سفارت در جلسه صبحانه کاری اعضای شورای تجاری ایرانیان مقیم کنیا متشکل از نمایندگان شرکت های ایرانی فعال در این کشور شرکت کرد. در این جلسه تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی مشکلات خود را در راستای گسترش هر چه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی در میان گذاشتند.

ظریف با تاکید بر این که آفریقا در سیاست خارجی ایران جایگاه والایی دارد گفت: «همواره تلاش شده تا روابط سیاسی ممتازی با کشورهای آفریقایی داشته باشیم.» وی همچنین در دیدار با تجار و بازرگانانی ایرانی مقیم این کشور افزود: «توجه به آفریقا به عنوان شریک و همکار تجاری مورد توجه دولت تدبیر و امید است.» وی، قاره آفریقا را مرکزی برای رقابت همه کشورها دانست و یادآور شد: «این نشانگر ظرفیت و زمینه های تجاری بسیار مستعد در این قاره است.» وزیر امور خارجه همچنین گفت: «تلاش ما برای رفع موانع تجارت است ولی اگر حتی در مذاکرات هم به تفاهم برسیم باید بدانیم که شرکای واقعی و پایدار ما در جهان کشورهایی هستند که در قالب همکاری های جنوب - جنوب می توان با آنها برای توسعه پایدار برنامه ریزی کرد.»

ظریف با یادآوری این که آفریقا در این مسیر یک انتخاب بسیار مهم برای ما است، تصریح کرد: «وزارت امور خارجه ایران و همچنین در سطح کشور برای همکاری با آفریقا توجه ویژه و سازوکار خاص دارد و ما فقط در حوزه خلیج فارس و آفریقا دارای چنین سازوکاری در سطح بالا هستیم که با توجه و تظارت مسوولان عالی دنبال می شود.» وی افزود : «ج.ا.ا برای همکاری با آفریقا در حوزه اقتصادی، علمی، آموزشی و بهداشتی برنامه بلند مدت دارد و دولت در این زمینه دارای باور عمیق و جدی است.»

وی با بیان این که باید همه زمینه های همکاری را فراهم کنیم، گفت: »باید با آسیب شناسی دوره های گذشته مشکلات و موانع را رفع کنیم.» وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: «متاسفانه کسانی در خارج و داخل کشور در زمره مخالفان پایان تحریم هستند و تداوم تحریم را در جهت منافع خود دنبال می کنند.» ظریف تاکید کرد: «در مواردی اصل تحریک با آثار تحریم اشتباه گرفته می شود و این مباحث تحصصی باید با مشورت های لازم بررسی و موانع غیر واقعی و غیر حقوقی برطرف شود.» وی همچنین گفت: «صداقت، اخلاق و فرهنگ ایرانی باید با حضور ایرانیان در نقاط مختلف جهان و فعالیت آنان در حوزه های متنوع به جهانیان معرفی شود و این فرصت زمینه بسیار قوی برای معرفی جذابیت ها و توانمندی های همه جانیه ایران به مردم کشورهای مختلف است.»

دیدار ظریف با وزیر امور خارجه کنیا
محمد جواد ظریف پس از دیدار با خانم "امینه محمد" وزیر خارجه کنیا ؛ در مصاحبه با خبرنگاران افزود: «با توجه به این که سیاست خارجی باید یک سیاست جهان گرا و همه جانبه باشد ؛ ما همواره برای روابط با آفریقا ارزش قائلیم.» وی با بیان این که «آفریقا همواره در کنار ما و ما در کنار آفریقا بوده ایم» ؛ درباره اهداف سفرش به چند کشور آفریقایی گفت : «هدف از سفر به چند کشور آفریقایی توسعه روابط است. آفریقا در تحولات منطقه ای شریک راهبردی برای ایران است.» وی افزود : «با توجه به این که موضوعات مشترک زیادی برای کار با طرف های آفریقایی داریم باید از فرصت ها استفاده کنیم لذا در مذاکرات امروز در باره پدیده بسیار پیچیده تروریسم تبادل نظر کردیم.»

 


ظریف در دیدار با امینه محمد وزیر خارجه کنیا-13/11/93

 


ظریف با بیان این که در مذاکرات روز دوشنبه (13/11/93) با همتای کنیایی خود در باره ابزارهای ارتقا و توسعه روابط بحث و تبادل نظر کرده است؛ اظهار امیدواری کرد که این سفر آغاز دور جدیدی از روابط ایران و کشورهای آفریقایی باشد. وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 گفت: «معتقدم که توافق جامع هسته ای می تواند همه حقوق هسته ای ایران را حفظ کند و در عین حال مذاکرات را با نتیجه مطلوب به پیش ببریم.» وی افزود: «همچنین به طرف مقابل اطمینان بدهد که فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز است و این توافق قابل دستیابی است.» وی تاکید کرد: «اعضای 1+5 نیز به این جمع بندی رسیده اند که بهترین و بلکه تنها راه حل و فصل این موضوع ؛ احترام به حقوق ملت ایران است.»

وزیر امور خارجه کنیا نیز در این مصاحبه مشترک با بیان این که کشورش روابط خوب و رو به گسترشی با ایران داشته است؛ اظهار امیدواری کرد که این روابط در تمامی زمینه به خصوص اقتصادی گسترش یابد. خانم امینه محمد گفت: «در مذاکره با آقای ظریف درخصوص روابط دو جانبه و منطقه ای صحبت کردیم و ما خواستار گسترش روابط بیشتر در حوزه نفت و گاز هستیم.» وی همچنین از حق ایران در برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای حمایت کرد و گفت : «کنیا حق ایران در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای را به رسمیت می شناسد.»

روابط اقتصادی کنیا و ج.ا.ا
کنیا با ایران نیز روابط اقتصادی دارد به طوری که این کشور از ایران محصولاتی نظیر قیر؛ پارافین، وازلین، روغن صنعتی، صفحات فولادی، فرش، انواع کف پوش و مواد غذایی وارد می کند.

ارزش کالاهای وارداتی کنیا از ایران در سال 1392(ه.ش) بالغ بر 26 میلیون دلار بوده است. صادرات کنیا به ایران نیز بیشتر مواد خام معدنی و چای می باشد. ارزش این اقلام در سال 1392 (ه.ش) بالغ بر 11 میلیون دلار بوده است.

ملاحظات
- اقتصاد کنیا مانند دیگر کشورهای آفریقایی اساسا متکی به تولیدات کشاورزی، صادرات مواد معدنی محصولات کشاورزی و منابع صیادی و آبزیان است.
- صنعت گردشگری نیز نقش برجسته ای در اقتصاد این کشور ایفا می کند.
- اخیرا در برخی از مناطق این کشور نفت کشف شده است. بیش از نیمی از مردم کنیا وابستگی جدی به کشاورزی، دامپروری و صید آبزیان دارند.
- صنایع اصلی این کشور شامل صنایع فرآوری محصولات غذایی و معدنی است. در عین حال کشور کنیا به لحاظ اقتصادی پرجاذبه ترین کشور شرق آفریقا محسوب می شود.
- ظریف قرار است پس از کنیا به کشورهای اوگاندا، بروندی و تانزانیا نیز سفر کند. وزیر امور خارجه کشورمان این سفرها را به دعوت همتایان خود در این کشورها انجام می دهد.

آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به کنیا با تجار ایرانی و کنیایی دیدار و سپس با وزیر خارجه این کشور نشست خبری برگزار کرد.

 

 

 


وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر دوره ای به کشور های آفریقایی کنیا، اوگاندا، بروندی و تانزانیا، دوشنبه شب (13/11/93) وارد کامپالا پایتخت اوگاندا شد.


سفر وزیر امور خارجه ایران به اوگاندا
 
ظریف در دیدار با بازرگانان و ایرانیان مقیم اوگاندا
محمد جواد ظریف در ادامه سفر دوره ای خود به چند کشور آفریقایی ؛ بامداد سه شنبه (14/11/93) در جمع تجار؛ بازرگانان و ایرانیان مقیم اوگاندا با بیان این که حضور جمهوری اسلامی ایران در آفریقا از آرمان های انقلاب اسلامی است، افزود: «روابط با کشورهای آفریقایی در راستای منافع ملی ماست و هم زمینه را برای توسعه ملی و روابط مستمر و پایدار فراهم می کند.» وی تاکیدکرد: «اهمیت آفریقا برای ما در سطح منطقه خلیج فارس است که این یک دیدگاه راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران است.» وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که باید با تلاش بیشتری در قاره آفریقا حضور داشته باشیم، گفت: «حضور ما باید در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و علمی و بهداشتی باشد.» وی اظهار امیدواری کرد، تجار و کارآفرینان ایرانی حضور بیشتری در قاره آفریقا داشته باشند.

 


ظریف در دیدار با بازرگانان و ایرانیان مقیم اوگاندا

 


در این نشست پس از سخنان وزیر امور خارجه، چند تن از فعالان اقتصادی ایران طی سخنانی ظرفیت های بازار آفریقا و توانمندی های سرمایه گذاران و تجار ایرانی را برای سرمایه گذاری در این بازار بیان کردند.


ظریف در دیدار با رییس جمهور اوگاندا
"یووره کاکوته موسوینی" دوشنبه شب (13/11/93) در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در کامپالا با گفتن این که ایران همواره با حسن نیت و به عنوان شریک و دوست آفریقا به این قاره نگریسته است، افزود: «ما از توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و امنیتی استقبال می کنیم.» وی با تقدیر از پیشرفت های ایران در عرصه های مختلف، تمایل کشورش را به استفاده از توانمندی ها و تجربیات جمهوری اسلامی ایران در عرصه علم و فناوری و توسعه انسانی مورد تاکید قرار داد.

 


ظریف در دیدار با رییس جمهور اوگاندا

 


دراین دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به اهمیت روابط با آفریقا از جمله کشور اوگاندا در راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همکاری جنوب - جنوب را مهم ترین راه برای حل مسایل این کشورها وایفای نقش موثر دانست. ظریف گفت: «روابط ایران و اوگاندا در مسیر رو به رشد قرار دارد و مایلیم فصل جدیدی در همکاری های ایران و آفریقا ایجاد کنیم.» وی با اشاره به حضور فعالان بخش خصوصی و ابعاد همکاری های دولتی ابراز امیدواری کرد با جدیت روابط دوجانیه ایران و اوگاندا گسترده تر و عمیق تر شود و به نمونه خوبی از روابط با سایر کشورهای آفریقایی تبدیل گردد. وزیر امور خارجه گفت: «متاسفانه تروریسم، خشونت و افراطی گری از مهم ترین معضلات در مناطق مختلف جهان اعم از خاورمیانه، آفریقا و اروپا می باشد و شرایط کنونی ایحاب می کند، تقویت همکاری های جدی و واقع گرایانه برای رفع تهدیداین پدیده شوم صورت گیرد.» ظریف همچنین دیدگاه ایران را نسبت به روند مذاکرات هسته ای تشریح کرد.

رییس جمهوری اوگاندا نیز گفت: «نقش سازنده و مثبت ایران در کمک به صلح و امنیت منطقه ای تردید ناپذیر است و امیدواریم مذاکرات هسته ای به نتایج مثبت و مورد نظر ایران بینجامد.»

در این دیدار ظریف و موسوینی همچنین پیرامون موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کردند.

نشست خبری مشترک ظریف با کفیل وزارت خارجه اوگاندا
محمدجواد ظریف روز سه شنبه (14/11/93) پس از ملاقات و گفت وگو با "هنری اوریم اوکِلو " (Henry Oryem Okello) وزیر مشاور و کفیل وزارت خارجه اوگاندا در نشست مشترک خبری با تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران افزود: «امکان دستیابی به توافق وجود دارد.» وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت: «امکان دستیابی به توافق وجود دارد.» وی با بیان این که دستیابی به انرژی هسته ای حق مسلم ما است، اظهار داشت: «ما این فناوری را داریم و هیچ کسی نمی تواند ملت ایران را از آن محروم کند زیرا دانشمندان ما توانسته اند به این فناوری دست یابند.»

 


نشست خبری مشترک ظریف با کفیل وزارت خارجه اوگاندا

 


ظریف با یادآوری برنامه اقدام مشترک ژنو در سال گذشته اضافه کرد: «این برنامه دو عنصر اصلی دارد؛ نخست آن که اطمینان دهد برنامه هسته ای صرفا صلح آمیز خواهد ماند و دوم این که همه تحریم ها و فشارهای بین المللی که به طور غیر قانونی به ایران تحمیل شده برداشته شود.»

وی با بیان این که تاکنون پیشرفت های خوبی در این دو موضوع صورت گرفته است، افزود: «معتقدیم با پیگیری این دو هدف، امکان دستیابی به توافق وجود دارد.» وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خشونت و افراطی گری را از چالش های مشترک ایران و آفریقا بیان کرد و گفت: «باید در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم و با تکیه بر منابع، توانمندی ها، ظرفیت ها و ارزش های خود، آن را حل کنیم.»

ظریف با بیان این که ج.ا.ا و کشورهای آفریقایی منافع و زمینه های همکاری مشترک بسیاری دارند، افزود: «هدف از این سفر بررسی فرصت ها و راهکارهای مقابله با چالش ها از جمله مقابله با افراطی گری و همچنین گسترش همکاری های دوجانبه است.» وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: «ایران و اوگاندا در مسایل سیاسی همیشه همراه هم بوده و از یکدیگر حمایت کرده اند.» ظریف در ادامه درباره روابط اقتصادی با جهان از جمله آفریقا نیز گفت: «یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی، توسعه روابط اقتصادی با کشورها و صادرات غیرنفتی است که وزارت خارجه به عنوان وظیفه خود، این بحث را دنبال می کند.» به گفته وی، روابط ایران و آفریقا دارای جنبه های متعدد و راهبردی در همه زمینه ها است و روابط اقتصادی هم به نفع کارآفرینان و هم سبب گسترش روابط است.

وزیر مشاور و کفیل وزارت خارجه اوگاندا نیز در این نشست خبری با تاکید بر روابط خوب ایران و کشورش، توسعه روابط تهران - کامپلا در همه زمینه ها را بیش از گذشته خواستار شد. هنری اوکلو اوریم گفت: «ما با ایران در زمینه امنیتی و مبارزه با تروریسم مواضع یکسانی داریم و امیدواریم نتیجه مذاکرات هسته ای به نفع دو طرف مذاکره کننده باشد.»

پیش از این نشست خبری، ظریف و اوریم، یادداشت تفاهم همکاری مشورتی را بین وزارت خارجه ایران و اوگاندا امضا کردند.


سفر وزیر امور خارجه ایران به بروندی

دیدار ظریف با وزیر امور خارجه بروندی
محمدجواد ظریف سه شنبه شب (14/11/93) در دیدار با وزیر خارجه کشور بروندی، هدف از این سفر را توسعه روابط دوجانبه و منطقه ای بیان کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری تهدیدات ناشی از افراطی گری در منطقه پیرامونی ایران و بروندی گفت: »جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با کشورهای دوست برای مبارزه با تروریسم و خشونت است.» وی ابراز امیدواری کرد با استفاده از حضور هیات فعالان اقتصادی ایران در این سفر، زمینه های جدیدی برای گسترش این همکاری ایجاد شود.

 


دیدار ظریف با وزیر امور خارجه بروندی

 


"لوران کاواکور" (Laurent Kavakure) وزیر روابط خارجی و همکاری های بین المللی بروندی نیز در این دیدار با یادآوری موافقت نامه های امضا شده بین دو کشور در سفر اخیر رییس جمهوری شان به ایران، ادامه و افزایش همکاری های اقتصادی، آموزشی، صنعتی و علمی با ایران را برای کمک به توسعه کشورش مهم توصیف کرد. کاواکوره، ضمن تشریح فعالیت گروه های تروریستی در آفریقا، تلاش ها و همکاری های جمعی و دوجانبه برای مقابله با تروریسم را ضروری دانست. وزیر روابط خارجی بروندی همچنین سه شنبه شب (14/11/93) ضیافت شامی به افتخار همتای ایرانی خود برگزار و در سخنانی از ارسال کمک های هلال احمر ج.ا.ا برای مردم کشورش و همچنین فعالیت های بهداشتی، آموزشی، فنی و حرفه ای و ساختمانی ایران در آن کشور قدردانی کرد.

ظریف نیز در این مراسم ضمن تشکر از استقبال گرم مقام های بروندی از هیات ج.ا.ا، گفت: «ایران به عنوان رییس دوره ای جنبش عدم تعهد آمادگی دارد تشکیل ائتلاف بین المللی علیه خشونت و افراط گرایی را بر اساس پیشنهاد ریس جمهوری کشورمان با جدیت پیگیری کند.»

دیدار ظریف با رییس جمهور بروندی
"پیر انکورونزیزا" (Pierre Nkurunziza) روز چهارشنبه (15/11/93) در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران افزود: «دوستی با جمهوری اسلامی ایران برای ما بسیار مهم است و ما خواستار توسعه روابط با ایران هستیم.»

 


دیدار ظریف با رییس جمهور بروندی

 


رییس جمهوری بروندی با قدردانی از حمایت های ایران برای توسعه این کشور گفت: «ج.ا.ا از دوستان واقعی ما در شرایط سخت است.» وی به مشکلات داخلی بروندی از جمله جنگ ده ساله داخلی اشاره کرد و اظهارداشت: «ما هم اکنون حرکت برای رشد اقتصادی را دنبال می کنیم و امیدواریم در این راستا از تجارب و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران بهره مند شویم.»

وزیر امور خارجه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط خوب ایران و بروندی، اعلام کرد که تهران برای استمرار توسعه همکاری های دوستانه با بوجومبورا آماده است. ظریف در این دیدار با اشاره به نشست مشترک بخش خصوصی ایران و همتایان بروندی خود افزود: «بخش خصوصی ایران برای همکاری اقتصادی با طرف بروندی خود آماده است و ما نیز از این همکاری ها حمایت می کنیم.»


سفر وزیر امور خارجه ایران به تانزانیا

دیدار وزیر خارجه ایران با رییس‌جمهور تانزانیا
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان ظهر روز چهارشنبه (15/11/93) با "مویشو کیکوته"، رییس‌جمهور تانزانیا در دارالسلام دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف درباره روابط دو جانبه، مسایل منطقه‌یی و بین‌المللی با یکدیگر تبادل نظر کردند.

 


دیدار وزیر خارجه ایران با رییس‌جمهور تانزانیا

 


ظریف با اشاره به سابقه خوب همکاری‌های ایران و تانزانیا تاکید کرد: «امروز بسترهای بیشتری برای گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور وجود دارد.» وی با اشاره به اشاعه افراطی‌گری در سطح جهان از این موضوع به عنوان یک معضل مشترک جهانی یاد کرد و افزود: «لازم است کشورهای مختلف همسو، برای مواجهه با این پدیده شوم به طور جدی فعال شوند، تا گام‌های واقعی برای مقابله وریشه کن کردن آن برداشته شود.»

رئیس جمهور تانزانیا نیز در این دیدار خواستار گسترش بیشتر روابط میان دو کشور شد و با اشاره به جایگاه مهم ایران و نقش مثبت آن در تحولات منطقه، ابراز امیدواری کرد که نشست مشترک تجاری میان دو کشور نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

ظریف در دیدار با ایرانیان مقیم تانزانیا
محمد جواد ظریف روز پنجشنبه (16/11/93) در دیدار با ایرانیان مقیم تانزانیا در دارالسلام افزود: «اگر بخواهیم می توانیم اقتصاد بدون نفت داشته و خودمان را از وابستگی به نفت و فشارها و فراز و نشیب های بین المللی رها کنیم.» وی با بیان این که آن قدر توان داریم مثل سایر کشورها که تازه شروع کرده اند؛ کار کنیم ؛ افزود: «اگر فکر کینم که در هر مذاکره ای این آمریکا است که به اهدافش دست می یابد، این همان چیزی است که آمریکا می خواهد اما اگر اعتقاد داشته باشیم که می توانیم رقابت کنیم موفق می شویم.» ظریف اضافه کرد: «اعتقاد من این است که می توانیم حضور داشته باشیم و از این طریق هم کمک به توسعه دیگران و هم کمک به پیشرفت خودمان و انقلاب عظیم اسلامی داشته باشیم.» وی در ادامه با تبریک دهه فجر گفت: «آن چه موجب پبروزی انقلاب اسلامی شد و امروز هم ادامه دارد این که هیچ قدرتی جز ذات باری تعالی را قدرت شکست ناپذیر نمی دانیم.»

وی اضافه کرد: «اگر به این ایمان داشته باشیم نگران حضور در هیچ عرصه ای نیستیم چه عرصه مبارزه و چه عرصه اقتصاد و نوآوری و سازندگی و بازارهای جهانی و چه احقاق حقوق این مردم بزرگ از طریق گفت وگو.» ظریف ادامه داد: »نگرانی به خود راه نمی دهیم چون به قدرت و توان مردم که زاییده ایمان و توکل است، اعتقاد داریم و آن را بالاترین قدرت می دانیم و با این اعتقاد توانسته ایم تا امروز در عرصه های مختلف پیشرفت کنیم.»

دیدار ظریف با رییس جمهور زنگبار
"علی محمد شین" پنج شنبه شب (16/11/93) در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر جایگاه و نقش مهم ج.ا.ا در منطقه خواستار همکاری و مساعدت ایران در بهبود وضعیت بهداشتی درمانی، توسعه کشاورزی، ماهیگیری و ارتقای مهارت های فنی و حرفه ای زنگبار شد. رییس جمهوری زنگبار با استقبال از طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی بر استفاده از توانمندی های تخصصی بویژه در ارتباط با حوزه های پزشکی، پیراپزشکی ایران به ویژه در زمینه درمان سرطان شد.

 


دیدار ظریف با رییس جمهور زنگبار

 


ظریف نیز در این دیدار پیش از ترک کشورهای آفریقایی؛ با اشاره به روابط تاریخی و قدیمی مردم و دولت ایران و زنگبار اظهار کرد: «ج.ا.ا بر اساس ظرفیت های موجود، آماده گسترش همکاری های در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، تجاری، کشاورزی، بعداشتی و میراث فرهنگی با جمهوری زنگبار است.» وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد که نشست آتی اقتصادی بین دو کشور با محور استفاده از ظرفیت های همکاری در حوزه کشاورزی برگزار شود.

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم