آفران بلاگ


نگاهی به جمعیت شناختی قاره آفریقا


یك میلیارد نفر هم اكنون در قاره آفریقا زندگی كرده ونرخ رشد جمعیت این قاره در سال 24 میلیون نفر

می باشد. آمارهای مختلف حاكی از آن است كه جمعیت این قاره در سال 2050 به دو برابر فعلی یعنی به حدود 2 میلیارد نفر خواهد رسید. این قاره دارای بالاترین نرخ زاد و لد و رشد جمعیت در دنیا تا سال 2050 می باشد.

گزارشات براین موضوع تاكید دارد كه رشد جمعیت در مناطق شمال آفریقا نظیر كشور های مصر و تونس از مناطق دیگر قاره كمتر می باشد.

در حالی كه به طور میانگین در سایر مناطق جهان تعداد فرزند در خانواده حدود 2/6می باشد ، در قاره آفریقا این نرخ به 3/5 می رسد ، در حالی كه این آماردر سال 1950 در حدود 7/6 بوده است. بالاترین نرخ فرزند در دنیا مربوط به كشور نیجر با حدود 4/7 می باشد.

در سرتاسر دنیا 62% زنان در سنین حاملگی با روشهای معمول از باروری های ناخواسته ممانعت به عمل می آورند در حالی كه در قاره آفریقا 28% زنان از این موارد مطلع می باشند.

آمارها حكایت از این دارند كه انتقال ویروس ایدز در این قاره در حال كاهش بوده ، در حالی كه نرخ مبتلایان به این ویروس همچنان در این قاره بیشتر از سایر مناطق دنیا می باشد.

كشور سوازیلند كه كشور كوچكی در جنوب آفریقا می باشد بالاترین نرخ مبتلایان به ایدز را در جهان دارا

می باشد. – 26% از مردم در سنین 15 تا49 سال در این كشور مبتلا به ویروس ایدز می باشند -

در حالی كه مطابق آمارها در سرتاسر دنیا 60 % جوانان جهت ادامه تحصیل به دبیرستان می روند ، این آمار در كشور های زیر صحرای آفریقا در حدود 30 % می باشد.

در حدو یك چهارم مهاجرین در سرتاسر دنیا متعلق به این قاره می باشند.

كشورهای زیر صحرای آفریقا بالاترین جمعیت جوان را در بین كشور های جهان دارا می باشند. در سال 1950 9% جمعیت جوان دنیا متعلق به این قاره بود . در سال 2050 انتظار می رود كه قاره آفریقا دارای 349 میلیون نفر جمعیت جوان بوده یا به عبارت دیگر 29 % از جمعیت جوان دنیا را شامل شود.

این گروه بزرگ از جوانان به یكباره به سنی خواهند رسید كه بایستی دارای شغل مناسب بوده و خواهان ازدواج و یك زندگی مناسب می باشند. اما شرایط اقتصادی آیا قادر خواهد بود كه به انتظارات آنها پاسخ

گوید ؟

این یك سوال بسیار مهم اجتماعی است كه در دهه های آینده بروز خواهد نمود . وبلاگ :رهنما كسايي

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم