آفران بلاگ


مراسم روز قدس در مسجد جامع آکرا


مراسم روز قدس با مشارکت رایزنی فرهنگی ج. ا. ایران در غنا در مسجد جامع اهل البیت مدینه برگزار گردید.

روز جمعه 11/5/1392 مراسم روز قدس با مشارکت رایزنی فرهنگی ج. ا. ایران در غنا و حوزه علمیه اهل البیت در مسجد جامع اهل البیت مدینه برگزار گردید. در این مراسم سفیر فلسطین آقای رفیق سلیم ابو دلفه، سفیر و رایزن فرهنگی ج. ا. ایران، رهبر شیعیان غنا، رهبر دینی و امام منطقه مدینه رئیس دانشگاه اسلامی و مدیر حوزه علمیه اهل البیت، ایرانیان و جمعی از لبنانیان مقیم غنا، شخصیتها و گروههای دینی و فرهنگی از جمله اساتید حوزه علمیه و اعضای محلی مجمع جهانی اهل البیت و اعضای انجمن دانشجویان مسلمان لگون حضور داشتند. حدود 250 نفر میهمان این مراسم بودند. این مراسم با پوشش خبری شبکه تلویزیونی Net II همراه بود.

 



مراسم ساعت 4.30 دقیقه با قرائت آیات آغازین سوره أسرا آغاز گردید و دعای شروع مراسم توسط یکی از اساتید حوزه قرائت شد. اول آقای صدر السادات پیام خیر مقدم را خطاب به حضار قرائت کردند. سپس آقای ابوبکر کمال الدین رهبر شیعیان غنا طی سخنانی ریاست جلسه را بر عهده گرفتند. آنگاه رئیس دانشگاه اسلامی چند دقیقه در باره یهود سخن گفتند. سپس یک قطعه فیلم 3 دقیقه ای در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی پخش گردید که مورد توجه حضار قرار گرفت. آنگاه آقای شیخ عباس شعبان از اساتید حوزه علمیه به مدت 20 دقیقه به زبان محلی حول سه محور سخنرانی کردند:

1- حقوق بشر. جهان به سمت دموکراسی و احترام به حقوق بشر حرکت میکند. امروزه در هیچ قانونی برده داری به رسمیت شناخته نمیشود. مردم نگاه مثبتی به نژادپرستی ندارند. جهان به سوی یک دهکده جهانی بر اساس قوانین بین المللی همچنان پیش میرود. باید پرسید آیا واقعاً این قوانین رعایت میشود. واقعیت این است که این قوانین فقط جوهر روی کاغذ است و عدالت واقعی در کار نیست. نمونه بارز مسأله فلسطین و کشورهای اسلامی مثل ایران است که دولتمردان غربی در مورد آنها سیاست یک بام و دو هوا پیش گرفته اند. آیا این عدالت است؟!

2- در فلسطین مشروعیت و حق حاکمیت از آن کیست؟ آیا صهیونیستها یا اقوام بومی که سالها در آنجا زندگی کرده اند؟ تاریخ جواب میدهد کسانی حق حاکمیت دارند که سالها آنجا زندگی کرده اند و آنجا وطنشان است و آنان همان فلسطینیانی اند که به شهادت تاریخ در آنجا زیسته اند.

3- مسجد الأقصی به دو دلیل برای مسلمانان حائز اهمیت است: 1- قبله اول مسلمانان است و 2- معراج پیامبر اسلام که از آنجا به آسمان تحقق یافت.

ایشان در پایان با اشاره به حدیث "من أصبح و لم یهتم بأمور المسلمین فلیس بمسلم" بر اهمیت واکنش به مشکلات مسلمانان در سرتاسر جهان بالخصوص فلسطین تاکید کردند.

پس از آن رایزن فرهنگی دکتر بخشایش در باره تاریخچه قدس 25 دقیقه به قرار ذیل در دو محور سخن گفتند:

محور اول قدس و بيت المقدس

بيت المقدس يكي از شهرهاي تاريخي ومذهبي جهان با قدمت ۳۵ قرن حائز اهميت خاص و كانون توجه بزرگترين اديان ابراهيمي (يهوديت، مسيحيت و اسلام) بوده است. به همين جهت آثار و بناهاي زيادي از اين اديان در مناطق مختلف اين شهر به چشم مي‌خورد. طبق برخي روايات اين شهر توسط حضرت سليمان بن داود ساخته شده است. در اين سرزمين مقدس پيامبران الهي زندگي كرده و در آنجا دفن شده اند.

قبله مسلمانان

از روزهاي نخستين ظهور اسلام، مسلمانان موظف شدند تا آنجا را به عنوان قبله نخستين خود قرار دهند. با توجه به اين نكته، پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله ۱۳ سالي كه در مكه اقامت داشتند و حدود 17 ماه بعد از هجرت به مدینه به سوي مسجد الاقصي نماز مي‌خواند.

محل معراج

معراج رسول خدا صلي الله عليه و آله از مسجد الاقصي در شهر قدس آغاز شد. «سبحان الذي اسري بعبده ليلا من المسجد الحرام الي المسجد الاقصي الذي باركنا حوله لنريه من آياتنا»؛
علامه طباطبائي رحمه الله در تفسير خود ذیل اين آيه مي‌فرمايد: جمله «باركنا حوله» حاكي از اين است که این مکان در طول تاريخ كانون پيامبران بزرگ الهي و خاستگاه نور توحيد و خداپرستي بوده است.

رسول خدا صلي الله عليه و آله خود نيز اين سفر سرنوشت ساز را چنين گزارش مي‌كند: من هنگام ورود به بيت المقدس، وارد مسجد الاقصي شدم. جبرئيل هم در كنارم بود. در آنجا ابراهيم خليل، موسي و عيسي و عده بسياري از انبياي بزرگ الهي به خاطر من اجتماع كرده و آماده اقامه نماز بودند. من هيچ ترديدي نداشتم كه جبرئيل بر همه ما امامت خواهد كرد؛ اما هنگامي كه صفها مرتب شد جبرئيل بازوي مرا گرفته و جلو برد و من بر آنان امامت كرده و نماز خواندم.

معماري اسلامي

از مهمترين بناهاي مذهبي در شهر بيت المقدس، مسجد الاقصي است كه در زاويه شرقي شهر اين مسجد ساخته و البته قبل از اسلام به شكل امروزي نبود. بناي جديد مسجد الاقصي در سال ۷۴ ق توسط عبدالملك بن مروان شروع و در سال اول حكومت وليد بن عبدالملك (۸۶ ق) به پايان رسيد. مساحتي به اندازه ۴۴۰۰ متر مربع را شامل مي‌شود. دكتر گوستاولوبون در كتاب اسلام و تمدن عرب مي‌نويسد: «مسجد الاقصي از مهمترين و شگفت انگيزترين بناهايي است كه انسان ساخته و زيبايي آن تصورناپذير است.»

اگرچه آثار همه انبیا بزرگ الهی در آن دیده میشود، اما به دلیل آنکه 1400 سال از تاریخ اسلامی آن با اکثریت مسلمانان میگذرد به مسلمانان تعلق دارد.

محور دوم صهیونیزم:

وقتي از «صهيونيسم» سخن به ميان مي‌آيد فورا حكومت اسرائيل در ذهن آدمي مجسم مي‌شود . «صهيون» در اصل نام كوهي است كه در جنوب بيت المقدس قرار گرفته است. «صهيونيسم» اشاره به تفكري است كه خواهان احيا آئين يهود و گسترش نفوذ آن به سراسر فلسطين است. با اين همه مفهوم اين كلمه طي ۵۰ سال اخير متفاوت از گذشته شده و به تفكري اطلاق مي‌شود كه از اجتماع رهبران گروههاي تندرو تروريست يهودي در دامنه اين كوه در سال 1947 شكل گرفت. گروههاي متعصب يهودي در سالهاي جنگ دوم جهاني تصميم گرفتند به طور مخفيانه يهوديان سراسر جهان را به فلسطين انتقال دهند.
تشكيل حكومت واحد يهودی در فلسطين از طريق كوچاندن خيل عظيم يهوديان اروپا به اين سرزمين عملي شد.

انتخاب فلسطين براي تاسيس حكومت يهودي دو دلیل داشت: 1- بخاطر كثرت يهوديان در مقايسه با ساير نقاط جهان؛ 2- تقدس اين سرزمين از نظر يهوديان. مع الوصف يهوديان در زمان تاسيس اسرائيل نسبت به جمعيت مسلمانان بومي به شدت در اقليت قرار داشتند.

گروههاي تندرو يهودي با نامهاي «ايرگون»، «اشترن»، «پالماخ» «هاگانا» و… كه برچهره هائي مانند مناخم بگين، اسحاق شامير، موشه دايان و غيره رهبري و فرماندهي آنها را برعهده داشتند، در سالهاي جنگ دوم جهاني موفق شدند به بهانه آزار يهوديان در اروپا به تصميم قبلي خود براي تاسيس دولت يهودي در فلسطين جامه عمل بپوشانند.

دولت انگليس خود از عاملان و بانيان اصلي ظهور اسرائيل بود. اروپائیان می خواستند با این نقشه از یک سو ازدست یهودیاندر اروپا راحت شوند و از سوی دیگر آنان را به جان مسلمانان بیندازند. انگليسي‌ها از ۲۰ سال قبل از تاسيس اسرائيل، از طرح ايجاد دولت يهود حمايت مي‌كردند و افكار عمومي دولتهاي غربي را براي مواجه شدن با پديده ظهور اسرائيل در فلسطين آماده كرده بودند. به هرحال اين تصميم عملي شد و در ماه مه ۱۹۴۸ يكي از رهبران اصلي يهوديان به نام بن گوريون رسما در يك جلسه سياسي، تاسيس حكومت «اسرائيل» را اعلام كرد.

حكومتي كه بدين ترتيب در اسرائيل تاسيس شد از ابتداي ظهور خود به ترور، تخريب و كشتار صاحبان اصلي فلسطيني يعني مسلمانان عرب پرداخت تا زمينه‌هاي فرار آنان از اين سرزمين را فراهم آورد.

اين وقايع از دو نظر محكوم بود: 1- ماهيت جنايات كه با كشتار روزافزون مردم و ويران كردن خانه و كاشانه آنها همراه بود؛ 2- واهي بودن ادعاي تاريخي يهوديان براي تملك خاك اين سرزمين بوده است. زيرا حضرت موسي در مصر متولد شد و بعداً در فلسطين سكونت يافت، ولی حضرت عيسي پيامبر مسيحيان اساسا در فلسطين متولد شد.

از آنجا که حداكثر جمعيت آن طي حدود ۱۴۰۰ سال گذشته به مسلمانان اختصاص داشته و ابنيه اسلامي نيز به مراتب بيشتر از ابنيه مسيحي و يهودي در آن وجود دارد، تعلق خاطر فلسطين به اسلام يقينا بيشتر است. مع الوصف اسرائيل خود را مالك فلسطين ناميد و از بدو تاسيس حكومت خود به سركوب و قتل عام مردم پرداخت. صهيونيستها چندين فاجعه بزرگ و تكان دهنده عليه مردم فلسطين براه انداختند كه در تاريخ از آن‌ها بعنوان فجايع «ديرياسين»، «تل زعتر»، «كفرقاسم» و… ياد مي‌شود.

اسرائيل در بيش از ۵۰ سال حاكميت خود در منطقه دست كم ۵ جنگ بزرگ و پرتلفات را با همسايگان عرب خود براه انداخته و چون در همه اين جنگها از حمايت نظامي آمريكا و اروپائي‌ها برخوردار بوده، پيروزي را از آن خود ساخته است.

قدس و علماي اسلام

با توجه به جايگاه ويژه و قداست خاصي كه سرزمين شريف بيت المقدس در اسلام دارد، از هنگامي كه بيت المقدس توسط رژيم صهيونيستي اسرائيل به اشغال درآمد، تا كنون، علماي اسلام براي دفاع از حريم سرزمينهاي اسلامي و اولين قبله مسلمانان از خود واكنش نشان داده و مسلمانان را به دفاع از آن دعوت نموده اند.

در اين خصوص فتواها و پيامهاي زيادي از سوي مراجع عاليقدر شيعه همچون آيات عظام: سيد محسن حكيم، سيد محمد هادي ميلاني، سيد ابوالقاسم خوئي، امام خميني رحمه الله و ديگر مراجع و بزرگان صادر شده است.

در اين ميان سخنان و پيامهاي امام خميني رحمه الله از آغازين سالهاي مبارزه تا پايان عمر از درخشش ويژه اي برخوردار است.

اعلام روز جهاني قدس

امام خميني (ره) در روز 1979 جمعه آخر ماه مبارك رمضان را به عنوان «روز جهاني قدس» تعيين كردند و عموم مسلمين جهان را به همبستگي اسلامي در اين روز بزرگ فراخواندند.

متن پيام امام خميني (ره) قطعاتی از آن به اين شرح است:

"بسم‌الله الرحمن الرحيم. ... من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاي اسلامي مي‌خواهم كه براي كوتاه كردن دست اين غاصب و پشتيبانان آن به هم بپيوندند و جميع مسلمانان جهان را دعوت مي‌كنم آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را كه از ايام الله است، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طي مراسمي همبستگي بين‌المللي مسلمانان را در حمايت از حقوق قانوني مردم مسلمان اعلام نمايند. از خداوند متعال پيروزي مسلمانان را بر اهل كفر خواستارم. والسلام عليكم و رحمة‌الله و بركاته. روح‌الله الموسوي الخميني

امام خميني چند روز پس از صدور اين پيام در جمع اقشار مختلف مردم به تشريح ويژگي‌هاي روز جهاني قدس پرداختند. امام در اين سخنراني كه روز ۲۵ مرداد ۱۳۵۸ در شهر قم بيان كردند، فرمودند:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

«روز قدس» يك روز جهاني است. روزي نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است. روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزي است كه اسلام را بايد احيا كرد و احيا بكنيم، و قوانين اسلام در ممالك اسلامي اجرا بشود. و مسلمين از آن انزوايي كه آنها را كشانده بودند خارج شوند. من از خداوند تبارك و تعالي خواهانم كه برادرهاي ما را در فلسطين، در جنوب لبنان و در هر جايي از عالَم كه هستند، از دست مستكبرين و از دست چپاولگران نجات بدهد. والسلام علي رسول الله و علي أئمة المسلمين

سخن پاياني

هدف از روز قدس اين است كه از يكسو وابستگي فلسطين و بيت المقدس و قدس شريف به دنياي اسلام مورد تاكيد قرار گيرد و از سوي ديگر فكر آزادسازي قدس در ميان مسلمين جهان احيا گردد.
اين مقال را با سخني از رهبر انقلاب حضرت آية الله خامنه اي به پايان مي‌برم:
«تحقيقا امروز در زندگي مسلمين و در آفاق اسلامي هيچ مسئله اي به اهميت مسئله فلسطين نيست… فقط غصب خانه مسلمين نيست، بلكه قضيه بالاتر از اين است. مسئله اين است كه دشمنان جهاني اسلام، بخشي از خانه مسلمين را براي حمله به صفوف مسلمين و براي مبارزه با خواسته‌ها و حركات آنها، سنگر قرار داده اند.»

پس از سخنرانی رایزن فرهنگی، سفیر فلسطین که به شوق آمده بود از جای برخواست و رایزن فرهنگی را در آغوش گرفت و دست او را به نشان تایید و احترام بالا برد.

مجدداً یک قطعه فیلم 3 دقیقه ای که جنایات حکومت غاصب اسرائیل را نشان میداد پخش شد. پس از آن سفیر فلسطین برای سخنرانی به جایگاه رفت.

ایشان ابتدا به فیلمی که توسط ویدئو پرژکتور پخش شد اشاره کردند و گفتند روزی نیست که فلسطینیان مظلوم توسط اسرائیلیان کشته نشوند. زن و کودک بی دفاع و بی گناه توسط این رژیم غاصب کشته میشوند و خانه ها خراب میشود؛ نزیک ربع قرن است که این جنایات از بس تکرار شده دیگر عادی و به اخبار دائمی روزانه تبدیل شده است. امام خمینی از شخصیتهایی بزرگی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بطور جدی مسأله فلسطین را کانون توجه مسلمانان و آزادگان جهان قرار داد. لذا در این جا از خداوند برای روح آن مرد بزرگ طلب رحمت مینمایم. امام خمینی آخرین جمعه را روز قدس اعلام و بر وحدت مسلمانان تاکید نمود. اینجانب از برگزار کنندگان این مراسم یعنی رایزنی فرهنگی و مدیر مسجد جامع اهل البیت و نیز از همه حضار که برای همدردی با فلسطینیان تحت ستم در این مکان جمع شدند تشکر میکنم و برای همه آرزوی بهروزی دارم.

آنگاه سفیر محترم ج. ا. ایران آقای سلیمانی به جایگاه رفتند و ضمن سخنان خود در باره فلسطین به سخنان امام خمینی در این باره و اهمیت قدس سخن گفتند. ایشان همچنین با اشاره به مشکلات جهان اسلام همه حضار را به حفظ وحدت دعوت نمودند و برای آزادی و پیروزی فلسطینیان و همه ملتهای تحت ستم دعا کردند.

پس از آن رئیس جلسه به جایگاه رفت مطالب گفته شده را جمع بندی نمود.

آنگاه از میهمانان به صرف افطار و شام پذیرایی شد و نماز جماعت نیز در همان مسجد با حضور میهمانان اقامه گردید.


 

منبع: رایزنی فرهنگی ج.ا.ا در آکرا

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم