آفران بلاگ


همکار افتخاری آفران: ظرفیتها و ضرورت بازنگری در همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و تونس


کشور تونس که در شمال افریقا و با بیش از 1300 کیلومتر ساحل در حاشیه دریای مدیترانه و با جمعیتی در حدود 11 میلیون نفر از اهمیت استراتژیکی زیادی در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه برخوردار است.


از نظر اقتصادی و تجاری تونس با اروپا پیوند زیادی دارد این کشوربعد از فلسطین در خاورمیانه, اولین کشورشمال آفریقا و جنوب مدیترانه است که با اتحادیه اروپا قرارداد شراکت اقتصادی به امضاء رسانده است و درحال حاضر بیش از 80 درصد مبادلات تجاری تونس با کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت می گیرد.


توریسم که یک منبع مهم درآمد ارزی پس از صادرات فسفات برای شمالی ترین کشور قاره آفریقا به شمار می رود توانسته است بر اساس آمار و گزارشات منتشر شده در سال 2010 میلادی با جذب حدود 7 میلیون توریست درآمدی بالغ بر 5. 2 میلیارد دلار برای این کشور به ارمغان بیاورد.


تونس کشوری سرمایه پذیر محسوب می شود که با وجود تحولات و ناامنی های ایجاد شده بر اثر انقلاب توانسته است براساس گزارش آنکتاد بیش از 1.1 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جلب و جذب نماید به طوری که در حال حاضر بیش از 1270 شرکت فعال فرانسوی در تونس مشغول فعالیت هستند.


هر چند بیش از 82 درصد از حجم مبادلات تجاری این کشور با اتحادیه اروپا صورت می گیرد و کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان و انگلیس از جمله سرمایه گذاران و شرکای تجاری تونس محسوب می شوند اما روابط جمهوری اسلامی ایران با تونس دارای سابقه دیرینه و بیش از نیم قرن است به طوری که پس از قیام انقلابی مردم تونس, تاکنون دو گام مثبت درجهت توسعه و گسترش روابط بین دو کشور از سوی جمهوری اسلامی ایران برداشته شده است. اولین گام را می توان سفر وزیر امورخارجه کشورمان در اردیبهشت ماه سال جاری به تونس جهت تبریک پیروزی انقلاب این کشور و اعلام آمادگی کشورمان برای توسعه روابط در تمام زمینه ها با تونس نام برد و دومین گام نیز برگزاری یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور پس از گذشت 18 ماه از پیروزی انقلاب تونس، برشمرد.


در این راستا برگزاری موفقیت آمیز یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و تونس در این کشور پس از گذشت 5. 1 سال از انقلاب که با امضاء 8 سند همکاری به پایان رسید نوید بخش توسعه همکاریهای دو کشور در بخش های مختلف و همچنین بیانگرعمق روابط استراتژیک وعزم وتلاش دولتمردان دو کشور برای ارتقاء هر چه بیشتر آن با توجه به تغییر ساختارهای سیاسی و اجتماعی اخیر در این کشور می باشد.


شایان ذکر است که حجم مبادلات بازرگانی دو کشور در پایان سال 2011 میلادی در حدود 5. 9 میلیون دلار بوده است که انتظار می رود با توجه به عزم و اراده بین مقامات عالیرتبه ایران و تونس وامضاء بیش از 65 سند همکاری در بخش های مختلف تجاری،بازرگانی، اقتصادی،سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و صنعتی بین بخش های دولتی و خصوصی دو کشور شاهد گسترش بیش از پیش روابط با توجه به ظرفیتها و پتانسیل های موجود بین دو کشور در کلیه بخش های همکاری بین دو کشور باشیم.
 

حسن صالح

کارشناس ارشد روابط بین الملل


 

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم