آفران بلاگ


آداب و رسوم مسلمانان سنگال در عيد سعيد قربان


در سنگال به عنوان يکي از کشورهاي اسلامي، عيد قربان در جوي حاکي از معنويت و روحانيت مراسم خاصي برگزار مي‌شود و مردم سنگال آن را عاملي براي انسجام و همبستگي بيشتر مي‌دانند. عيد قربان در سنگال از مناسبتهاي ديني بسيار مهم براي مسلمانان اين کشور به شمار مي رود که داراي آداب و رسوم خاصي است. در همه شهرهاي سنگال عيد قربان را از اعياد بزرگ دانسته و به سنّت نبوي تمسک مي‌جويند.

از سنّت هاي بسيار مهم در نزد مسلمانان سنگال شركت در مراسم(Aïd-el- Kébir) «عيد الکبير» عيد قربان است كه در زبان بومي «تباسکي» Tabaski ناميده مي شود و بنابر عرف، قرباني نمودن گوسفند براي تمامي كساني كه استطاعت خريد گوسفند( به قيمت چهل هزار الي يكصد هزار فرانك سيفا معادل 60 الي يکصدو پنجاه يورو) را داشته باشند، واجب است.

از آنجا که مردم سنگال داراي ايماني فطري، روحيه بخشش و بسيار مهمان نواز مي باشند؛ روز عيد قربان فرصتي است که اغلب مردم سعي مي نمايند در ديدار با ديگران با گفتن کلمه بزبان بومي ولوف با تلفظ « بالماخ» Balma akh به معناي(مرا ببخش) از ديگران حلاليت بطلبند، طرف مقابل نيز با گفتن كلمه «بالنالا» balnala به معناي(بخشيدمت ) بلافاصله ابراز محبت مي نمايد و يکديگر را در آغوش مي گيرند.

در روز عيد، پدران بهمراه پسران جوان خانواده با پوشيدن لباسهاي نو محلّي موسوم به «بوبو» boubou و مادران نيز بهمراه دختران با پاهايي كه با حنا رنگ شده و پوشيدن لباسهاي نو محلّي كه از قبل خريداري شده، ابتدا در مراسم نماز عيد قربان شركت مي نمايد و سپس با انجام قرباني به توزيع گوشت آن در بين يتيمان و تهيدستان مي پردازند و در نهايت براي براي ديد و بازديد به خانه بزرگان فاميل و آشنايان مي روند.

در اين روز مسلمانان ضمن تبريک به مناسبت عيد قربان، در ساعت 9 صبح به مساجد و نمازخانه ها مي روند تا به همراه ديگر افراد، جوانان، پيران، زنان و مردان سنًت نبوي را با تأکيد بر دين اسلام اقامه کنند. در اين تجمع ديني صداي تکبير و تبريک در مساجد شينده مي شود و عطري روحاني که نشانگر تقوا و ايمان است به مشام مي رسد. نماز عيد قربان در تمامي مساجد اصلي سنگال و بويژه مسجد بزرگ سنگال برگزار مي شود که مقامات عاليرتبه دولتي؛ وزير کشور و وزراء و شخصيتهاي مذهبي شرکت مي کنند که به امامت Alioune Moussa Samb «عليون موسي سامب» نماز عيد اقامه مي شود.

در اغلب مناطق اين کشور رسم است که از چند هفته قبل از روز عيد قربان، اکثر مردم به بازارهاي خريد گوسفند مراجعه مي کنند.

حدود بيست روز قبل از روز عيد، خيابانها و کوچه ها مملو از گوسفند است، چرا که مردم گوسفندهاي خريداري شده را براي قرباني کردن نگهداري مي کنند. طبق آمارهاي غير رسمي فقط براي عيد قربان امسال حدود يک ميليون رأس گوسفند از کشورهاي همسايه مانند مالي، موريتاني و نيجر به خريداران عمده داکار فروخته شده است. در اين ايام، خوراکيهاي مخصوص عيد قربان تهيه مي شود و کودکان عيدي و هدايايي از خانواده هاي خود دريافت مي کنند.

قابل توجه آنکه اين عيد از آنچنان جايگاهي در بين سنگاليها برخوردار است که حتي بانکها براي تبليغات خود ، افتتاح حساب بانکي را ضامن اجراي خوب مراسم عيد قربان جلوه مي دهند

در اين روز همه مردم به منظور صله رحم و ديدار با خانواده ها، دوستان، اقوام و آشنايان خود از خانه ها خارج مي شوند که اين امر ازدحام بسياري را در خيابانهاي شهرهاي مختلف ايجاد مي کند. به طوري که رفت و آمد مسافران را با مشکل مواجه مي کند. جشن عيد قربان سه روز طول مي کشد که در شب اول عيد قربان غذايي مخصوص را که با گوشت قرباني تهيه شده، در جمع بزرگان خانواده تناول مي نمايند.

منبع: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران-داکار

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم