استعفای نماينده سازمان ملل در جمهوري آفريقا مرکزي

تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰ | عنوان: آفريقاي مركزي


دبيرکل سازمان ملل استعفا نماينده ويژه خود در جمهوري آفريقا مرکزي را پذيرفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دبیرکل سازمان ملل به دنبال برملا شدن بهره‌کشی و سواستفاده‌های جنسی‌ صلح بانان این سازمان در جمهوری آفریقا مرکزی، درخواست استعفاى نماینده ویژه خود در این کشور را پذیرفت داد و شرم و شرمندگی خود را از این اتفاق ابراز کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از نیویورک، بان کى مون ظهر چهارشنبه در مصاحبه با رسانه‌ها ضمن ابراز نگرانی، خشم و شرمندگی از گزارش هایى درباره سواستفاده و بهره‌کشی جنسی‌ نیرو‌های سازمان ملل از غیرنظامیان آفریقایی گفت: هدف سازمان ملل محافظت از آسیب پذیر‌ترین قشر مردم در آسیب پذیرترین نقاط جهان توسط صلح بانان است و هیچ عملی‌ را که اعتماد این مردم را به ترس تبدیل کند، تحمل نمی کنم.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به این موضوع که ژنرال باباکار گی‌، نماینده ویژه او و رئیس مرکز چند منظوره تثبیت ماموریت سازمان ملل در جمهوری آفریقا مرکزی به درخواست دبیرکل استعفاى خود را تسلیم کرده است، گفت: امروز برغم تلاش‌هاى وصف ناپذیر ژنرال گی‌ برای برقراری صلح، امنیت و بازسازی جمهوری آفریقا مرکزی در طول دوران مسئولیت اش، استعفاى او را پذیرفتم.

وی همچنین از تشکیل کارگروه مستقل سطح بالا برای تحقیق هرچه بیشتر در خصوص پرونده‌های بهره‌کشی و سواستفاده‌های جنسی‌ به خصوص در جمهوری آفریقا مرکزی خبر داد و گفت: با اشاره به تعداد آزار دهنده گزارش هایی که تاکنون درباره این موضوع دریافت کرده ایم، وقت آن رسیده که دست به عمل بزنیم و با چنین معضل هایی مقابله کنیم.

دبیرکل سازمان ملل افزود: فردا نیز جلسه ویژه‌ ای در شورای امنیت درباره این موضوع برگزار خواهد شد.

بان کی‌ مون همچنین گفت: فردا در ویدئو کنفرانسی با همه فرستادگان و نمایندگان ویژه، فرماندهان و ماموران پلیس خود درباره این موضوع و تاکید بر وظایف آنان صحبت خواهم کرد.

وی فرماندهان این قبیل گروههاى سازمان ملل را مسئول رفتار‌ افراد زیر نظرشان دانست و گفت: وظیفه رهبران و مسئولان ارشد است که در صورت مشاهده موضوعاتی ازاین قبیل، سریعا آن را پیگیری و با اقدام قاطعانه از وقوع آن پیشگیری و یا فرد خاطی‌ را تنبیه کنند.

دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره پیامش به قربانیان چنین جنایتی گفت: ما همراه و دوش به دوش قربانیان می ایستیم و از آنها می‌خواهیم خجالت را کنار بگذارند و حقایق وحشتناکی‌ را که به آنان گذشته است، بازگو کنند.بان کی‌ مون تصریح کرد: عاملان چنین جنایتی باید خجالت زده باشند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی‌ از این صلح بانان که از ماموران سازمان ملل نیستند آیا طبق قوانین دولتی و یا نظامی کشور خود محاکمه خواهند شد، گفت: در هر صورت ما خواهان اجرای عدالت هستیم و هنگامی که چنین افرادی را به کشورشان پس می فرستیم، با پیگیری از طریق مجارى مختلف رسمی‌ از اجرای عدالت بر آنان مطمئن می‌شویم.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=99937