ساحل عاج در تلاش برای رسیدن به خودکفایی غذایی

تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰ | عنوان: ساحل عاج


دولتمردان ساحل عاج تلاش می کنند با حمایت و تقویت صنعت کشاورزی،از میزان وابستگی این کشور به واردات مواد غذایی بکاهند.

به گزارش ایرنا، به نقل از نشریه فرانسوی 'ژون افریک'، ساحل عاج با داشتن جمعیتی بالغ بر 18 میلیون نفر برای تامین بسیاری از مایحتاج خود به واردات این مواد نیازمند است.

محصولات وارداتی این کشور آفریقایی شامل سوخت، کالاهای اساسی و مواد غذایی است که از کشورهای نیجریه (27٫6 درصد)، فرانسه (25٫4 درصد) و چین (4٫3 درصد) وارد می شود.

در مقابل ساحل عاج مواد و محصولاتی نیز صادر می کند که از آن جمله می توان به کاکائو، قهوه، الوار،پنبه، موز، آناناس، روغن خرما و ماهی اشاره کرد که به کشورهای فرانسه، هلند، آمریکا، نیجریه و آلمان صادر می شود.

عدم توازن در صادرات و واردات و افزایش روزافزون جمعیت موجب شده است که ساحل عاج برای رسیدن به خودکفایی غذایی بیش از پیش تلاش کند.

نرخ رشد جمعیت در این کشور آفریقایی نزدیک به 5 درصد (7/4 درصد) در سال برآورد شده است.

این نرخ رشد بیانگر افزایش روز افزون جمعیت این کشور است و نشان می دهد که ساحل عاج ناگزیر است که در جهت خودکفایی غذایی چاره ای جدی بیندیشد.

ساحل عاج در سال 2014 میلادی 900 هزار تن برنج وارد کرد و این در حالی است که یک میلیون و 300 هزار تن برنج نیز تولید داخلی این کشور بود.

بنابراعلام وزارت کشاورزی ساحل عاج، این کشور در سال 2014 میلادی بیش از 380 میلیون دلار به واردات برنج اختصاص داده که دقیقا یک چهارم بودجه واردات مواد غذایی این کشور را تشکل می دهد.

وزارت کشاورزی ساحل عاج تصریح دارد که این کشور سالانه 5/1 میلیارد دلار را به واردات مواد غذایی اختصاص می دهد که 20 درصد کل بودجه ساحل عاج است و این وضعیت ضربه سنگینی به بودجه نه چندان زیاد این کشور وارد می کند.

اختصاص بخش زیادی از بودجه کشور به واردات مواد غذایی موجب می شود که انجام طرحهای زیربنایی کشور با سرعت مطلوب همراه نباشد.

زمین های حاصلخیز ساحل عاج موجب شده که این کشور به یکی از تولید کنندگان عمده کاکائو، بادام زمینی و روغن پالم تبدیل شود.

ساحل عاج اولین تولید کننده کاکائو در جهان محسوب می شود. این کشور همچنین دومین تولید کننده بادام زمینی در جهان و نیز یکی از قطب های تولید روغن پالم است.

بر این اساس مقامات ساحل عاج تلاش دارند تا با افزایش زمین های زیر کشت برنج ، به تولید این موادغذایی بیفزایند.

برنج یکی از مواد اصلی غذای روزانه مردم ساحل عاج را تشکیل می دهد و خودکفایی در تولید این ماده غذایی می تواند نقش مهمی در تغذیه مردم ساحل عاج داشته باشد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=99908