هنرمند ایرانی مجسمه شیر خود را در حمایت از شیر کشته شده ، به زیمبابوه هدیه داد

تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹ | عنوان: زيمبابوه


رادیو فرانسه: پرویز تناولی، مجمسه ساز سرشناس ایرانی ، یکی از آخرین شیرهای ساخت خود را به سسیل هدیه کرد.

به گزارش ایرنا شبکه اینترنتی رادیو فرانسه سه شنبه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: سسیل نام شیر نری است که در اوایل ماه ژوئیه در یکی از پارک های طبیعی در کشور آفریقایی زیمبابوه در نزدیکی آبشار ویکتوریا، توسط یک شکارچی آمریکایی کشته شد.

کشته شدن این شیر که از شهرت و محبوبیت فراوان برخوردار بود، موج گسترده ای از تأثر و اعتراض را در جهان برانگیخت و بسرعت به یکی از خبرهای مورد توجه مردم تبدیل شد.

دولت زیمبابوه دو نفر از همدستان محلی شکارچی آمریکایی را دستگیر کرد و خواستار استرداد خود وی شد.

پرویز تناولی، این اثر خود را برای کمک به حمایت از حیوانات و جلوگیری از خشونت علیۀ آنان به سسیل تقدیم کرده است.

او دربارۀ انگیزۀ خود از این اقدام، مرگ آخرین شیر ایرانی را در 5٠ سال پیش یاد آوری کرده و گفته است که با مرگ او نه تنها یکی از مخلوقات فوق العاده از روی زمین محو شد، بلکه نمادین ترین نشانۀ کشور ایران نیز موجودیت ملموس خود را از دست داد.

پرویز تناولی گفته است: سلاخی وحشیانۀ سسیل در کشور زیمبابوه، قلب من را شکست و به یاد این شیر، یکی از آخرین شیرهایی را که ساخته ام به او تقدیم می کنم تا یاد او را زنده نگه دارم و به جلوگیری از خشونت علیه موجودات زنده کمک کنم.

یادآوری کنیم که در پی کشته شدن این شیر نر یال سیاه، گروه های بسیاری از دوستداران حیوانات، خواستار مجازات جیمز والتر پالمر، دندانپزشک پنجاه و پنج سالۀ آمریکایی اهل ایالت مینه سوتا شدند که نخست با تیر و کمان شیر را زخمی کرده و سپس به ضرب گلوله آن را کشته بود.

رادیو فرانسه فارسی در پایان توضیح داد: پالمر و همدستانش، هنگامی که در یافتند سسیل مجهز به قلادۀ ردیاب ماهواره ای بوده و زیر نظر یک گروه تحقیقاتی دانشگاه اکسفورد قرار داشته، به خیال فرار از پیگرد، قلاده را شکستند، سر شیر را جدا کردند و پوست او را نیز کندند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=99772