ناظران سازمان ملل انتخابات بوروندي را نا معتبر توصيف کردند

تاریخ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲ | عنوان: بوروندي


ناظران انتخاباتی سازمان ملل متحد در بوروندی اعلام کردند انتخابات ریاست جمهوری این کشور « آزاد، معتبر و فراگیر » نبود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، تیم ناظران سازمان ملل ( منوب Menub ) در گزارش اولیه خود که روز دوشنبه منتشر شد اعلام کرد انتخابات با خشونت همراه بود و از آزادی بیان، تجمع و مشارکت به شدت ممانعت شد.

این تیم با اشاره به اینکه « آزادی مطبوعات با محدودیت جدی رو به رو بود » خاطر نشان کرد « رسانه های دولتی از پوشش متوازن اخبار نامزدهای رقیب خودداری کردند .»

بر اساس این گزارش، در پی تصمیم پی یر انکرونزیزا رئیس جمهور بوروندی برای نامزد شدن در سومین دوره متوالی « فضای بی اعتمادی بین احزاب سیاسی » حاکم بود و این وضع در زمان برگزاری انتخابات ادامه داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، ناظران در همین حال اعلام کردند « بروندیایی ها در اغلب موارد در فضایی آرام در مراکز رای گیری حاضر شدند .»

در این گزارش تاکید شد « اگر چه روز انتخابات آرام بود و رای گیری به شیوه قانونی انجام شد اما فضای کلی برای روند آزاد، معتبر و فراگیر انتخابات مناسب نبود .»

ناظران سازمان ملل متحد انتخابات پارلمانی و محلی بوروندی را هم که اواخر ژوئن برگزار شد نا معتبر توصیف کرده بودند. دیگر ناظران بین المللی از جمله جامعه کشورهای شرق آفریقا نیز این دیدگاه را تایید کردند.

بر اساس نتایجی که کمیسیون انتخابات بوروندی روز جمعه منتشر کرد انکرونزیزا در دور نخست با کسب 69 و 41 صدم درصد آرا برای سومین دوره رئیس جمهور این کشور شد.

تصمیم اواخر آوریل پی یر انکرونزیزا برای نامزدی در انتخابات، این کشور را با بحران سیاسی عمیق رو به رو کرد که با خشونت های منجر به کشته شدن بیش از 80 نفر همراه بود.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=99576