بازداشت حدود 100 شورشي در بوروندي

تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵ | عنوان: بوروندي


نیروهای دولتی بوروندی حدود یکصد شورشی را در دو عملیات جداگانه بازداشت و تسلیحات آنها را مصادره کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مسئولان امنیتی و اطلاعاتی بوروندی بیم آن دارند که در آستانه برگزاری انتخابات مخاطره آمیز این کشور، گروههای شورشی دست به یک حمله گسترده بزنند.

منابع دولتی و پلیس بوروندی اعلام کردند در دو عملیاتی که نیروهای امنیتی این کشور روزهای شنبه و یکشنبه در استان مویینگا در دویست و هشتاد کیلومتری شمال شرقی پایتخت این کشور انجام دادند، نزدیک به یکصد شورشی را بازداشت کردند و حدود هفتاد اسلحه از آنها گرفتند.

به گفته مسئولان پلیس بوروندی، شماری از شورشیانی که بازداشت شدند از اعضای گروه تحت فرمان آگاتون رواسا هستند. آگاتون رواسا،‌ رئیس تاریخی نیروهای ملی آزادیبخش بوروندی در حال حاضر اصلی ترین مخالف سیاسی پییر انکرونزیزا رئیس جمهور این کشور محسوب می شود.

همزمان با بازداشت دهها شورشی، دوازده مهاجم مسلح نیز از جمعه تا یکشنبه این هفته در درگیری با نیروهای نظامی بوروندی در استانهای کایانزا و سیبیتوک واقع در شمال و شمال غربی بوروندی کشته شدند. جنگلهای کیبیرا که مخفی گاه شورشیان بوروندی است، این دو استان را از یکدیگر جدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بوجومبورا، یک مسئول بلند پایه پلیس بوروندی با اعلام این که در این عملیات هشتاد نفر نیز بازداشت شده اند، تصریح کرد مسئولیت این حمله به نیروهای دولتی بوروندی را عاملان کودتای نافرجام مه گذشته بر ضد پییر انکرونزیزا بر عهده گرفتند.

معترضان بوروندی معتقدند مطابق با قانون اساسی بوروندی و توافق نامه های آروشا که در سال دو هزار به منظور پایان دادن به جنگ داخلی بوروندی امضا شد، انکرونزیزا اجازه ندارد برای سومین دوره پیاپی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

اعتراضات خشونت بار به نامزدی انکرونزیزا در انتخابات آینده تا کنون نزدیک به هفتاد قربانی گرفته و یکصد و پنجاه نفر را آواره کرده است.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=99317