خاتمه دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی در تهران

تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۰ | عنوان: آفريقاي جنوبي


دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی با امضای سند این کمیسیون توسط وزرای خارجه ۲ کشور در تهران به کار خود پایان داد.

دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی با حضور محمدجواد ظریف و خانم ماشابانه وزرای خارجه 2 کشور در تهران در روز دوشنبه به کار خود پایان داد.
در پایان یک سند با ١٠٦ پاراگراف در ٢٢ صفحه به امضای وزرای خارجه رسید.

در این نشست کارگروه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های انرژی، بانکداری، مالی، فاینانس، اجتماعی، بهداشت، کشاورزی و ... تشکیل شد و چالش‌های پیش روی روابط دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس توافقات حاصله در این نشست مقرر شد ایران یک رایزن اقتصادی در سفارت خود در آفریقای جنوبی مستقر کند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین آمادگی خود را برای اعزام هیأت اقتصادی و تجاری به آفریقای جنوبی اعلام کرد و توافق شد که سمیناری برای تقویت همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور برگزار شود.

ایجاد کمیته سرمایه‌گذاری مشترک، همکاری در زمینه انتقال تکنولوژی و فناوری، ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی از دیگر توافقات این نشست سه روزه بود.

ایران همچنین از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های آفریقای جنوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت به عمل آورد.

آمادگی دو طرف برای همکاری در زمینه مبارزه با آلودگی‌های دریایی و تهیه یادداشت تفاهمی برای همکاری بین بندر شهید رجایی در ایران و یک بندر در آفریقای جنوبی از دیگر موارد مورد توافق طرفین بود.

دو طرف توافق کردند که یک کمیته مشترک در زمینه محصولات معدنی ایجاد کنند.

براساس توافقات حاصله، وزیر نفت ایران و وزیر انرژی آفریقای جنوبی درباره واردات و صادرات نفت خام، گاز طبیعی، ال‌ان‌جی و تسهیل سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها توافق کردند و قرار شد دو کمیته برای نظارت و کنترل بر محصولات از جمله نفت خام و پتروشیمی ایجاد شود.

گسترش ارتباطات بین موسسات مالی و اعتباری ۲ کشور از دیگر موارد مورد توافق ایران و آفریقای جنوبی بود.

این نشست از روز شنبه 19 اردیبهشت ماه با نشست کارشناسان آغاز شد و روز گذشته نیز رسما با حضور وزرای خارجه ایران و آفریقای جنوبی افتتاح شد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=97965