تحریم‌ها علیه تهران ناعادلانه است/نقش کلیدی ایران در ثبات خاورمیانه

تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۱ | عنوان: آفريقاي جنوبي


وزیر خارجه آفریقای جنوبی روابط ایران و آفریقای جنوبی را راهبردی و استراتژیک خواند و افزود: دو طرف برای گسترش روابط عزم جدی دارند.
خانم ماشابانه وزیر خارجه آفریقای جنوبی که به منظور شرکت در دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی به تهران سفر کرده، دیروز (دوشنبه) در پایان این کمیسیون طی اظهاراتی خطاب به ظریف گفت: شما به ما نشان دادید که علیرغم همه محدودیت‌ها کار کنیم و انقلاب شما انقلاب ما بود.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی با اشاره به هیأت آفریقای جنوبی که در تهران حضور دارد، گفت: اولین بار است که ٦٠ نفر از تجار در این هیأت هستند، در این هیأت چند عضو پارلمان هم هستند.
ماشابانه روابط دو کشور را راهبردی و استراتژیک خواند و افزود: دو طرف عزم جدی برای گسترش روابط اقتصادی دارند.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی ادامه داد: ما و ایران متعهد به دموکراسی و فقرزدایی هستیم.

ماشاباته که ٦ فرزند دارد، گفت: ما و ایران در حال کار هستیم تا از طریق همکاری‌های اقتصادی وضعیت اقتصادی مردم را بهبود ببخشیم.
وزیر خارجه آفریقای جنوبی تحریم‌های وضع شده علیه ایران را ناعادلانه خواند و افزود: برای ما تقویت روابط تحاری و اقتصادی اولویت است. البته ما از حجم کنونی مناسبات اقتصادی رضایت نداریم. تشکیل شورای تجار دو کشور در این زمینه پیشنهاد خوبی است.

ماشابانه درباره انرژی هسته‌ای ادامه داد: نمی‌شود کشوری را از حق دستیابی صلح آمیز به انرژی هسته‌ای محروم کرد و این حق ایران است.
وی همچنین گفت که کشورش تنها تولید کننده ایزوتوپ‌های پزشکی است.

ماشابانه درباره اوضاع کنونی در یمن نیز عنوان کرد: ما با دبیرکل سازمان ملل و ایران درباره جلوگیری از بمباران مردم یمن هم عقیده هستیم و باید کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن ارسال و گفت‌وگوی یمنی- یمنی برگزار شود.
وزیر خارجه آفریقای جنوبی از نقش سازنده ایران در منطقه و جنبش عدم تعهد حمایت کرد و گفت: ایران نقش کلیدی در ثبات خاورمیانه دارد.

وی ادامه داد: معتقدیم حل موضوع هسته‌ای ایران می‌تواند به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کند.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی در خصوص اوضاع کنونی در سرزمین‌های اشغالی نیز افزود: نمی‌توان از اتفاقات در فلسطین چشم پوشی کرد.
ماشاباته با بیان اینکه ایران تمدن دیرینه دارد و باید از نقش خود در منطقه و جهان استفاده کند، خطاب به ظریف گفت: امیدوارم در سیزدهمین نشست در آفریقای جنوبی میزبان شما باشیم.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=97964