یونسکو قتل یک خبرنگار تبعه کنگو را محکوم کرد

تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶ | عنوان: كنگو ،جمهوری دموكراتيك


مدیر کل سازمان سازمان علمی ، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو )با صدور بیانیه ای قتل یک خبرنگار تبعه کنگو در روز 16 آوریل را بشدت محکوم کرد و خواستار تعقیب و مجازات عاملین این قتل از سوی مقامات دولت کنگو شد.
16 آوریل سولیل بابانگا خربنگار و گزارشگر ایستگاه رادیویی 'مونکوتو سوسو اله لی' در ایالت اکواتور جمهوری کنگو که به دلیل خرابی سیستم پخش رادیویی مدت ها بود برنامه های خود راقطع کرده بود، طبق معمول هر روزه در نخستین ساعات صبح به خیابان های شهر رفت و با استفاده از یک بلند گو اخبار مهم روزرا به گوش مردم شهر رساند.

سولیل بابانگا هنگام بازگشت به خانه مورد تهاجم یک فرد ناشناس قرار گرفت ومهاجم با بریدن گلو، وی را به قتل رساند.

ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای این جنایت را بشدت محکوم کرد وآن را سبعانه و غیر قابل تصور خواند.

بوکووا دراین بیانیه از مقامات دولت کنگو خواسته است تا مسئولین این جنایت را هرچه سریع تر به مجازات برسانند واضافه کرده است که نباید اجازه داد با استفاده از خشونت و ارعاب خبرنگاران را که کار آن ها رساندن اخبار و اطلاعات به مردم است، به سکوت وادار کرد و مردم را از دریافت اطلاعاتی که حق مسلم آن ها است، محروم کنند.

طبق قطعنامه ای که در کنفرانس عمومی کشور های عضو سازمان یونسکو در سال 1997 به تصویب رسید، مدیر کل این سازمان موظف است با صدور بیانیه هایی خشونت وحمله علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه ها را محکوم کند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی کمیته حمایت از اصحاب رسانه ها در سال 2014 دست کم 60 نفر از روزنامه نگاران و اصحاب رسانه ها جان خود را حین انجام وظیفه از دست داده اند.

بر همین اساس17 نفر از این خبرنگاران در جریان درگیری های سال 2014 در سوریه جان خود را از دست داده اند و در مجموع شمار خبرنگارانی که در جنگ های داخلی 4 ساله این کشور کشته شده اند به 79 نفر رسیده است.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=97783