نشست مقامات دولت، مجلس و جامعه مدنی در جمهوری آفریقای مرکزی

تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۵ | عنوان: آفريقاي مركزي


مائامات کامون، نخست وزیر جمهوری آفریقای مرکزی نشست مقامات دولت، مجلس و جامعه مدنی رابا هدف سازماندهی گردهمایی آشتی بانگی مثبت ارزیابی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر و تفسیر برون مرزی، این گردهمایی بزرگ 27 آوریل و در چارچوب برقراری صلح در جمهوری آفریقای مرکزی برگزار خواهد شد.

عده ای از کارشناسان با خوش بینی امیدوارند گرد همایی آشتی بانگی به برقراری صلح در کشور کمک کند. گروه های شبه نظامی مسیحی آنتی بالاکا و ائتلاف سلکا در سازماندهی نشست بانگی دارای نمایندگانی هستند.

تدارک گردهمایی آشتی بانگی در حالی است که طی روزهای گذشته ژنرال باباکار گایه، رئیس هیئت سازمان ملل متحد در آفریقای مرکزی درباره وخیم تر شدن اوضاع انسانی در آفریقای مرکزی هشدار داده بود.

باباکارگایه در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت از کشورهای جهان خواست به تامین نیازهای انسانی و برگزاری انتخابات سراسری آینده این کشور کمک کنند.

به گفته وی، دولت جمهوری آفریقای مرکزی برای برگزاری انتخابات سراسری ژوئیه و اوت آینده به 44 میلیون دلار کمک نیاز دارد که در حال حاضر تنها نیمی از این مبلغ جمع آوری شده است.

بابا کارگایه موفقیت انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آتی آفریقای مرکزی را منوط به تامین به موقع نیازهای مالی این کشور دانسته است. بنابرگزارش ها از ژانویه امسال تا کنون نزدیک به پنجاه هزار نفر دیگر در آفریقای مرکزی آواره شده اند و فعالیت گروههای مسلح توزیع کمک های بشردوستانه در این کشور را مختل کرده است.

در حال حاضر، شورای امنیت سازمان ملل که اخیرا شمار نیروهای خود را در آفریقای مرکزی افزایش داده است، برای تمدید ماموریت این نیروها رایزنی می کند. این در حالی است که شکست نیروهای یادشده در برقراری صلح در کشور اعتراضاتی رابه دنبال داشته است.

به نظر می رسد ناتوانی نیروهای سازمان ملل در برقراری امنیت و مهار حملات علیه روستائیان مردم را تا حدودی نسبت به آنان بدبین کرده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد دهم آوریل 2014 با صدور قطعنامه 2149 برقراری امنیت و ثبات در آفریقای مرکزی را بر عهده صلحبانان سازمان ملل متحد (مینوسکا) واگذار کرد.

بدین ترتیب مینوسکا جایگزین نیروی آفریقایی (میسکا) شد. میسکا تا آن زمان با پشتیبانی عملیات سانگاریس فرانسه و نیروی اروپایی مسئولیت عملیات را به عهده داشت. اما جابجایی مسئولیت، کاهش بحران در این کشور را به دنبال نداشت.

در درگیری های آفریقای مرکزی پس از سقوط فرانسوا بوزیزه رئیس جمهور برکنارشده در مارس 2013، تا کنون هزاران نفر کشته و حدود یک میلیون تن بی خانمان شده اند. نیروهای بیگانه نیز که به بهانه برقراری امنیت دراین کشور مستقر شده اند خود موجب افزایش بحران بوده اند.

طرف های درگیر با حضور نمایندگانی از دولت آفریقای مرکزی در تاریخ 23 ژوئیه 2014 در جمهوری کنگو توافق صلح امضا کردند ولی این توافق بارها نقض شده و این کشور همچنان دچار بی ثباتی است.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=97568