انتخابات رياست جمهوري زامبيا آغاز شد

تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴ | عنوان: زامبيا


انتخابات ریاست جمهوری زامبیا امروز سه شنبه در حالی در این کشور آفریقایی آغاز شد که تلاش حزب حاکم این کشور برای به دست گرفتن قدرت ، در پی مرگ مایکل ساتا رئیس جمهور سابق زامبیا شدت گرفته است .
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لوزاکا، ادگار لونگو 58 ساله ،‌ وزیر دفاع از حزب حاکم جبهه میهن پرستان و هاکاینده هیچیلما نامزد مخالف از حزب اتحاد برای توسعه ملی، دو رقیب اصلی در انتخابات امروز برای کسب سمت ریاست جمهوری زامبیا محسوب می شوند. رای گیری راس ساعت شش صبح امروز به وقت محلی در شش هزار حوزه اخذ رای آغاز شد و تا 12 ساعت ادامه می یابد
نامزد پیروز در انتخابات امروز ، مدت یکسال و نیم باقیمانده از دوره پنج ساله رئیس جمهوری ساتا را در این مسند خدمت خواهد کرد.
اعمال مالیات های جدید بر فلزات در زامبیا به عنوان دومین تولید کننده بزرگ مس در قاره آفریقا ، به مسئله ای جنجالی در انتخابات تبدیل شده است. حزب لونگو در ماه ژانویه اعمال این مالیات را اعلام کرد ولی حزب هیچیلما وعده داد این مالیات را لغو کند.
گزارش ها از تشکیل صف های طویل در حوزه های اخذ رای به رغم سرمای صبحگاهی حکایت دارد.
به موجب آمار وارقام بانک جهانی ، به رغم اتخاذ سیاست های متمایل به رشد اقتصادی و اقتصاد با ثبات در زامبیا در طول چند سال گذشته، دست کم شصت درصد از جمعیت 15 میلیون نفری زامبیا زیر خط فقر زندگی می کنند.
حدود پنج میلیون و دویست هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات امروز هستند.
واحد مرکزی خبر



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=96472