نشستي منطقه اي درباره بوکوحرام در نيجر برگزار شد

تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰ | عنوان: نيجر


درحالی که بوکوحرام کنترل بخش های گسترده ای از شمال شرقی نیجریه را برعهده گرفته و حملات به کامرون را افزایش داده است ، نشستی منطقه ای سه شنبه در نیامی درباره مبارزه با بوکوحرام آغاز شد .
چاد نیز برای مقابله با افراطیون بوکوحرام ارتش خود را به منانطق مرزی نیجریه و کامرون اعزام کرده است .
محمود بزوم وزیر امور خارجه نیجر در آغاز به کار این نشست که در آن 13 کشور آفریقایی و غیر آفریقایی حضور دارند گفت :« افزایش قدرت بوکوحرام از کندی و ناتوانی ما در دادن پاسخی شدید به آن حکایت دارد. ما مانند آنچه در مالی شاهد آن بودیم ،‌موجب فقدان حاکمیت نیجریه بر بخش های گسترده ای از خاک این کشور و صادر شدن خشونت به کشورهای همسایه شده است .»
دراین نشست وزیران امور خارجه یا دفاع شش کشور آفریقایی بنین ، کامرون ، گینه استوایی ،نیجر ، نیجریه چاد و نمایندگانی از هفت کشور دیگر یعنی آلمان ، کانادا ،چین ، اسپانیا ، آمریکا ، انگلیس و نیز اتحادیه اروپا حضور دارند.
شمار زیادی از سازمان های آفریقایی مانند کمیسیون حوزه دریاچه چاد ، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا ، جامعه کشورهای ساحلی صحرایی و اتحادیه آفریقا نیز سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی حضور دارند.
بازومی گفت :« اوضاع امنیتی در نیجریه و در حوزه دریاچه چاد به طو قابل ملاحظه ای به وخامت گراییده است .»
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیامی ، به گفته وزیر امور خارجه نیجر، تصرف شهر راهبردی باگا در اوایل ماه در شمال شرقی نیجریه از قدرت آتش بوکوحرام که روز به روز به امکانات قابل ملاحظه تری مجهز می شود ، حکایت دارد.
بنابراعلام عفو بین الملل ، حمله باگا « بزرگترین و مخرب ترین حمله ای است که تاکنون افراطیون از آغاز شورش خود در سال 2009 انجام داده اند . این شورش به کشته شدن بیش از 13 هزار نفر در نیجریه و آواره شدن یک میلیون و 500 هزار تن منجر شده است .
واحد مرکزی خبر



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=96463