6 نفر در تازه ترين درگيريها در آفريقاي مرکزي کشته شدند

تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶ | عنوان: آفريقاي مركزي


در تازه ترین درگیریها میان گروههای مسلح در جمهوری آفریقای مرکزی دست کم شش نفر کشته شدند.
منابع پلیس بانگی، پایتخت آفریقای مرکزی، روز جمعه اعلام کردند در درگیریهای مسلحانه ای که از روز سه شنبه میان گروههای مسلح آنتی بالاکا در منطقه بامباری در مرکز آفریقای مرکزی روی داد، دست کم شش نفر کشته شدند.
یک مسئول پلیس آفریقای مرکزی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد دو گروه آنتی بالاکا رقیب روزهای سه شنبه
و پنجشنبه در منطقه بامباری به عللی که هنوز مشخص نیست، با یکدیگر درگیر شدند. در این درگیریها پنج نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند که بیشتر آنها از شبه نظامیان آنتی بالاکا بودند. در پی این درگیریها برخی از عناصر آنتی بالاکا چهارشنبه شب به خانه یکی از روسای این گروه شبه نظامی حمله کردند و به اتهام خیانت او را کشتند و خانه اش را آتش زدند.
به گفته مسئولان پلیس آفریقای مرکزی، پس از وقوع این حوادث نیروهای بین المللی و نظامیان ارتش آفریقای مرکزی برای تامین امنیت تدابیر گسترده ای در منطقه بامباری به اجرا گذاشتند. ستاد ائتلاف سابق سلکا در بامباری است و این منطقه از ژوئن گذشته صحنه خشونتهای زیادی بوده است. گفته می شود در این درگیریها تا کنون بیش از یکصد نفر کشته و دویست نفر زخمی شده اند که بیشتر آنها غیرنظامی بوده اند. این درگیریها همچنین هزاران تن از ساکنان منطقه را آواره کرده است.
این درگیریها عناصر مسلح آنتی بالاکا را که عمدتا مسیحی هستند در برابر اعضای ائتلاف سلکا و غیرنظامیان مسلمان قرار داد اما در ادامه برخی از گروههای آنتی بالاکا با یکدیگر درگیر شدند.
از مارس سال دو هزار و سیزده که ائتلاف شورشیان سلکا قدرت را در آفریقای مرکزی در دست گرفت ( این گروه نیز ژانویه سال دو هزار و چهارده از قدرت برکنار شد) ، آفریقای مرکزی با یک بحران امنیتی و سیاسی بی سابقه روبرو شد. این آشوب ها و ناامنی ها و همچنین تضعیف دولت آفریقای مرکزی شرایط مناسبی برای گروههای مسلح به وجود آورد تا در مناطق مختلف این کشور نفوذ و حضور خود را تقویت کنند. این گروهها به باجگیری، غارت و آدم ربایی می پردازند و فعالیت سازمان های بشردوستانه را نیز مختل می کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بانگی، سه نیروی نظامی بین المللی برای برقراری ثبات و پایان دادن به فعالیت های خرابکارانه این گروهها در آفریقای مرکزی مستقر شده اند: یک نیروی نظامی فرانسوی موسوم به سانگاری، یک نیروی نظامی اروپایی و یک نیروی صلحبان بین المللی مسووم به مینوسکا. کمیسیونی از سازمان ملل متحد از دو سال پیش درباره خشونت ها و خونریزی هایی که در آفریقای مرکزی اتفاق افتاده است، تحقیق می کند. این کمیسیون در گزارشی اعلام کرد دو گروه رقیب در آفریقای مرکزی جنایات متعددی بر ضد بشریت مرتکب شده اند که پاکسازی نژادی یکی از آنها است. طبق این گزارش، استقرار نیروی بین المللی در آفریقای مرکزی مانع از وقوع نسل کشی در این کشور شده است. طبق گزارش این کمیسیون، مناقشه مسلحانه در آفریقای مرکزی بیش از شش هزار کشته بر جا گذاشته است.
واحد مرکزی خبر



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=96257