ضرب الاجل تسليم شورشيان هوتو در شرق كنگو به پايان رسيد

تاریخ ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶ | عنوان: كنگو ،جمهوری دموكراتيك


ضرب الاجل تسليم شورشيان هوتو رواندا مستقر در شرق جمهوري دموكراتيك كنگو روز جمعه به پايان رسيد اما اين جنگجويان به رغم تهديدهاي ارتش و نيروي سازمان ملل متحد همچنان سلاح هاي خود را در اختيار دارند.
مارتين كوبلر، رئيس ماموريت صلح باني سازمان ملل متحد ( مونوسكو ) در توييتر نوشت: « همه شورشيان بايد تسليم شوند و در رواندا زندگي عادي را شروع كنند. من از آنها مي خواهم براي خلع سلاح در كيوو شمالي و جنوبي ( شرق جمهوري دموكراتيك كنگو ) به اردوگاه ها برگردند .»
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كينشازا، ژنرال جوزف انزابامويتا، سخنگوي ارتش رواندا نيز در توييتر از گزينه تسليم استفاده نكرد و حمله به نيروهاي دموكراتيك آزاديبخش رواندا را خواستار شد.
حضور آنها در شرق كنگو از 20 سال قبل اين منطقه را بي ثبات كرده است.
اين ژنرال رواندايي گفت: « من از دوستان كنگويي خود مي خواهم در حمايت از تلاش هاي منطقه اي براي اقدام نظامي عليه شورشيان به رواندا بپيوندند .»
نيروهاي دموكراتيك آزدايبخش رواندا به شدت تضعيف شده اند و بعد از دهه 2000 نتوانسته اند حمله گسترده اي را عليه رواندا انجام دهند اما كيگالي آنها را همواره به عنوان تهديد راهبردي براي امنيت خود مي داند.
اين شورشيان كه رهبران آنها به دست داشتن در نسل كشي توتسي ها در سال 1994 در رواندا طبق آمار سازمان ملل متحد با بيش از 800 هزار كشته متهم هستند از چند سال قبل جناياتي را از قبيل تجاوز، قتل و غارت عليه غير نظاميان كنگويي مرتكب مي شوند و بدون مجازات باقي مانده اند.
واحد مرکزي خبر



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=96155