انتقاد سازمان هاي غيردولتي از فشارهاي دولت کنگو

تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸ | عنوان: كنگو ،جمهوری دموكراتيك


سازمان های غیردولتی در جمهوری دموکراتیک کنگو خود را قربانی فشار و اقدامات خصمانه دولت این کشور می دانند.
بیش از دویست سازمان غیردولتی فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر مستقر در جمهوری دموکراتیک کنگو روز سه شنبه تاکید کردند از زمانی که یک رشته افراط گریهای پلیس کنگو را افشا کرده اند، با اقدامات خصمانه مقامات کینشازا روبرو شده اند.
دویست و سیزده عضو شبکه ONGDH ( متشکل از سازمان های غیردولتی حقوق بشر) روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای تاکید کردند از اکتبر و نوامبر امسال که دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در کنگو و همچنین سازمان دیده بان حقوق بشر دو گزارش انتقاد آمیز از رفتار خشونت بار ماموران پلیس کنگو در عملیات گسترده ضدتبهکاری در کینشازا منتشر کردند، تمام سازمان های غیردولتی هدف اقدامات خصمانه دولتی قرار گرفته اند.
سازمان های غیردولتی فعال در کنگو در بیانیه ای که در اختیار مطبوعات قرار دادند، افزودند پس از افشای افراط گری ها و رفتار خشونت بار ماموران پلیس کنگو، برخی از مقامات کینشازا تلاش می کنند این گونه وانمود کنند که سازمانهای غیردولتی از جمله دیده بان حقوق بشر از گروهها و باندهای تبهکار حمایت می کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کینشازا، رابرت ایلونگا نومبی، مدیر اجرایی سازمان غیردولتی دوستان نلسون ماندلا در این باره گفت: مقامات کنگو ما را به حمایت از گروههای تبهکار متهم می کنند و تلاش می کنند این گونه القا کنند که سازمان های غیردولتی فعال در کنگو وابسته به کشورهای خارجی هستند. وی در واقع به اظهارات اخیر لامبرت منده سخنگوی دولت کنگو و ریشار مویج وزیر کشور کنگو اشاره می کرد.
بنا به اعلام اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقر در کنگو، در عملیات گسترده پلیس کنگو بر ضد گروههای تبهکار، دست کم چهل و یک نفر کشته یا ناپدید شدند. دیده بان حقوق بشر شمار کشته ها و ناپدیدشدگان این عملیات را هشتاد نفر اعلام کرده است.
اولین واکنش مقامات کینشازا به این آمار افشاگرانه این بود که رئیس دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد را از کینشازا اخراج کردند و گزارشهای منتشر شده را هیاهوی تبلیغاتی دانستند. اما در ادامه مقامات کنگو قول دادند درباره سوء استفاده ها و اشتباهات پلیس در عملیات ضدتبهکاری تحقیق و تخلفات صورت گرفته را مجازات کنند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=95872