مردم مالاوي از رئيس جمهور منتخب خواستند به وعده هايش عمل کند

تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲ | عنوان: مالاوي


مردم مالاوی از رئیس جمهور منتخب این کشور خواستند به وعده های خود عمل کند.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، هواداران پیتر موتاریکا رئیس جمهور منتخب مالاوی در شهر بلانتیر، روز شنبه پیروزی او را در انتخابات جشن گرفتند و از موتاریکا خواستند به وعده های انتخاباتی خود برای « تغییر اوضاع» عمل کند.
در پی شکایات مطرح شده از سوی جویس باندا، رئیس جمهور مالاوی درباره صحت نتایج انتخابات بیستم ماه مه، کمیسیون انتخاباتی این کشور اعلام کرد حزب دموکراتیک ترقی خواه در انتخابات پیروز شده است. بدین ترتیب، موتاریکا رئیس جمهور منتخب و «کلاوس چیلیما» معاون او روز شنبه مقابل گروهی از قضات دادگاه عالی و همچنین مسئولان قضایی مالاوی در شهر بلانتیر، مراسم سوگند را به جا آوردند. در همین حال، هواداران موتاریکا از جناح مخالف دولت مالاوی نیز بیرون ساختمان دادگاه گردآمدند.
موتاریکا هفتاد و چهار ساله، برادر «بینگو وا موتاریکا» رئیس جمهور فقید مالاوی است که تا بیست و چهارم ماه مه در نتایج انتخاباتی پیشتاز بود، اما جویس بانتا رئیس جمهور مالاوی با استناد به « بروز گسترده تخلف»، دستور لغو انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را صادر کرد. با وجود این، دادگاه عالی مالاوی همان روز با صدور حکمی از مداخله باندا در نتیجه انتخابات جلوگیری کرد.
مالِسی مائونده، یکی از شهروندان بلاندیر می‌گوید: « موتاریکا وعده داده است قیمت ورق های فولادی کاهش می یابد و ما در خانه هایی زندگی خواهیم کرد که با سیمان ارزان ساخته شده است. کیفیت آموزش نیز به خلاف سالهای گذشته، قرار است بهبود یابد. من منتظر هستم که این وعده ها اجرایی شود، خیلی خوشحال هستم».
هیگر اِمکانداویر، دیگر شهروند مالاویایی می گوید: « پیتر موتاریکا باید به وعده های انتخاباتی خود پایبند باشد. او ما قول داد هیأت دولت او کوچک و کارآمد باشد. این خواسته ما است، زیرا در مالاوی پیش آمده که به مردم این کشور وعده دهند، اما نهایتاً بعد از رسیدن به قدرت، این وعده ها را اجرایی نمی‌کنند. انتظار ما این است که اوضاع تغییر کند».
در انتخابات سراسری مالاوی، «لازاروس چاکوِرا» از حزب کنگره مالاوی با کسب بیست و هفت ممیز هشت دهم آراء در جایگاه دوم ایستاد. تاکنون بر اثر خشونت های بعد از انتخابات در مالاوی، سه تن کشته شده اند. یکی از این افراد روز جمعه، هنگام درگیری معترضان به نتایج انتخابات با مأموران پلیس تیر جان باخت.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=94306