ابراز نگراني فرانسه از وضعيت خبرنگاران در تونس

تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۲۱:۳۴ | عنوان: تونس


سخنگوي وزارت خارجه فرانسه اعلام كرد كه كشورش نگراني خود را از وضعيت بد خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر در تونس به مسئولان اين كشور اعلام كرده است.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري "العالم "، "برنار فاليرو "، سخنگوي وزارت‌ خارجه‌ فرانسه اعلام كرد كه كشورش نگراني خود را از مشكلاتي كه خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر در تونس با آن مواجهند، به مسئولان تونس اعلام كرده است.
وي گفت: ما با دقت اوضاع تونس را زير نظر داريم و نگراني خود را به سفير تونس در پاريس و شركاي اروپايي خود اعلام كرده ايم.
وي اين سخنان را در پاسخ به سوالي درباره وضعيت "توفيق بن بريك "، خبرنگار تونسي كه به انتقادات تند از دولت "زين العابدين بن علي "، معروف است، عنوان كرد.
"بن بريك " در 29 اكتبر (7 آبان) گذشته به علت مقالات تندي كه درباره انتخابات رياست جمهوري تونس در روزنامه هاي فرانسوي مي نوشت، بازداشت شد و در 19 نوامبر(28 آبان) در دادگاه محاكمه مي شود؛ انتظار مي رود اين خبرنگار تونسي به 5 سال زندان محكوم شود.
"زين العابدين بن علي "، رئيس جمهور تونس است كه در انتخابات 25 اكتبر(3 آبان) گذشته بار ديگر با كسب 62/89 درصد آراء در انتخابات پيروز شد و اينك 22 سال است كه قدرت را در دست دارد.
به نظر مي رسد كه فرانسه از محافظه كاري خود در برابر تونس دست برداشته و اينك نگراني خود را از وضعيت حقوق بشر تونس اعلام كرده است.
اما تونس هم در پاسخ اعلام كرد كه يك كشور مستقل است و مانند هميشه دخالت در امور داخلي و دستگاه قضايي خود را نمي پذيرد و در زمينه حقوق بشر از هيچ كشوري درس نمي گيرد.
اين در حالي است كه هنگام ابراز نگراني آمريكا از اينكه "بن علي " براي بار پنجم و بدون حضور ناظران بين المللي در انتخابات پيروز شده است، "نيكلا ساركوزي "، رئيس جمهور فرانسه انتخاب مجدد "بن علي " را تبريك گفت و بر حمايت از تونس تاكيد كرد.




نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=9363