کارشناس مسائل آفريقا: خارج شدن نيروهاي چاد از آفريقاي مرکزي خبر ناخوشايندي است

تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۵ | عنوان: چاد


کارشناس مسائل آفریقا در فرانسه عقیده دارد خارج شدن نیروهای چادی از آفریقای مرکزی برای آینده این کشور و نیز برای حمایت از نیروهای بین المللی خبر بسیار ناخوشایندی است.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، زیاد الایمام مدیر نشریه آفریک ماگازین گفت در بین نیروهای شبه نظامی سابق سلکا(شبه نظامیان مسلمان) شماری از مزدوران چادی حضور داشتند. برخی ها می گویند این مزدوران عوامل چاد بوده اند که نقشی مهم در سرنگونی فرانسوا بوزیزه رئیس جمهور سابق این کشور داشته اند. در بین مسیحیان چادی، ارتش چاد به نوعی جایگزین نیروهای سابق سلکا تلقی می شود. حادثه مرگباری که در یکی از بازارهای بانگی روی داد، باعث تصمیم چاد به خارج کردن نیروهایش از آفریقای مرکزی شد. سازمان ملل می گوید تیراندازی کورکورانه صورت گرفته است در حالی که چاد مدعی است عده ای به سمت نیروهای چاد حمله کرده بودند. نباید فراموش کرد مسیحیان نیز به پاکسازی قومی گسترده مسلمانان در بانگی روی آورده اند. در چنین وضعی نیروهای چادی نمی توانند بی طرف بمانند. نکته مهم دیگر این است که با خروج نیروهای چاد از آفریقای مرکزی بار دیگر نیروهای فرانسوی در این کشور تنها خواهند شد.
مصطفی توسا کارشناس سیاسی فرانس بیست و چهار نیز در این باره گفت این تصمیم تاثیر زیادی بر نقش نیروهای فرانسوی خواهد داشت زیرا نیروهای چادی در بین نیروهای آفریقایی حاضر در آفریقای مرکزی موسوم به نیروهای میسکا نیروهای با تجربه محسوب می شدند. این خبری ناخوشایند برای آفریقای مرکزی نیز هست و نشان می دهد تشکیل نیروهای متحد آفریقایی برای مداخله چقدر دشوار است.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=93621