اعتراض مردم رواندا به شرکت نکردن فرانسه درمراسم سالگرد نسل کشي رواندا

تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۷ | عنوان: رواندا


برای مردم رواندا قابل درک نیست که چرا فرانسه در مراسم بیستمین سالگرد وقوع نسل کشی رواندا شرکت نمی کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، کیگالی اصرار داردکه فرانسه در وقوع و فراهم کردن مقدمات نسل کشی رواندا نقش و مشارکت مستقیم داشته و از فرانسه خواسته است با واقعیت کنار آید.
فرانسه نیز به همین علت اعلام کرده است در مراسم بیستمین سالگرد وقوع نسل کشی رواندا شرکت نخواهد کرد. امری که برای مردم رواندا قابل درک نیست.وزیر امور خارجه رواندا در کنفرانسی خبری این اقدام فرانسه را توجیه ناپذیر توصیف کرد. کیگالی با این حال اعلام کرده است اتهاماتی که درباره نسل کشی رواندا بر فرانسه وارد است جنبه تاریخی دارد و مسئولیت آن نیز متوجه دولت کنونی فرانسه نخواهد شد بلکه متوجه دولتی خواهد شد که در زمان وقوع نسل کشی رواندا در راس کار بوده است.به همین علت برای مردم و مسئولان قابل درک نیست که چرا دولت کنونی فرانسه تصیمم گرفته است در این مراسم شرکت نکند. به ویژه آنکه روابط دو کشور در پی دیدار نیکلا سارکوزی درسال 2010 از کیگالی رو به ببهود و گرمی گذاشته بود. نیکلا سارکوزی حتی گام هایی نیز برای نشان دادن پشیمانی فرانسه به خاطر مانع نشدن از این نسل کشی برداشته بود. از این گذشته روابط بین پل کاگامه و فرانسوا اولاند خیلی خوب شده بود و دو رئیس جمهور به تازگی در بروکسل با هم دیدار کردند و از همین رو روابط دو کشور نیز گرم شده بود.با توجه به این واقعیات مردم و مسئولان در کیگالی می گویند رویکرد و و اکنش فرانسه به اتهامات پل کاگامه غیرقابل توجیه و زیاده از حد است.
قرار است امروز مراسمی در وزرشگاه کیگالی به یاد قربانیان نسل کشی رواندا برگزار شود و پل کاگامه نیز درآن سخنرانی کند. کارشناسان می گویند کاگامه به احتمال زیاد از این فرصت مانند سالهای گذشته برای تسویه حساب با جامعه بین المللی استفاده خواهد کرد و از همین رو بسیاری از مردم و ناظران منتظر سخنرانی وی در امروز هستند. مراسمی که در آن حدود ده نخست وزیر و رئیس جمهور شرکت خواهند کرد. یووری موسوینی رئیس جمهور اوگاندا یار دیرین کاگامه یکی از شرکت کنندگان در این مراسم است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=93612