هشدار سازمان ملل به شورشيان شرق کنگو

تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۲:۵۵ | عنوان: كنگو ،جمهوری دموكراتيك


نیروی صلحبان سازمان ملل متحد مستقر در جمهوری دموکراتیک کنگو موسوم به «مونوسکو» Monusco روز دوشنبه بر ضرورت خلع سلاح شورشیان رواندایی فعال در شرق کنگو تاکید کرد.
یک مسئول بلند پایه مونوسکو در کینشازا اعلام کرد اگر شورشیان رواندایی در شرق کنگو سلاح های خود را زمین نگذارند، به زور خلع سلاح خواهند شد. وی افزود نیروی صلحبان بین المللی در کنگو برای خلع سلاح این گروه کاملا آماده است اما اگر این گروه از چنین کاری خودداری ورزد، کلاه آبی های سازمان ملل متحد و «گردان مداخله سازمان ملل متحد مسئول مبارزه با گروههای مسلح محلی و خارجی در کنگو»، آنها را به زور خلع سلاح خواهند کرد.
این مسئول بین المللی ادامه داد:« ماموریت ما کاملا مشخص است: کار ما این است که گروههای مسلح فعال در کنگو را خلع سلاح کنیم. این گروهها به خوبی از چنین ماموریتی آگاه هستند. در سال های گذشته ما هزاران شورشی مسلح رواندایی را خنثی کرده ایم.»
هشدار این مسئول سازمان ملل متحد به گروههای مسلح فعال در شرق کنگو به ویژه شورشیان رواندایی در حالی منتشر می شود که اخیرا « نیروهای دموکراتیک آزادیبخش رواندا» یا همان شورشیان هوتو رواندا مستقر در استان های ناامن کیووی شمالی و جنوبی که تحت پیگرد مونوسکو و ارتش کنگو هستند، در واکنش به درخواست سازمان ملل متحد مبنی بر خلع سلاح گروههای مسلح غیرقانونی، اظهار نظرهای مبهمی کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کینشازا، ویلسون ایراتگکا، دبیر اجرایی موقت این گروه شورشی رواندایی، روز گذشته تاکید کرد:« نیروهای ما به طور داوطلبانه سلاح های خود را زمین گذاشته اند. دیگر هیچ یک از « نیروهای دموکراتیک آزادیبخش رواندا» سلاح در دست ندارند.
»
وی تصریح کرد:« ما سلاحهای خود را زمین گذاشته ایم اما تحویل مقامات نداده ایم. ما تنها زمانی سلاحهای خود را تحویل مونوسکو خواهیم کرد که مذاکرات صلح با کیگالی شروع شود.»
با این وجود دولت رواندا هر گونه مذاکره را با این گروه افراط گرای مسلح مستقر در کنگو رد می کند و در تایید موضع خود بر این مسئله تاکید می کند که برخی از عناصر این گروه در نسل کشی سال هزار و نهصد و نود و چهار برضد اکثریت توتسی ها دست داشتند. در حال حاضر توتسی ها در رواندا قدرت را در دست دارند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=93142