افسر انگليسي متهم به توطئه براندازي دولت گينه استوايي آزاد شد

تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۲۱:۲۰ | عنوان: گينه استوائي


يک انگليسي که سال گذشته به خاطر توطئه براي سرنگوني دولت "گينه استوايي" در آفريقاي مرکزي به 34 سال زندان محکوم شده بود، مورد عفو رياست جمهوري آن کشور نفت خيز قرار گرفت.


به گزارش ايرنا، "سيمون مان" يک افسر پيشين نيروهاي ويژه انگليس شب گذشته بنا به دلايل بشردوستانه مورد عفو "تئودور اوبيانگ" رييس جمهور گينه استوايي قرار گرفت.
گاردين نوشت: مان در سال 2004 به همراه تعدادي سرباز ديگر از جمله "مارک تاچر" فرزند مارگارت تاچر هنگامي که هواپيمايشان در زيمبابوه به زمين نشست، دستگير شدند. او سه سال در زنداني در زيمبابوه زنداني بود و سپس به گينه استوايي مسترد شد.
"مان در دادگاه گينه پذيرفت که مي خواسته دولت آن کشور را سرنگون کند. اما وکيل او گفت که مان طراح اول اين اقدام براندازانه نبوده است."
مان به 34 سال زندان و پرداخت 6/14 ميليون پوند جريمه محکوم شد.
در بيانيه رييس جمهور گينه استوايي درباره آزادي مان آمده است: او به دليل بيماري و بنا به دلايل بشردوستانه آزاد شده است تا تحت درمان قرار بگيرد و با خانواده اش ديدار کند.
مان در دادگاه پذيرفته بود که اسپانيا، آفريقاي جنوبي و تابو امبکي رييس جمهور پيشين آفريقاي جنوبي از توطئه وي عليه دولت گينه استوايي حمايت کرده بودند اما اين عمليات براندازي توسط سازمان سيا، پنتاگون و شرکت هاي نفتي آمريکايي طراحي شده بود.
وي گفت: اين مانند يک عمليات رسمي بود. آنها چراغ سبز را دادند و گفتند شما بايد اين کار را بکنيد. آنها به من 15 ميليون پوند پول دادند.
مان افزود: تاچر براي اين توطئه 350هزار پوند خرج کرد تا يک هواپيماي خصوصي براي ما بخرد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=9184