اکنون نويت ماست که بخوریم

تاریخ ۰۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۰ | عنوان: كنيا



چاپ کتابی درباره فساد در کنیا موجب شده تا بيشتر مقام‌هاي دولتي، مردم و کتاب‌فروشان اين كشور، هر يک به دلایل متفاوت با چالش روبه رو شوند.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سی.ان.ان، کتاب «اکنون نويت ماست که بخوریم» که چندی پيش توسط «میچلا رانگ» منتشر شد، داستان «جان گیسونگو» رهبر کنیایی را در فاصله سال‌های 2003 تا 2005 نقل می‌کند که سعی کرد برای مبارزه با فساد به مقام عالی حکومتی دست یابد. وی بعد از این که مقام‌های بلندپایه را به یک «اختلاس بزرگ» متهم کرد، مجبور شد کنیا را ترك كند.

اکنون همین کتاب که رهبران کنیایی را متهم به فساد می‌کند،نه تنها باعث رنجش این رهبران شده و آنها نویسنده کتاب را تحت تعقیب قضایی قرار داده‌اند بلکه حتی فروشندگان کتاب نیز از ترس تلافی مقام‌های حکومتی براي فروش آن با دغدغه خاطر روبه‌رو هستند.

«رانگ» نویسنده کتاب که کتاب‌های دیگری هم درباره دو کشور اریتره و جمهوری دموکراتیک کنگو در شرق آفریقا نوشته، گفت كه برخی مقام‌های کنیایی او را تهدید کرده‌اند. او در عین حال هشدار داد که مقام‌های کنیایی در صورت ادامه این تهدید بیشتر از آن كه چیزی به دست آورند، چیزی از دست خواهند داد.

از سوي ديگر کتاب‌فروشان کنیایی می‌گویند كه از ترس مقام‌های حکومتی نمی‌توانند اين كتاب را بفروشند. ولی سخنگوی دولت کنیا چنین چیزی را بی اساس خوانده است. «آلفرد موتوا»گفت: ما اینجا در کنیا آزادی بیان داریم و هر کتابی را می‌توان فروخت.

این در حالی است که «چارلز اوتینو» تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید: کتاب‌فروشان حق دارند نگران باشند چون قانون مربوط به تهمت و افترا در کنیا طوری طراحی شده که هر کسی که در چنين مواردي دخیل باشد را می‌توان تحت پیگرد قرار داد.

با وجود همه این محدودیت‌ها، افرادی که می‌خواهند به کتاب دسترسی پیدا کنند از راه‌های مختلف به آن دسترسي دارند. نویسنده کتاب یک نسخه پی.دی.اف از دستنویس کتاب را از طریق رایانه و اینترنت در اختیار علاقه‌مندان قرار داده و در عين حال کنیایی‌ها می‌توانند آن را در ژوهانسبورگ یا لندن نيز تهیه کنند.
ابنا


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=915