هزاران موزامبيکي براي برقراري صلح در کشور خود راهپيمايي کردند

تاریخ ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴ | عنوان: موزامبيك


درحالی که درگیری های خشونت آمیزی در روزهای اخیر در موزامبیک بین نیروهای دولتی و شورشیان سابق رنامو ،20 سال پس از جنگ داخلی ، به وقوع پیوسته است هزاران موزامبیکی پنجشنبه در راهپیمایی های ملی برای صلح شرکت کردند.
در ماپوتو پایتخت این کشور ، هزاران نفر که پیراهن های سفید رنگی را با نوشته های « ما با جنگ مخالفیم و صلح می خواهیم » به تن کرده بودند، در میدان استقلال تظاهرات کردند.
تظاهرات مشابهی در بیره ، دومین شهر کشور، و در دیگر مناطق به وقوع پیوست.
دولت موزامبیک به تازگی اقداماتی را علیه دشمنان سابق خود یعنی شورشیان رنامو آغاز کرده اند و در ماه های اخیر مجموعه ای از حملات مرگبار را در مرکز کشور انجام داده اند.
شورشیان رنامو مدعی بخش زیادی از ثروت های زیرزمینی است .
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ماپوتا، الیس مابوتا رئیس اتحادیه حقوق بشر که از سازمان های جامعه مدنی است اعلام کرد:« تظاهرات پنجشنبه استمداد طلبی است.»
اتحادیه حقوق بشر موزامبیک از مردم خواسته بود به خیابان ها بریزند.
تظاهرکنندگان از اینکه شهروندان در درگیری های بین نیروهای دولتی و شورشیان رنانو بیگناه کشته و آواره شده اند ابراز تاسف کردند.
آرماندو گبوزا رئیس جمهوری موزامبیک چهارشنبه تلاش کرد هموطنان خود هموطنان و سرمایه گذاران این کشور را مطئن سازد و اطمینان داد این کشور با وجود درگیری های اخیر دوباره وارد جنگ داخلی نخواهد شد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=90931