رئيس جمهور موزامبيک احزاب و گروهها را به گفتگو فراخواند

تاریخ ۰۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۶ | عنوان: موزامبيك


در پی بالا گرفتن تنش در موزامبیک، رئیس جمهور این کشور روز پنجشنبه از همه احزاب و گروهها خواست برای حل و فصل بحران سیاسی کنونی، مسیر گفتگو را در پیش گیرند.
در پی تهدیدهای شورشیان پیشین موزامبیک موسوم به «رنامو» برای از سرگرفتن جنگ با دولت، ارماندو گبوزا رئیس جمهور موزامبیک همه احزاب و گروههای کشورش را به وحدت و گفتگو فراخواند. گبوزا تاکید کرد اوضاع سیاسی کنونی موزامبیک آزمونی است که مشخص خواهد کرد آیا مردم موزامبیک واقعا صلح را می خواهند یا خیر.
گبوزا تصریح کرد:« حل و فصل همه مشکلات کنونی با گفتگو امکان پذیر است. ما باید به گفتگوهای خود ادامه دهیم. گفتگو کشور را تقویت خواهد کرد و روند توسعه آن را تسریع خواهد کرد.»
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز از طرفهای درگیر در موزامبیک خواسته است برای حل و فصل اختلافاتشان از راههای دموکراتیک و گفتگو تلاش کنند.
دوشنبه گذشته پس از آن که نیروهای دولتی موزامبیک به اردوگاه الفونسو دلاکمه رئیس « مقاومت ملی موزامبیک» (رنامو) حمله کردند تنش ها به یک باره در این کشور آفریقایی بالا گرفت. دلاکمه از این حمله جان به در برد اما فرناندو مازانگا، ‌سخنگوی رنامو ، اعلام کرد پیمان صلح که دولت و شورشیان موزامبیک در سال هزار و نهصد و نود و دو در رم امضا کردند، دیگر اعتبار ندارد.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از ماپوتو، جنگ داخلی در موزامبیک میان دولت و گروه چریکی رنامو در سال 1977 آغاز شد و تا سال 1992 ادامه داشت. در این جنگ نزدیک به یک میلیون نفر جان خود را از دست دادند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=90763