سومين دوره آموزش ايران‌شناسی در اتيوپی برگزار شد

تاریخ ۰۸ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۳ | عنوان: اتيوپي


سومين دوره آموزش ايران‌شناسی با حضور قريب به 65 نفر در سالن همايش نمايندگی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ايران، پنجم آبان ماه سال جاری در آديس آبابا اتيوپی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، غلام علائی، سرپرست وابستگی فرهنگی سفارت ايران در آديس آبابا ضمن عرض خير مقدم به دانشجويان، به موقعيت و جايگاه تاريخی و استراتژيك كشورمان در منطقه خاورميانه و جهان پرداخت و اظهار داشت: ايران در قلب خاورميانه قراردارد و همچون پلی درياچه مازنداران،‌ زيباترين درياچه جهان را به خليج فارس پيوند می‌دهد و مانند چهارراهی بر سر راه شرق و غرب، پيوندگاه برتری‌های فرهنگی، كشوری و آيينی جهان شرق و غرب است.

وی در ادامه به نقل از «بورديس فون لوهازن ژنرال اتريشی» گفت: خاورميانه مركز دنيای قديم بود و خليج فارس مركز خاورميانه. اين منطقه به علت حجم بالای معاملات انرژی كانون توجه قدرت‌های بزرگ به شمار می‌آيد. بازی‌های عمده سياسی و اقتصادی در اين منطقه انجام می‌پذيرد و همه كشورها برای تامين منافع ملی و امنيتی خود به فكر تحكيم موقعيت خود در خاورميانه هستند. هفتاد درصد از منابع شناخته شده انرژی دنيا در خليج فارس است و بيش از نود درصد از انرژی مصرفی دنيا از منطقه خاورميانه تامين می‌شود، از اين رو با عنايت به تأثيرگذاری جمهوری اسلامی ايران در اين منطقه از جهان، آشنايی با آن لاجرم منجر به آشنايی با اين منطقه استراتژيك خواهد بود.

در ادامه سرپرست نمايندگی به چگونگی نحوه برگزاری دو دوره قبلی، نحوه تدريس در اين دوره‌ها، منابع مورد تدريس و مدت دوره اشاره كرد.

سليمان كبده، كارشناس فرهنگی نمايندگی كه فارغ‌التحصيل در رشته زبان و ادبيات انگليسی با مدرك كارشناسی ارشد از دانشگاه آديس آبابا است، به عنوان استاد اين دوره ادبيات فارسی را تدريس می‌كند.

وی در اين باره گفت: زبان فارسی، غنی‌‌ترين‌ زبان‌ از لحاظ‌ ادبيات‌ اخلاقی‌ و دينی‌ در ميان‌ مردم‌ كشورهای‌ آسيای‌ مركزی، افغانستان، پاكستان و هند است‌. در چند سال اخير مولانا به يكی از محبوب‌ترين شاعران در ايالات متحده آمريكا تبديل شده است؛ هرچند كه مدت زمان زيادی از ترجمه آثار وی در اين كشور سپری نشده است.

سپس آركا، معاون دانشكده ارتباطات دانشگاه آديس آبابا به رئوس مباحثی كه مقرر است در اين دوره تدريس شود، اشاره كرد.

در پايان دانشجويان از بخش‌های مختلف نمايندگی فرهنگی ايران، به‌ويژه مركز تحقيقات اسلام و ايرانشناسی كه مجهز به اينترنت نيز هست، بازديد كردند.

شايان ذكر است دو نفر از ديپلمات‌های وزارت امور خارجه اتيوپی كه در حال آموزش هستند در اين كلاس حضور دارند.

در اين دوره تعداد 70 نفر(12 زن و 58 مرد) ثبت نام كرده‌اند كه 39 نفر دارای مدرك كارشناسی در رشته‌های مختلف، 6 نفر دارای مدرك كارشناسی ارشد، 10 دانشجوی در حال تحصيل و 15 نفر ديپلمه هستند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=8895