سخنراني وزير امور خارجه كشورمان د راجلاس بين‌المللي سومالي در بروكسل

تاریخ ۰۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۰ | عنوان: سومالي



منوچهر متكي وزير امور خارجه كه به دعوت دبير كل سازمان ملل در اجلاس بين‌المللي سومالي در بروكسل شركت كرده بود طي سخنراني مواضع ديدگاه كشورمان را پيرامون سومالي تشريح كرد.

وزير امور خارجه با تشريح موقعيت‌ راهبردي سومالي اظهار داشت: سومالي در موقعيت‌ استراتژيك شاخ آفريقا از جايگاه مهمي بويژه در امنيت آبراه‌ها برخوردار است.
متكي با اشاره به رنج‌هايي كه مردم مسلمان سومالي از مداخله استعمارگران در قاره‌ آفريقا و سومالي برده‌اند اظهار داشت: سودجويي استعمارگران در قاره آفريقا و تداوم برخي دخالت‌ها در سومالي، از مولفه‌هاي ديگر تشديد بحران 19 ساله اين كشور مي‌باشد.
وزير امور خارجه كشورمان با تبيين نابساماني‌هاي جاري در سومالي گفت: فقر، نابرابري و بي‌عدالتي و نهايتا جنگ داخلي، زمينه ناامني و بي‌ثباتي را در سومالي متبلور ساخته است.
منوچهر متكي با اشاره به سياست جمهوري اسلامي ايران در قبال سومالي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از هيچ تلاشي براي برگشت ثبات و امنيت به سومالي فروگذار نكرده و مساعي ديپلماتيك خويش را از طريق رايزني‌ها با طرف‌هاي محلي و منطقه‌اي هموار داشته و ادامه داده است.
وزير امور خارجه كشورمان با آرزوي صلح و آرامش براي مردم بزرگ سومالي گفت:‌ ما زندگي توام با صلح و رفاه را مستحق مردم سومالي دانسته و اميدواريم باحمايت تمامي كشورها به دولت انتقالي سومالي و ضرورت تشويق ديگر گروه‌هاي سومالي با توجه به نظرات آنان و پيوستن به روند جاري، زمينه تحقق آشتي ملي وحاكميت دولت جديد آماده شود.
منوچهر متكي با تبيين تلاش‌هاي ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: در مذاكرات دوجانبه با رئيس جمهوري سومالي و در مذاكره با نخست وزير آن كشور در جيبوتي، چشم‌انداز چگونگي تعميق مناسبات جمهوري اسلامي ايران و سومالي مورد بحث و راه‌هاي تحكيم آن مورد طراحي قرار گرفته است.
خبرگزاری فارس


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=874