حزب اسلامي سومالي خواستار توافق بين گروه‌هاي درگير شد

تاریخ ۰۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۰ | عنوان: سومالي


رهبر حزب اسلامي سومالي خواستار برگزاري نشست صلح بين طرفين درگير در اين كشور براي جلوگيري از دخالت نيروهاي بيگانه در سومالي شد.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه "اسلام اليوم "، «عمر ايمان» در حالي اين پيشنهاد را مطرح كرد كه دولت سومالي نيز از اين پيشنهاد استقبال كرده است.
عمر ايمان اجراي قوانين اسلامي و اداره كشور بر اساس اين قوانين و همچنين خروج نيروهاي اتحاديه آفريقا از كشور را شرط حزب اسلامي براي مذاكره اعلام كرد.
رهبر حزب اسلامي سومالي در اين خصوص افزود: شرط حزب اسلامي اعمال قوانين شريعت بر زندگي مردم كشور و لغو قوانين كنوني و قوانيني است كه پيش از اين در كشور حاكم بوده.
عمر ايمان همچنين عقب نشيني نيروهاي نظامي اتحاديه آفريقايي را از خاك سومالي از ديگر شروط حزب اسلامي برشمرد.
ايمان در كنفرانس مطبوعاتي در "موگاديشو " پايتخت سومالي با تاكيد بر مسئله عقب نشيني نيروهاي بيگانه اعلام كرد: بدون كمك مردم امكان حل اين بحران وجود ندارد.
اين در حالي است كه "عبد الرحمن ادي " معاون نخست وزير سومالي در پاسخ به اظهارات رهبر حزب اسلامي گفت: دولت چنين پيشنهاد‌هايي را تائيد مي‌كند.
"ادي "در گفت‌وگو با شبكه الجزيره گفت: ملت سومالي در شرايط كنوني بيش از هر چيز خواهان صلح است، نه شرط و شروط.
معاون نخست وزير سومالي با تاكيد بر اينكه دولت نيز خواهان مصالحه است افزود: ما اكنون وزارتي به نام وزارت مصالحه در كابينه كشورمان داريم.
علاوه بر اين "عبد الرشيد شرماكي " نخست وزير از آمادگي براي بررسي اين پيشنهاد خبر داد و گفت: هر كس دست دوستي خود را به سمت ما دراز كند از آن استقبال مي‌كنيم.
دولت موقت طي روزهاي اخير تعداد زيادي از نيروهاي آفريقايي را وارد كشور كرده است و به نظر مي‌رسد حضور گسترده نيروهاي آفريقايي در خاك سومالي مقدمه‌اي براي حضور نيروهاي بين المللي در اين كشور باشد.
خبرگزاری فارس


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=856