طاهر اويس، از بزرگ‌ترين مخالفان دولت سومالي وارد موگاديشو شد

تاریخ ۰۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۰ | عنوان: سومالي


رئيس ائتلاف بازگشت آزادي سومالي، شاخه اسمرا، كه از مخالفان دولت سومالي است و تاكنون در اريتره ساكن بود، به كشورش بازگشت.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري " الجزيره "، "طاهر اويس " اعلام كرد كه براي انجام مشورت‌هايي به سومالي آمده است، اما با "شيخ شريف احمد " رئيس جمهور اين كشور گفت‌وگو نخواهد كرد.
حسن طاهر اويس گفت: با هر شخصيتي كه سرنوشت كشور برايش مهم باشد، مذاكره خواهيم كرد و با رهبران احزاب نيز اوضاع كشور را بررسي مي‌كنيم.
هنوز مشخص نيست كه ورود اين مخالف دولت به موگاديشو، پايتخت سومالي در نتيجه ميانجيگري كشوري بوده است يا خير. پيش از اين رسانه هاي گروهي از ميانجيگري سودان براي بازگشت وي خبر داده بودند، زيرا طاهر اويس ماه گذشته به سودان سفر كرده بود.
اويس به اتهام ارتباط احتمالي با القاعده، تحت پيگرد آمريكاست. وي پيش از اينكه نيروهاي دولت انتقالي با حمايت اتيوپي، در سال 2006 ، قدرت دادگاه‌هاي اسلامي را از بين ببرند، رئيس اتحاديه دادگاه‌هاي اسلامي و شيخ احمد شريف رئيس اجرايي اين اتحاديه بود.
پيش از خروج اتيوپي از سومالي ، هنگامي كه اين دو در اسمرا حضور داشتند، بر سر مذاكره با دولت انتقالي اختلاف پيدا كردند و طاهر اويس در اريتره ماند و شاخه ائتلاف آزادي سومالي را تاسيس كرد و شريف احمد، شاخه جيپوتي را ايجاد كرد.
خبرگزاری فارس


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=854