هزاران تظاهرات کننده گینه خواستار برگزاری انتخابات آزاد شدند

تاریخ ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲ | عنوان: گينه


هزاران تن از مردم گینه با تظاهرات در پایتخت این کشور خواستار برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در این کشور شدند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، هزاران تن از معارضان در کوناکری، پایتخت گینه دیروز دوشنبه با برپایی تظاهرات خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی آزاد و شفاف در این کشور شدند.

معارضان نگران تقلب در انتخاباتی هستند که برای اولین بار پس از بیش از یک دهه در گینه برگزار می‌شود.

برگزاری انتخابات پارلمانی برای 12 ماه مه در نظر گرفته شده است و آخرین مرحله از دوره گذار بعد از کودتای نظامی سال 2008 به یک دولت مردمی در این کشور غنی از نظر کانی‌ها و معادن در غرب آفریقا محسوب می‌شود.

الفا کوندی رئیس جمهور گینه در انتخابات سال 2010 این کشور روی کار آمده و وعده داده است که برای جمعیت 10 میلیونی مردم این کشور رفاه فراهم می‌کند.

سیلو دالین دیالو، نخست وزیر سابق گینه در این تظاهرات گفت: معارضان دیکتاتوری و نقض قانون اساسی کشور را نمی‌خواهند و اگر آقای الفا به نقض قوانین ادامه بدهد از وی می‌خواهیم که از قدرت کنار برود.

اخباری حاکی از بروز خشونت در این تظاهرات گزارش نشده است اما تنها درگیری مختصری بین معارضان با هواداران حزب حاکم در یکی از مناطق کوناکری درگرفته بود که به زحمی شدن هفت نفر منجر شد.

معارضان وعده داده‌اند که اعتراضات خود را ادامه می‌دهند و اعتصاب عمومی برگزار می‌کنند تا زمانی که دولت خواسته‌هایشان را بپذیرد.

انتخابات پارلمانی گینه باید در سال 2011 برگزار می‌شد، ولی این انتخابات بارها به تاخیرافتاده است تا این که کمیسیون انتخابات گینه در ماه دسامبر اعلام کرد که در مه 2013 انتخابات برگزار می‌شود.

بن‌بست‌های عمیق سیاسی در گینه که منجر به خشونت مداوم در این کشور شده دلیل اصلی تاخیر در برگزاری انتخاب بوده است.

در ماه آوریل 2012، در درگیری مردم با پلیس در تظاهرات مخالفان، 20 نفر کشته و مجروح شدند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=84199