موگابه: انتخابات در زيمبابوه قطعا در مارس 2013 برگزار خواهد شد

تاریخ ۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۷ | عنوان: زيمبابوه


رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه روز دوشنبه اعلام کرد قطعا انتخابات در این کشور در ماه مارس سال آینده برگزار خواهد شد و این انتخابات بر اساس قانون اساسی خواهد بود که پیش نویس آن اخیرا تدوین شده است.
به گزارش خبرگزاری آلمان از هراره، موگابه در نشست مجلس موسسان قانون اساسی که با شرکت بیش از یکصد و ده نفر به مدت دو روز در هراره برگزار می شود گفت: «قطعا انتخابات در ماه مارس سال آینده برگزار خواهد شد و ما می خواهیم هم اکنون راه خود را مشخص کنیم».
موگابه افزود، پس از نشست مجلس موسسان قانون اساسی، همه پرسی درباره قانون اساسی جدید برگزار خواهد شد و در صورتی که با آن موافقت شود، انتخابات جدید برگزار خواهد شد.
اما سخنگوی مورگان چانگرای نخست وزیر زیمبابوه و شریک موگابه در کابینه ائتلافی اظهاراتی متناقض با اظهارات موگابه بیان کرد. لوک تامبورینیکو به خبرگزاری آلمان گفت: موگابه نظر شخصی خود را بیان کرده است. نخست وزیر هفته گذشته اعلام کرد رهبران احزاب در دولت ائتلافی درباره زمان برگزاری انتخابات رایزنی یا توافق نکرده اند.
چانگرای هفته گذشته اعلام کرده بود به موگابه اجازه نخواهد داد بدون مشورت با او خواستار برگزاری انتخابات شود. اما ناظران معتقدند رئیس جمهور 88 ساله زیمبابوه تاکنون بارها چانگرای را نادیده گرفته است.
موگابه که بیش از سه دهه است قدرت را در اختیار دارد با فشار رهبران منطقه ای برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد در سایه قانون اساسی دموکراتیک رو به رو است.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=81447