چک مشارکت اروپا را در آفريقا خواستار شد

تاریخ ۰۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۰ | عنوان: آفريقا


ميرک توپولانک نخست وزير جمهوري چک که کشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد روز سه شنبه مشارکت اروپا را در زمينه هاي مختلف در آفريقا خواستار شد.
توپولانک در ديدار با ژان پينگ رئيس کميسيون اتحاديه آفريقا گفت اجراي طرح اقدام مشترک براي مشارکت راهبردي آفريقا و اتحاديه اروپا که در نشست سران اتحاديه اروپا در سال دو هزار و هفت در ليسبون به تصويب رسيد مي تواند به ايجاد اين همکاري کمک کنند.
وي افزود اروپا بايد رويکردي را که پس از پايان دوران استعمار طي دهها سال در قبال آفريقا اتخاذ کرده است کنار بگذارد و همکاري جديدي را بر مبناي طرح هايي که بيشتر در جهت منافع کشورهاي آفريقايي تا منافع اتحاديه اروپا با اين قاره آغاز کند.
توپولانک گفت آفريقا به سرمايه گذاري در تاسيسات زيربنايي، شبکه هاي حمل و نقل، بازرگاني و خدمات نياز دارد.
وي افزود در زمينه انرژي نيز بسياري از بخش ها مي توانند از طرح هايي که به احياي اقتصادي قاره آفريقا اختصاص دارد بهره ببرند.
رئيس کميسيون آفريقا از سخنان توپولانک و همکاري اروپا و آفريقا در زمينه هاي مختلف استقبال کرد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، ژان پينگ سياستمدار و ديپلمات گابني از آوريل سال دو هزار و هشت رياست کميسيون اتحاديه آفريقا را بر عهده دارد.
وي پيش از اين وزير امور خارجه گابن بود.
وي از همکاري تنگاتنگ کشورهاي آفريقايي در زمينه هاي دفاعي، روابط خارجي و اقتصاد حمايت مي کند و اتحاديه اروپا را الگويي خوبي براي اين کار مي داند.
واحد مرکزي خبر


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=814