زارعي در گفتگو با فارس: مصر به دنبال ناامني در لبنان است

تاریخ ۰۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۰ | عنوان: مصر



كارشناس مسائل سياسي گفت:‌ مصر در تلاش است با اتهام زدن به حزب‌الله فضاي ناامني را بر لبنان حاكم كند تا راي دهندگان از راي دادن به نيروهاي هوادار مقاومت گريزان شوند.

«سعدالله زارعي» كارشناس مسائل سياسي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، در خصوص لفاظي‌هاي اخير مصر عليه حزب‌الله لبنان، با بيان اينكه مصري‌ها در اين ماجرا چند هدف را تعقيب مي‌كنند، گفت: هدف نخست آنها كمك به مخالفان حزب‌الله لبنان جهت پيروزي در انتخابات سال آينده است. زيرا براساس نظرسنجي‌ها و اجماعي كه در فضاي سياسي لبنان وجود دارد، مقاومت و طيف‌هاي طرفدار مقاومت، اكثريت مطلق كرسي‌ها در مجلس نمايندگان لبنان كه داراي 128 كرسي است را به دست خواهند آورد و پيش‌بيني مي‌شود كه مقاومت و نيروهاي هوادار مقاومت نزديك به 70 كرسي از پارلمان آينده لبنان را كسب كنند.
وي در عين حال يادآور شد: البته به اين معنا نيست كه محبوبيت مقاومت در اين كشور 50 يا 60 درصد است، بلكه اين نتيجه به دليل بافت طايفه‌اي و مذهبي در لبنان است نه بر مبناي يك بافت سياسي.
اين كارشناس مسائل سياسي اظهار داشت: حزب‌الله لبنان مي‌تواند در اين فضا تاثيراتي داشته باشد و با استفاده از همگرايي موجود بين طيف‌هاي شيعه، سني و مسيحي حول محور مقاومت، اكثريت مطلق كرسي‌هاي مجلس را به دست آورد.
زارعي با بيان اينكه اين مسائل براي رژيم صهيونيستي، آمريكا و دولت‌هاي همگرا با آنها نظير مصر و عربستان بسيار نامطلوب تلقي مي‌شود، خاطرنشان كرد: زيرا هنگامي‌ كه اكثريت پارلمان در دست هواداران مقاومت باشد، آنها در انتخاب رئيس جمهور، ‌دولت و حتي ارتش كه تحت نظر نخست وزير است، نقش بيشتري پيدا مي‌كنند.
وي تصريح كرد: بر اين اساس محور آمريكا، اسرائيل، مصر و ديگران نيز تلاش كردند تا اين امر اتفاق نيفتد. از اين رو رژيم مصر تلاش مي‌كند تا با اتهام زدن و لجن پراكني عليه حزب‌الله، فضاي ناامني را بر لبنان حاكم كند، به گونه‌اي كه راي دهندگان نگران شده و روي كار آمدن نيروهاي مقاومت را آغاز دوران جديدي از مناقشه و درگيري ارزيابي كرده و از راي دادن به نيروهاي هوادار مقاومت گريزان شوند.
اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه رژيم مصر از شرايط پس از شكست اسرائيل در جنگ 22 روزه غزه به شدت رنج مي‌برد، گفت: شكست رژيم صهيونيستي، شكست مصر نيز تلقي مي‌شود، زيرا مصري‌ها در فاز نظامي عمليات صهيونيست‌ها عليه غزه و هم در فاز سياسي اقدامات اسرائيلي‌ها بر ضد مردم غزه، در كنار اين رژيم قرار داشتند.
زارعي با ذكر اين نكته كه پس از پايان جنگ، مصري‌ها و اسرائيلي‌ها براي اينكه آتش‌بس دائمي، به معناي پايان دادن به مقاومت را بر مقاومت فلسطين تحميل كنند، فشارهاي سنگيني را وارد كردند، افزود: اما اين فشارها به نتيجه نرسيد. مقامات مصر گمان مي‌كنند با حمله به حزب‌الله مي‌توانند ائتلاف حزب‌الله - حماس را دچار خدشه كرده و مقاومت لبنان را درگير مسائل داخلي كنند و در نهايت به آنچه كه اسرائيل در جنگ عليه مردم غزه دنبال مي‌كرد، يعني امضاي آتش بس دائمي توسط حماس و جهاد اسلامي، دست يابند.
اين كارشناس مسائل سياسي در خصوص هدف ديگر مصري‌ها از فرافكني‌ عليه حزب‌الله، خاطرنشان كرد: مصري‌ها مي‌خواهند تا همراهي خودشان با اسرائيل را در جنگ غزه توجيه كنند،‌ زيرا اين همراهي به شدت به وجهه داخلي و منطقه‌اي مصر آسيب رسانده است.
به گفته وي، مصر با طرح اين اتهامات عليه حزب‌الله مي‌خواهد وانمود كند كه نه براي همراهي با اسرائيل، بلكه در راستاي دفاع از امنيت كشورش به دليل اينكه در يك مواجهه منطقه‌اي قرار گرفته بود و توطئه‌اي، امنيت اين كشور را تهديد مي‌كرد، دست به چنين اقدامي زده است.
زارعي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اختلافات داخلي در مصر موجب چنين فرافكني‌هايي عليه حزب‌الله شده است؟‌ گفت: رژيم مبارك پيش از آنكه درگير رقابت‌هاي سياسي بين شخصيت‌ها و گروه‌هاي سكولار باشد، در فشار شديد نيروهاي مذهبي مصر است كه حكومت سكولارها را بر مصر قبول ندارند. دغدغه مبارك مسئله انتخابات رياست جمهوري نيست، زيرا هر دو كانديداي رياست جمهوري مصر به يك اندازه با نيروهاي مذهبي اين كشور و مقاومت منطقه در تعارض هستند.
وي افزود: مصري‌ها در داخل با نيروهاي مذهبي خود مشكل دارند و موضوع فراتر از چالش بر سر جانشيني مبارك است بلكه موضوع بر سر موجوديت نظام سكولار مصر است.
خبرگزاري فارس


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=799