بان کي مون نماينده ويژه جديد خود را در صحراي باختري معرفي کرد

تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۷ | عنوان: شمال آفريقا


بان کي مون دبير کل سازمان ملل متحد يک ديپلمات مصري را به عنوان نماينده ويژه جديد خود در مناقشه صحراي باختري تعيين کرد.
بان کي مون روز دوشنبه هاني عبدالعزيز، ديپلمات مصري را نماينده ويژه جديد خود در صحراي باختري معرفي و اعلام کرد عبدالعزيز رياست هيئت سازمان ملل متحد را که قرار است در اين منطقه مورد مناقشه همه پرسي برگزار کند بر عهده خواهد داشت.
پيش از اين جولين هارستون نماينده ويژه بان کي مون در مسئله صحراي باختري بود اما وي از اول مارس امسال به عنوان مدير دفتر سازمان ملل متحد در بلگراد منصوب شده است.
دبير کل سازمان ملل متحد در بيانيه اي که روز گذشته منتشر شد اعلام کرد عبدالعزيز در اجراي ماموريت جديدي که بر عهده گرفته است از تجربه و شناخت خوبي برخوردار است. اين ديپلمات مصري تا کنون مدير برنامه امدادرساني سازمان ملل متحد در جمهوري دموکراتيک کنگو را بر عهده داشت. به گفته بان کي مون عبدالعزيز از بيست و پنج سال تجربه در انجام ماموريتهاي سازمان ملل متحد برخوردار است.
شوراي امنيت سازمان ملل متحد در اخرين قطعنامه خود درباره مناقشه صحراي باختري، از مغرب و جبهه پوليساريو خواسته است به طور مستقيم و بدون تعيين هيچ گونه پيش شرطي مذاکرات خود درباره صحراي باختري را تحت نظارت سازمان ملل متحد از سر گيرند و اختلافات خود را از طريق گفتگو حل كنند. مذاکرات ميان مغرب و پوليساريو درباره صحراي باختري ژوئن سال دو هزار و هفت اغاز شد اما هنوز به نتيجه قابل توجهي منجر نشده است.
به گزارش خبرگزاري شينهوا از نيويورک، صحراي باختري يکي از مستعمره هاي پيشين اسپانيا است که دولت مغرب در سال هزار و نهصد و هفتاد و پنج انرا ضميمه خاک خود کرد. دولت مغرب اعلام کرده که حاضر است به صحراي باختري خودگرداني گسترده بدهد و اجازه دهد که دولت و يک پارلمان محلي تحت نظارت دولت مغرب در اين منطقه فعاليت کنند. اما جبهه پوليساريو که از حمايت الجزاير برخوردار است ضمن رد طرح پيشنهادي دولت مغرب خواستار ان شده است که ساکنان صحراي باختري در يک همه پرسي درباره تعيين سرنوشت سرزمين خود شرکت کنند. در اين همه پرسي که تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد مردم صحراي باختري مي توانند يکي از اين سه گزينه را انتخاب کنند: وابستگي به مغرب، استقلال، خودگرداني تحت حاکميت مغرب.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=7878