تظاهرات در بنين در اعتراض به طرح بازبيني قانون اساسي

تاریخ ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰ | عنوان: بنين


واحد مرکزی خبر- هزاران تن از مردم بنین در اعتراض به طرح بازبینی قانون اساسی کشورشان تظاهرات کردند.
شماری از نمایندگان پیشین پارلمان و برخی از اعضای کنونی پارلمان بنین، به همراه جنبشهای جوانان و اتحادیه های صنفی که در قالب گروهی تحت عنوان «جنبش میهن پرستی» گردهم آمده اند از مردم خواسته بودند در اعتراض به تصمیم مقامات برای بازبینی قانون اساسی تظاهرات کنند.
اعضای «جنبش میهن پرستی» در ابتدا با بونی یایی، رئیس جمهور بودند اما در پایان دوره ریاست جمهوری وی به جناح مخالف ملحق شدند. این افراد که اکثرشان در انتخابات پارلمانی گذشته بنین شکست خوردند حرکت اعتراض آمیز گسترده ای را در شهرهای بزرگ بنین برضد طرح بازبینی قانون اساسی سازماندهی کرده و شعار « به قانون اساسی کشور دست نزنید» را برای خود انتخاب کرده اند.
شمار زیادی از نمایندگان جناح مخالف در پارلمان کنونی بنین در این تظاهرات شرکت کردند. در این حرکت اعتراض آمیز که هزاران نفر حضور داشتند، برخی از نمایندگان پیشین و کنونی پارلمان بنین سخنرانی و اعتراض شدید خود را تجدید نظر در قانون اساسی کشور اعلام کردند چرا که به اعتقاد آنها چنین طرحی با اهداف منفعت طلبانه تهیه شده و درباره آن اجماع عمومی وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از کوتونو، این طرح که از حمایت بونی یایی برخوردار است از چند ماه پیش بحثها و اعتراضات زیادی را در بنین به راه انداخته است. مخالفان این طرح می گویند بونی یایی با چنین ترفندی قصد دارد جمهوری جدیدی ایجاد کند و با نقض اصول تصریح شده در قانون اساسی بنین، برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. این در حالی است که یایی که مارس سال دو هزار و یازده در همان دور اول انتخابات به پیروزی رسید بارها اعلام کرده است که این آخرین دوره وی به عنوان رئیس جمهور بنین خواهد بود.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=75954