اعضا دائم شوراي امنيت خواستار اجراي قرارداد صلح سودان شدند

تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۱ | عنوان: سودان


فرستادگان پنج کشور عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا روز سه شنبه طرف هاي درگير در سودان را به اجراي قراداد صلح سال 2003 اين کشور و برگزاري انتخابات عمومي در سال 2010 فراخواندند.

نمايندگان کشورهاي چين، روسيه، امريکا، فرانسه و انگليس و همچنين اتحاديه اروپا در بيانيه اي پيشرفت در راه اجراي قرارداد صلح سودان را ضروري خواندند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، در اين بيانيه طرف هاي درگير در سودان به توافق هر چه زودتر براي برگزاري انتخابات عمومي در سال 2010 و همه پرسي در سال 2011 و همچنين تهيه دستور کاري براي بررسي مسايل بعدي فراخوانده شده اند.
دولت سودان و شورشيان جنوب اين کشور در سال 2005 با امضا قرارداد صلح همه جانبه اي به جنگ هاي داخلي اين کشور که به گزارش برخي از منابع خبري در دو دهه حدود دو ميليون کشته بر جا گذاشته بود، پايان دادند.
براساس اين قراداد صلح قرار است در سال 2010 اولين انتخابات عمومي سودان پس از 26 سال برگزار شود و يک سال بعد در مورد جدايي جنوب سودان پس از يک دوره شش ساله خودمختاري، همه پرسي به عمل ايد.
گروهي از شورشيان سابق که پس از امضا اين قرار داد صلح به دولت راه يافته اند، به تازگي تهديد کردند که اگر عمر البشير، رييس جمهوري سودان، اقدام به اصلاحات نکند و به درگيريهاي منطقه دارفور پايان ندهد، آنها انتخابات را تحريم خواهند کرد.
البشير براي جلوگيري از درگيري هنگام برگزاري انتخابات، روز دوشنبه مخالفان را به گفت و گو دعوت کرد و از تشکيل کميسيوني براي حقوق بشر خبر داد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=7574