انگليس بازگشت متهم انفجار لاكربي به ليبي را بررسي مي‌كند

تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۰ | عنوان: ليبي


خبرگزاري فارس: دولت انگلستان در حال بررسي توافقنامه منعقد شده با ليبي است تا اجازه بازگشت "عبدالباسط المقرحي " كه در انفجار لاكربي در سال 1988 محكوم شد را صادر نمايد.

به گزارش خبرگزاري فارس،يك منبع دولتي انگليس به خبرگزاري رويترز گفت: تصويب توافقنامه تبادل زندانيان كه چارچوب مشخصي را براي انتقال آنها ايجاد كند، در حال بررسي است، اين توافقنامه در سال 2007 ميان ليبي و انگلستان امضا شده بود، اما دولت انگلستان آن را تصويب نكرده بود و در حال حاضر اين طرح بررسي مي شود تا زمينه را براي بازگشت عبدالباسط المقرحي به ليبي فراهم كند.
المقرحي به موجب قانون اسكاتلند در سال 2001 مجرم شناخته شد و به اتهام انفجار هواپيماي وابسته به شركت "پان امريكن " بر فراز شهر لاكربي اسكاتلند، به حبس ابد محكوم شد. اين هواپيما در 18 مارس 1988 و در حاليكه از لندن عازم نيويورك بود، منفجر شد و همه 259 مسافر آن كه 189 تن از آنها آمريكايي بودند، كشته شدند، همچنين 11 تن از ساكنان لاكربي نيز به علت سقوط لاشه هواپيماي منفجر شده كشته شدند.
دولت ليبي در سال 2003 با پرداخت 7/2 ميليارد دلار به خانواده هاي قربانيان اين حادثه موافقت كرد تا به انزواي خود در مجامع بين المللي پايان دهد، زيرا كشورهاي غربي ليبي را طرد كرده بودند.
وكلاي المقرحي نيز در اواخر سال گذشته اعلام كردند كه موكل آنها به سرطان مبتلاست و در مراحل پاياني بيماري قرار دارد، آنها ابراز اميدواري كردند كه دادگاه تجديد نظر دوم براي بررسي محكوميت وي در آوريل امسال برگزار شود.
خبرگزاري فارس



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=742