هشدار سازمان ملل درباره بازگشت خشونتها به ساحل عاج

تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۰ | عنوان: ساحل عاج


کارشناسان سازمان ملل درباره خطر بازگشت دوباره خشونتها به ساحل عاج ، بزرگترين توليد کننده کاکائو در جهان، هشدار دادند.
ساحل عاج پس از وقوع کودتاي سال دوهزار و دو در ابيجان پايتخت اقتصادي اين کشور ، به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم شده است که شورشيان قدرت را در شمال و دولت در جنوب در اختيار دارند.
توافقنامه صلح دو هزار و هفت شرايط را براي وحدت مجدد اين دو بخش فراهم کرد اما عده اي از شورشيان از زمين گذاشتن سلاحهايشان خودداري مي کنند ضمن انکه تاخير در سرشماري انتخاباتي موجب تعويق تاريخ برگزاري انتخابات شده است.
گروه کارشناسان سازمان ملل در گزارش جمعه شب خود هشدار دادند ارامش نسبي اوضاع سياسي در ساحل عاج نشانه پيشرفت در زمينه حل و فصل مسالمت آميز بحران سياسي اين کشور نيست.
در گزارش اين کارشناسان تاکيد شده است شبه نظاميان‌ در شمال،‌ کنترل خود را بر روي منابع طبيعي حفظ کرده اند و به زور از شرکتهاي محلي و مردم اجاره مي گيرند که اين پولها از طريق شبکه اي از فعالان محلي و خارجي صادر مي شود و در مقابل سوخت ،‌خودرو و سلاح به شبه نظاميان مي رسانند.
کارشناسان سازمان ملل هشدار داده اند اگر وضع سياسي ساحل عاج وخيم شود و منافع اقتصادي برخي طرفها مورد تهديد قرار بگيرد احتمال افزايش شديد و سريع خشونت مسلحانه به ويژه در شمال اين کشور وجود دارد.
به گزارش آسوشيتدپرس شوراي امنيت سازمان ملل در سال دو هزار و چهار و در پي نقض آتش بس تامين سلاح را براي ساحل عاج تحريم کرد.
اما کارشناسان اين سازمان از موارد متعدد نقض آتش بس از سوي دو طرف خبر مي دهند که به رغم تحريم تسليحاتي خود را براي آغاز درگيريهاي مسلحانه به سلاحهاي سنگين مجهز مي کنند.
واحد مرکزي خبر


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=733