الجزيره: سفر ارکستر صهيونيستي به مصر جنجال فرهنگي برپاکرد

تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۰ | عنوان: مصر


با وجود مخالفت مردمي در مصر با عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي سالن اپراي مصر براي اولين بار از زمان امضاي معاهده صلح ميان قاهره و تل آويو، شاهد حضور گروه ارکستر اسرائيلي بود که جنجال فرهنگي در مصر برپا کرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، برخي سفر اين گروه ارکستر اسرائيلي را اولين ايستگاه عادي سازي روابط فرهنگي ميان مصر و اسرائيل قلمداد کرده اند اما نکته مهم اينکه استقبال برخي فرهيختگان مصري از سرپرست اين گروه ارکستر است که وي را مبلغ صلح خواندند.
الجزيره درباره سفر اين گروه ارکستر اسرائيلي به قاهره مي گويد ايا اين سفر نفوذ در ديوار سرسختي اسرائيل و جذب طرفداران صلح و عدالت از داخل ان يا شکاف در ديوار مردمي مخالف عادي سازي روابط با اسرائيل است که سه نسل از مصري ها عمر خود را پشت سر گذاشتند تا حداقل اجازه ندهند چنين مسئله اي پيش از بازگشت حقوق اعراب رخ دهد.
خبرنگار الجزيره مي گويد اين سئوال مبهمي است که اجراي موسيقي دانيل بريمبويم سرپرست گروه ارکستر اسرائيلي، نخبگان مصري و افکار عمومي مخالف عادي سازي روابط با اسرائيل در مصر را سردرگم کرده و دعوت مستقيم وي براي سفر به تل اويو سبب افزايش اين سردرگمي شد.
دانيل برينبوم رهبر ارکستر اسرائيلي در يک کنفرانس مطبوعاتي گفت مردم مصر، سوريه، فلسطين و اردن بهتر است به اسرائيل بروند و ديدگاههاي خود را توضيح دهند.
خبرنگار الجزيره گفت: اين دعوت با موافقت برخي فرهيختگان مصري برگزار شد که از حضور در سالن اجراي موسيقي اين ارکستر و تشويق گرم ان ابايي نداشتند.
احمد عبدالمعطي حجازي شاعر مصري مي گويد ما ميان دو گروه از مردم تفاوت قائل مي شويم گروهي که براي صلح تلاش مي کند و گروهي که براي تجاوزگري کار مي کند.
از نگاه مخالفان عادي سازي روابط با اسرائيل، علت اجراي اين برنامه بدون مقاومت نه چندان زياد مردمي، به همدستي فرهيختگان با فاروق حسني وزير فرهنگ مصر برمي گردد که هدف وي از اجراي برنامه گروه ارکستر اسرائيلي، غلبه بر مخالفت اسرائيل با نامزدي او براي مديرکلي يونسکو است.
امين اسکندر فعال مصري در کميته هاي مردمي مقاومت برضد عادي سازي روابط با اسرائيل گفت: وزير فرهنگ مصر تلاش مي کند با اين کار به سازمان يونسکو برسد.
در پايان اين گزارش آمده است: آيا عادي سازي که پيش از اين در زمينه سياست و اقتصاد متزلزل شده است در آينده از در فرهنگ هم زدوده مي شود.
واحد مرکزي خبر


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=712