انتخابات مصر گامي در راه دفاع از مردم‌سالاري ديني است

تاریخ ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴ | عنوان: مصر


گروه بين‌الملل- نيروهاي سياسي در مصر مي‌دانند كه در يك كشور اسلامي با آرمان‌هاي آزادي‌خواهانه بايد به خواسته مردم توجه وافري داشته باشند و در اين ميان، انتخابات مجلس اين كشور، گامي در راه دفاع از مردم‌سالاري ديني به‌شمار مي‌رود.

«اميليانو موركي»، ديپلمات ايتاليايي و كارشناس مسائل خاورميانه، در بخش دوم گفت‌وگوي خود با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در خصوص تحولات اخير مصر و تونس ضمن بيان اين مطلب افزود: شركت پرشور مردم در انتخابات مصر به عقب‌گرد نيروهاي ارتش منجر شد و اكنون پرجمعيت‌ترين كشور جهان عرب در آستانه تحولي عظيم قرار دارد كه نيروهاي سياسي و اجتماعي در آن را با هويت تازه رو‌به‌رو مي‌كند.
بخش نخست گفت‌و‌گو را اينجا بخوانيد!

وي انتخابات روز گذشته در مصر را گام محكم و اساسي در دفاع از مردم‌سالاري ديني عنوان داشت و ارتش را شكست خورده دانست. از ديدگاه موركي، نيروهاي سياسي در مصر مي‌دانند كه در يك كشور اسلامي با آرمان‌هاي آزادي‌خواهانه بايد به خواسته مردم توجه وافري داشته باشند.

وي تصريح كرد: چشمان نظاره‌گر بين‌المللي در كنار حضور گسترده مردم در پاي صندوق‌هاي رأي‌گيري، از جمله عواملي است كه ارتش را وادار مي‌كند برخلاف ميلش نتايج انتخابات را بپذيرد. پيش از انتخابات از هر سه مصري يك تن در خصوص رأي خود مردد بود، اما نتايج اوليه نشان مي‌دهد در 9 منطقه، جنبش «اخوان المسلمين‌» چگونه توانست بر جريانات سكولار پيروز شود.

موركي در ادامه به جمعيت مسيحيان مصر نيز اشاره‌اي داشت و اظهار كرد: اخوان‌المسلمين اكنون بايد در خصوص جمعيت 10 درصدي مسيحيان نيز حساس باشد، زيرا بلوك مخالفان اخوان تلاش مي‌كنند، اجازه ندهند، اخوان‌المسلمين با اكثريت آراء پيروز شود. ارتش مصر بسيار علاقه‌مند است كه نتايج انتخابات را نپذيرد اما تحولات روزهاي گذشته نشان مي‌دهد، جمعيت گسترده و حضور مؤثر مردمي اجازه واكنش انتحاري را به ارتش نخواهد داد و آنها بايد به رأي ملت احترام بگذارند.

موركي در بخش ديگر اين گفت‌و‌گو به تحولات تونس و پيروزي حزب «النهضه» در انتخابات پرداخت و گفت: پيروزي حزب «النهضه» فرصت مناسبي را براي كشور اسلامي ـ عربي تونس ايجاد كرده است كه بر اساس آن و با توجه به معيارها و ارزش‌هاي ملي و در كنار اصول دموكراتيك، نيروهاي سياسي و اجتماعي با تعامل و همكاري يكديگر، آينده‌اي روشن را براي كشور خود به ارمغان بياورند.

اين ديپلمات ايتاليايي خاطرنشان كرد: آينده مصر در فضايي شكل مي‌گيرد كه جريان‌سازي‌هاي اجتماعي در كشورهاي اسلامي پس از تحولات زمستان گذشته به فروپاشي نظام سلطه منجر شد كه اين نيرو رسالتي تاريخي براي خود قائل است و حاضر به پذيرش هيچگونه عقب‌گردي نيست. وابستگي مردم منطقه به ارزش‌هاي اسلامي از ديگر مسائلي است كه براي مطالعه تحولات در عصر «بيداري اسلامي» بايد به آن توجه داشت.

اين كارشناس مسائل خاورميانه در پاسخ به سؤالي در خصوص آينده حاكميت در تونس، مسائل را اينگونه تشريح كرد: نظام حكومتي در كويت و تركيه كه معمولاً از آن‌ دو به عنوان دو مدل عقب مانده سياسي در كشورهاي پساعثماني ياد مي‌شود؛ چندان مطلوب ملت تونس نيست. به همين جهت تونسي‌ها با توجه به ضعف‌هاي سيستم‌هاي حاكم بر اين كشورها به دنبال جرياني نجات‌بخش براي آينده خود مي‌گردند و از اين رو در پي راهكار تازه‌اي به عنوان «راه سوم» در عرصه اداره كشورشان هستند.

موركي با نگاهي اجمالي به تاريخ اين كشور افزود: تونس با توجه به پتانسيل‌هايي كه در اختيار دارد، مي‌تواند به الگويي براي ملت‌هاي عربي مبدل شود. اين كشور را پل اروپا و آفريقا مي‌نامند؛ زيرا همواره روابط نزديكي ميان دو سوي درياي مديترانه وجود داشته است. در سال‌هاي پيش از جنگ جهاني دوم اين فرانسوي‌ها و ايتاليايي‌ها بودند كه بخش‌هاي كليدي و اصلي اقتصاد و سياست را در تونس در اختيار داشته‌اند و به همين جهت ارتباطات فرهنگي ميان اسلام و اروپا در اين كشور شكل قابل توجهي دارد‌. تونسي‌ها به گذشته خود وابسته‌اند و از نظر تاريخي با آن پيوستگي خاص خود را دارند. آن‌ها نشان داده‌اند در ارتباط با همسايگان از جمله كشورهاي اروپايي بسيار باز برخورد مي‌كنند و همين مسئله تحولاتي دور از خشونت را در اين كشور به ارمغان آورد.

وي افزود: جوانان تونسي حداقل به دو زبان صحبت مي‌كنند و رسانه غربي برايشان به عنوان منبع در جهت قياس با حقيقت مطرح است. همانطور كه مصري‌ها سهم بيشتري را در جهان امروز و عصر ارتباطات طلب مي‌كردند؛ تونسي‌ها نيز خواهان تحولي جدي‌تر در هويت‌يابي خود در محيط پيرامون هستند.

اميليانو موركي در پايان سخنانش و در اظهار نظري قابل توجه «مردم‌سالاري» و «دين» را مرتبط با هم دانسته و در عين حال مرزهاي اين مفهوم را از يكديگر قابل تفكيك مي‌داند. او در اين راستا تأكيد كرد: در صورتي كه مرزهاي ميان مردم‌سالاري و دين قابل تفكيك باشند، آن زمان از هركدام مي‌توان كاركرد ويژه خود را برداشت كرد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=69878