انتظار انتخاباتي سالم را در گامبيا نداريم

تاریخ ۰۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۳ | عنوان: گامبيا


ایرنا- جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا (اكواس) مي گويد كه اين جامعه انتظار ندارد در گامبيا انتخاباتي بدون تقلب برگزار شود.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از لاگوس در نيجريه، 15 كشور عضو اين جامعه اقتصادي روز چهارشنبه با اشاره به استفاده از ارعاب و ديگر عوامل براي زمينه سازي پيروزي 'يحيي جامع' در انتخابات رياست جمهوري براي بار چهارم، اعلام كرد كه اين جامعه براي انتخابات روز پنجشنبه در گامبيا ناظران خود را به اين كشور نمي فرستد.

اين جامعه دليل اين كار را اطلاعاتي ذكر مي كند كه ماموران حقيقت ياب پس از ديدار از گامبيا در اختيارش گذاشته اند.

جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا در بيانيه خود مي نويسد كه، 'بر اساس حكم كميسيون حقيقت ياب شيوه آماده شدن براي انتخابات مزبور و محيط سياسي (در اين كشور) زمينه را براي اجراي انتخاباتي آزاد، بي تقلب و شفاف مهيا نمي كنند.'

گزارش كميسيون حقيقت ياب 'تصويري سرشار از ارعاب ارائه مي دهد و به وجود سطح غير قابل قبولي از كنترل حزب حاكم بر رسانه هاي الكترونيكي، نبود بيطرفي در دولت و نهادهاي دولتي و مخالفان و راي دهندگاني مرعوب و سركوب شده حكايت مي كند.'

گامبيا كوچكترين كشور در سرزمين اصلي آفريقا است كه محلي دلخواه براي جهانگردان اروپايي است. اما از ر‍ژيم حاكم بر اين كشور به خاطر نقض شديد حقوق بشر انتقاد مي كنند.

مخالفان جامع رييس جمهوري اين كشور مي گويند كه او حكومت خود را بر ترس و سركوب بنا نهاده است. آن ها رژيم جامع را متهم مي كنند كه باعث ناپديد شدن مخالفان، كشتار غيرقانوني و شكنجه آنها شده و از زماني كه در سال 1994 در پي يك كودتاي بدون خونريزي به قدرت رسيده مطبوعات را هم در خفقان نگه داشته است.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=69454