نماينده سازمان ملل در سومالي دزدي دريايي را بلايي جهاني خواند

تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۰ | عنوان: سومالي


نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور سومالي روز سه شنبه دزدي دريايي را بلا و مصيبتي بين المللي خواند که به مردم عادي سومالي ، منطقه شاخ افريقا و جهان اسيب مي زند.
احمدو اولد عبدالله Ahmedou Ould-Abdallah در بيانيه اي که در نايروبي منتشر شد، اعلام کرد : "‌ من به طور جدي معتقد هستم که تلاش هايي عيني و واقعي مانند حضور نيروي دريايي بين المللي نزديک سواحل سومالي ، براي کمک به مانع شدن از دزدي دريايي و متوقف کردن آن بايد افزايش يابد ".
نماينده سازمان ملل متحد گفت حدود سيصد تن از خدمه کشتي ها و هفده کشتي در اسارت دزدان دريايي به سر مي برند.
وي افزود : " بدون حضور نيروي دريايي بين المللي ، اوضاع در خليج عدن و سواحل سومالي بسيار وخيم تر مي شد. کشتي هايي جنگي که در ماموريت بين المللي براي مبارزه با دزدي دريايي در خليج عدن و سواحل سومالي شرکت دارند کارشان را به خوبي انجام مي دهند اما بايد منطقه اي وسيع را پوشش دهند ".
حدود پانزده کشتي جنگي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا ، نيروي ضربت ائتلاف تحت امر امريکا و کشورهايي مانند چين، هند و روسيه، در منطقه اي به وسعت حدود دو ميليون و هشتصد و پنجاه هزار کيلومتر مربع در خليج عدن و سواحل سومالي گشت زني مي کنند.
نماينده سازمان ملل متحد گفت اقدامات اخير دولت هاي امريکا و فرانسه در حمله به دزدان دريايي ، پيامي جدي براي انها و حاميانشان است.
سازمان ملل متحد اخيرا در گزارشي اعلام کرده است نيازي جدي و شديد به برخورد با مسئله دزدي دريايي در سواحل سومالي به شيوه اي هماهنگ وجود دارد که اين نياز از طريق پيشبرد مصالحه سياسي و ايجاد دولتي کارامد در سومالي و همچنين حمايت از تلاش هاي صلح باني اتحاديه افريقا در اين کشور براورده خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از نايروبي ، اولد عبدالله خاطر نشان کرد : " به منظور تضمين ثبات در سومالي و منطقه شاخ افريقا و همچنين ازادي دريانوردي در اين منطقه ، حاميان مالي دزدان دريايي بايد سريعا مشخص و مجازات شوند ".
واحد مرکزي خبر


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=653